Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 06-mat-leksaker
Läst 3760 ggr
Silverpumans
0

Royal Canin Fodret

Hejsan!

Jag har en liten fråga som jag undrar om andra har varit med om… Ända sedan Royal canin bytte säckar så har mina och flera av mina utställarvänner och andra inom uppfödningen märkt att deras katter har fått lite så kallad acne eller utslag på kroppen. Vet många som säger att de varit med om det, och jag undrar helt enkelt om det är fler som lagt märke till detta?

/Ida

RolfH
0

Jag har inte märkt något, men jag kör med RC Sensible. Däremot så köpte jag RC Queen till min digivande hona, hon ville inte ha det. Då tänkte jag att det inte skadar om de andra äter upp det, de ville inte heller ha det. :(

//Rolf

WesthKiowas
0

Ja, har en väninna som har en allergisk katt och det enda hon kunde äta var Royals S33 tror jag det var… Men sedan de bytte säckarna så gick det inte. De säger att de inte ändrat något i maten men det är ju inte troligt att det beror på säckarna. Troligare är att de har samma innehåll men kan ha bytt leverantörer till de olika komponenterna i fodret… Men det är bara vad jag tror, inget ni ska ta fasta på!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Bengan
0

Vi har inte märkt något på våra katter än i alla fall.

Annica
0

Jag har en katt som är foderallergiker..förut tålde hon Exigent, men inte nu längre. Hon fick massor av sår på hela huvudet som kliande ngt förskräckligt (veterinärbesök då). Enl RC har de ej ändrat ngt på fodret, men vet flera stycken som reagerat på att ngt i fodret är ändrat. En del av mina katter har ävn kräkts utav fodret..det var av denna anledning jag bytte torrfodersort.

Margareta
0

Mina katter har fri tillgång till allt huset förmår eftersom de är för tunna. De ratar generellt RC, det finns två sorter som de kan tänkas äta Oral och exigent, om det andra är slut.

Det godaste enligt deras smak är Hills och Eukanuba som god 2:a.

RC BabyCat lapar de i sig som godis när jag ger dem.

Numer pensionär i Nynäshamn

StarsHollows
0

Jag tycker det är bra att RC kommit på att göra större förpackningar RC Baby Milk…förut drunknade man i för många nappflaskor och för lite pulver…denna förpackningen är perfekt!!

Mulan
0

Ett tips på bra foder är James Wellbeloved.. Jag hade problem med Royals exigent och trodde att min hona var foderallergiker, men hon fick bara problem av exigent i samband med löp.. Mycket märkligt.. Sedan upptäckte jag att flera andra som använde exigent också hade fått problem med hudutslag o klåda på sina katter…

offsides
0

Förutom att vissa av katterna inte är speciellt förtjusta i RC`s foder så har jag inga direkta negativa erfarenheter av deras foder personligen. Däremot har man hört en hel del historier speciellt om deras mjölkersättning men om det är skrönor eller ej vet jag inte.

Här hemma har vi faktiskt tre olika foder Hills Science Plan Adult Chicken, RC Beauty & Fit och Nutro Choice Complete Care.

Bästa erfarenheterna har jag nog från Nutro, vilket jag också tycker de flesta katterna föredrar.

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Sagolika
0

Mina katter var inte så förtjusta i Royal foder, så de får Nutro Choice i stället. Det är mycket poppis!

MoonCreature
0

Är allmänt lite skeptisk till RC, behövs det egentligen 21 olika fodersorter….? Ingen av deras foder är heller ett "bas"foder, utan alla på något sätt "speciella".

Vår katter får Hill's Adult Chicken. Det jag också uppskattar hos Hill's är att de är en av de få fodrena som anger mängden kolhydrater i fodret (på sin hemsida) när till exempel RC över huvudtag inte anger några näringsvärden/innehållsförteckning på hemsidan.

West
0

Har ikke opleve de problemmer med RC, men hills hvis jeg køre med det rent.

