Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1040 ggr
Restless
0

Proportioner

Få höra vad ni har för tankar om proportioner för att få ett harmoniskt
huvud! T ex en ögonbredd mellan ögonen etc.

Sissi
0

Hua vad svårt, ska bli spännande och se vad som skrivs. Själv har jag inte en blekaste. Men det är väl det som är det positiva med att vara nybörjare på någonting…allt är intressant & spännande!Flört

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

skaujentas
0

Hei!

Jeg mener alt skal være en likesidet trekant. Med det mener jeg at ser du fra hakespissen og lager en linje over nesespeilet skal den være likesidet, tar du med linjen over øynene fortsatt likesidet, hele hodet likesidet og med ørene likesidet. Haken skal også være trekantet. Da får du et veldig harmonisk inntrykk av hodet. Dessuten mener jeg at avstanden fra øynene og ned til spissen av trekanten skal være lik avstanden til toppen av hodet. Øynene må ikke sitte for nærme da de vil gi et trangt blikk og ofte dyptsittende øyne som miner om en siamsers, men heller ikke for bredt. Jeg mener skogkatten skal ha en bred neserygg som gir det gauprepreget og som store katter ofte har og det virker som hører med. Skrattande Siden skogkatten skal være en kraftig katt passer det ikke med et spedt og spist hode. Det må også være et kraftig hode som passer til kroppen. Det er derfor så viktig med bredde over nesen og en lav neserygg som igjen gir et åpent blikk/ikke dyptliggende øyne som er feil i forhold til standarden. Det er en del som valer frem smale og spee hoder fordi det gir et inntrykk av en skarp trekant og en smal neserygg fordi det gir en opptisk illusjon av at nesen er lang og dermed profilen.

Julie

S-Pax
0

Harmoniskt huvud för mig= ett liksidigt triangelformat huvud. Dvs. lika långa sidolinjer som huvudet är brett. För att få ett triangelformat huvud är det viktigt tycker jag med ett smalt nosparti. Avståndet mellan den nedre delen av huvudet (nosspetsen och brytpunkten mellan näsa och panna) och den övre delen av huvudet (avståndet mellan denna brytpunkten och en tänkt linje mellan öronen) ska vara lika långt. Hm, inte lätt att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar:-).

/ Lotta

Restless
0

#3: Jag fick ta fram en linjal och mäta lite på bilder på datorskärmen för att inse att jag håller med angående sista detaljen ;p Men visst, överkanten på ögat (som brukar ligga
i höjd med övergången mellan profil/panna) är mitt emellan 
nosen och högsta punkten på huvudet.

Givet är ju liksidigheten i huvudformen.

Vad tror ni om en öronbredd mellan öronen på en vuxen katt?

Pulcherimas
0

Ordentlig bredd på öronen. Inte smala, höga, då de mest ser ut som antenner…..hmm!

När det gäller det allmänna uttrycket tycker jag att hakan inte får glömmas bort. En bra linje mellan haka-nosspets är guld värd. Dessutom får hakan för min del gärna följa det trekantiga (avsmalnande). Ja, jisses så svårt att beskriva hur man tycker!!

En annan sak….trekantens liksidighet är ju en sak på vuxna, färdigväxta och en helt annan sak på en kattunge/ungkatt. Det bör ju finnas lite att växa i. Som tidigare har skrivits tycker jag också att det ger ett mycket mer harmoniskt uttryck med lika proportioner mellan öga-nosspets och öga-"öronlinjen"…

Höjd på nosryggen! Annars blir det ett för platt uttryck.

/Monica

Pulcherimas
0

Herreje….glömde ögonformen, något för mig väldigt viktigt. Inga perserögon, tack, utan mandelformade (själv brukar jag säga lite varglika!!!!)HemlisHemlis

Sagolika
0

Mycket intressant. Men kan ni inte visa en bild med ett exempel så att det blir lättare att förstå, antingen på en katt eller kanske en teckning?

Pulcherimas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad sägs om de här ögonen???

(Hej du, Gunnel!)Oskyldig

Pulcherimas
0

Restless….ni har en verkligt snygg triangel i Bridget Jones…..men korten är ju inte tagna av mig! Flört

Pulcherimas
0

Min egen kille (numera kastrat)

Öron: skulle önska lite mer öronbasbredd, höjd bra.

(Det är så svårt när man ju inte kan visa kort på katter tagna av andra!)

Fridalas
0

# Hej själv Monica!

Helt ok att du lånade bildenFlört

Kram / Gunnel

Labolina_73
0

Vad tycker ni om henne då?

nu bara kattunge men iaf.. :-)

Jag tycker hon e underbar. :-)

/Linda

Labolina_73
0

putt putt,,,,, tyck till då? ;-)

Pulcherimas
0

#12  ……mums…!