Så mine katte få  75% RC, bestånde på sensible og  killing. 15% hills  oral care og killing, og 10% Nutra kitten.
Jeg syntes at det er en videnskab at finde det rigtig foder til ens katte, for hver kat skal havde lige det rette, for at funger optimal.

fiskerjentas
0

Hm, mine katter vil ikke ha RC foder mer…kanskje det beror på at noe er ennerlunda?

Nu eter de Hills Natures Best i stedet, annen Hills mat vil dem ikke ha

EddaM
0

Mina frår RCs exigent och ibland köper jag någon säck med hills som jag blandar ihop med exigent. Men ibland får de exigent rent o de älskar det. Så jag har inte haft något problem med det alls.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

SillyZones
0

Mooncreature skrev

Är allmänt lite skeptisk till RC, behövs det egentligen 21 olika fodersorter….? Ingen av deras foder är heller ett "bas"foder, utan alla på något sätt "speciella".

Jag är också skeptisk till detta.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SillyZones
0

Jag använder IAMs. Tycker att det är super. Dessuto är uppfödar klubben en trevlig bekantskap. Dessutom är de bäst i test enligt råd och rön.

http://www.radron.net/templates/test____4531.asp

Bengan
0

Kan hålla med om att det är märkligt att RC behöver detta stora sortiment. Vi använder RC Beauty and Care just för tillfället. Sedan får de lite blötmat¨emellanåt.

Mvh Bengan

anakin
0

Vi gav våra 3 skogisar RC.Samtliga fick sår/skorpor samt klåda..

Vi bytte då till James Beloved och då försvann det.Tyvärr var det svårt att få tag på.

Nu ger vi Bozita. Det fungerar kanon. Det känns också bra att kunna gynna svenskt foder.

RolfH
0

Jag ger mina katter RC Sensible och det fungerar jättebra och de gillar det verkligen. Dessutom kräks de aldrig några hårbollar. Dessutom tycker jag att RC Breederclub är suverän med så mycket rabatter och så många erbjudanden. Sen har ju också jag funderat på varför det behövs 21 olika varianter av kattmat av samma fabrikat men har kommit fram till att katter liksom människor gillar lite variation ibland.

//RolfH

SillyZones
0

RolfH skrev:

Dessutom tycker jag att RC Breederclub är suverän med så mycket rabatter och så många erbjudanden.

Jag har ingen erfarenhet av Royals Breedersclub eftersom jag valde att INTE bli medlem där. När jag läste igenom villkoren för att vara medlem i deras Breedersclub bestämde jag mig för att absolut inte vara det. Man skulle förbinda sig som medlem att ge sina katter Roylas foder+ att ge det till sina kattungeköpare. Jag vägrar förbinda mig och vara *"ägd" av något foderbolag. Servera har inga sådana fjantiga regler, där är man mån om sina medlemmar utan att avkräva dem löften.

RolfH
0

#19 Men om mina katter mår bra av fodret, även kattungarna. Varför inte ta emot de rabatter man kan få och varför inte ta emot kattungepaket att sända med kattungarna vid leverans. Mina kattungeköpare får även ett provnummer av Kattliv med en inbetalningstalong med för prenumeration. De får även kattungepaket från Sorbtion med kattströ, toalåda och spade. Senare kan de ju själva välja att skänka allt till ett katthem eller liknande om de inte själva vill ha det. Enligt min zoohandlare så är faktiskt RC breederclub det enda uppfödarrabattsystem som verkligen fungerar. Men som sagt det är upp till var och en om man vill gå med eller inte.

Och ja, jag ger mina katter även Mjau burkmat Doggy.

//RolfH

MoonCreature
0

#20 Hill's har, i alla fall här, också börjat med en breedersklubb, som i min mening verkar bra. Rabattkuponger, som "öppningspaket" skall man köpa 5 kg foder så får man 2-3kg torrfoder på köpet. Vid var 5 säck får man en säck till på köpet och så får man beställa kattungepaket..

SillyZones
0

#20 Jo, självklart, en uppfödarklubb handlar ju om att få rabatter, så självklart tar jag emot det. Men vad jag sätter mig emot är att jag förbinder mig till att själv använda fodret till mina katter och att vidarebefordra det till mina kattungeköpare. Kanske är det jag som är petig, men jag tycker inte att det är schysst. Jag vill kunna använda vilket foder jag vill, och det får jag även om jag är med i serveras klubb. Och ja, där får du minst lika bra rabatter som hos Royal, så det fungerar alldeles utmärkt, faktiskt.

SillyZones
0

Servera (iams, eukanuba) får man var fjärde fodersäck gratis, alltså du köper 3 sen får du en. Köper du 3 10 kg säckar får du en 10 kg säck, köper du tre 15 kg, får du 1 15 kg osv. Dessutom får du kattungemat att skicka med kattungeköparna från både IAMS och eukanuba.

WesthKiowas
0

Så här står det på Royal Canins hemsida:

För att kunna bli medlem i Royal Canin Breeder Club och ha åtkomst till de fördelar som det innebär:

- Måste du ha ett registrerat stamnamn,
- Vara aktiv användare av Royal Canins Feline Health Nutrition alternativt Feline Breed Nutrition
- I huvudsak använda Feline Health Nutrition till egna katter,
- Ej återförsälja köpt produkt.

Tycker att det är rätt snälla vilkor! Märk särskilt att det står att man ska i huvudsak använda deras foder. Det är inte alls så att man inte får använda något annat.

Jag använder inte bara deras foder utan skiftar lite ibland. Jag tycker att deras Breeder Club är toppen!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

West
0

Jeg er medlem af Canin Breeder Club og har været det meget længe, har altid fået en rigtig godt behandlig.

Desuden er jeg også medlem af Hills, Nutra og Nutro, og få også killingpakker fra dem. Så ved jeg at i den første tid at mine killinger få en rigtig god kost, i deres nye hjem.

offsides
0

RC`s uppfödarklubb är väl lite mer ekonomiskt förmånlig med 20 % rabatt och dessutom sedan värdecheckar när man skickar in kvittona. Men kattungepaket, förmånscheckar och gratiserbjudande i all ära, inget av företagen skänker saker så det är ändå vi konsumenter som får betala allt sådant på priset på varan i slutändan.

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

WesthKiowas
0

#26 Visst är det väl så, men eftersom i alla fall inte jag kan tillverka ett fullgott foder själv så får jag köpa ett som jag tror passar katterna. Men självklart så är det vi som står där i slutändan med dumstruten och inte inser att vi redan har betalat för den så kallade "gratis säcken".

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

RolfH
0

Då mina hundar också äter RC så får jag rabatt även på deras foder. Mina hundar äter ca 25 kg / månad och katterna ca 12 kg. Det blir ganska mycket då med först 20% och sedan värdecheck motsvarande 10 %.

//RolfH

Mulan
0

Jag är också medlem i RC:s breederclub, men jag använder mig bara av deras babycat, annars får katterna bara JW (James wellbeloved) som f ö också ger 20% rabatt och även på små förpackningar. Men jag har hittills inte hittat något torrfoder som är så bra som RC:s babycat, så det har jag alltid hemma också.. Ger dräktiga honorna det också som "tillägg" till deras ordinarie foder och tycler faktiskt att det är outstanding till småkissar som inte gillar uppblött JW utan föredrar torrisar.

West
0

Har også før kun givet mine hunkatte som var drægtige RC: babycat, men denne gang har jeg blande det op med Nutro kitten, efter et råd fra en anden opdrætter. Killingerne er nu 9 uger, og hunkatten vejre nu 500g mere end da hun blev parret, og hendes pels har aldrig været så pæn.

Så frem over vil jeg gøre det igen.

Sisikarlstad
0

Ja jag köpte RC Queen till Maran när hon gick med kattungar blandade med RC Baby Cat o Kitten för hon vägrade o vägrar äte RC Queen. Har även hör att andra katter oxå inte gillar det!!

West
0

mine er vilde med Queen, så de få det blandet i det andet foder.

ingela-anthon
0

De får bara Maine Coon-fodret och Exigent. 

Har inte märkt att de haft nåtot obehag av det.

//Ingela

Snusan
0

Jag kör med RC exigent och mina katter älskar det. Deras service är jättebra jag köpte RC hair and skin och det passade inte så jag ringde och pratade med RC och efter två dagar hade jag presentkort på en ny säck och ett portofritt svarskuvärt som jag skulle sända tillbaka ett prov på fodret . Provade ett annat foder som de blev dåliga i magen på och jag fick betala portot till provet själv samt att jag fortfarande inte har fått något nytt foder och det var i januari så där var 600 åt skogen.Oskyldig

MVH Suzan

Elinor
0

Mina katter har alltid ätit RC men efter deras förpackningsbyte så passar det inte mina katter längre.Undantag babycat.
Det ska inte vara någon förändring i innehållet men varför efter 5 års användning ratar mina katter helt plötsligt detta foder?
Min igelkotte har flera säckar som ska ätas uppSkrattande
Mvh.Elinor

Merlyn
0

#21 Jag är också medlem i både RC och HILL's Breeder club's…jag förstår dock inte Hills regler…

Hur är det man måste ha handlat för att få beställa kattungepaket???

Där tycker jag RC är mycket bättre!!!

Restless
0

Kattmat är ju en hel vetenskap att välja och förstå… Här har jag en kastrathona som fick skorpor av RC och ett par andra som fick sämre och sämre täckhårsutväxt för varje år vid konstant utfodring av olika RC-sorter. Till slut fick jag nog! Sedan i höstas har jag testat lite olika sorter för att se vad som funkar för just vår grupp honkatter… JW funkade för alla, men blå tjejen som har lite mjuk päls med dåliga täckhår såg ju fruktansvärt trist ut i pälsen så vi fortsatte leta. Hills funkade super! Men - sedan bytte de recept och införde fiskolja i maten och helt plötsligt fick kastrattjejen tillbaka sina skorpor… Smått ovetenskapligt verkar hon faktiskt allergisk mot just fiskolja för fiskmjöl i mat klarar hon! Någon mer som varit med om detta? I slutänden blev det Eukanuba som verkar funka ok för alla tjejerna. Pälsarna ser ut att växa ut som de ska i år kvalitetsmässigt och alla är bra i magarna. Men, vad jobbigt när man har flera individer att ta hänsyn till…

Zarkeshas
0

Har gett RC i många år och det har fungerat bra nästan hela tiden. Efter att de bytte utseende på påsarna så började mina katter kräkas mer än vanligt. De åt då Sensible. Gick över på  RC Persian Kitten som jag fått tips om från andra uppfödare skulle vara skonsammare för magen. Första säcken gick ner utan problem men vid andra och tredje säcken vägrade de i princip att äta maten och kräkningarna hade börjat igen. Ett par lösa magar hade vi också. Till slut gav jag upp och började med Nutro och nu är magarna stabila och vi slipper trampa i kräkpölar hela tiden.

Ger så mkt rå föda som jag kan dessutom och vår senaste lilla bebis Molly vägrar äta torrfoder el annat kattgodis. Man ser på henne hur äckligt det luktar och hon har aldrig gått med på att svälja ens en endast bit torrfoder. Stabil mage och går upp fint i vikt!

Sisikarlstad
0

Mina katter har ALDRIG haft ngr problem med RC men när jag inte har ngr kattungar har jag enbart FIT.

Annars nu har vi Kitten o Babycat mm men jag har aldrig haft ngr problem med klåda magen mm.

Restless
0

Började med RC 2001 och till en början hade vi inga problem heller. Kanhända är det dumt att ha samma foder lång tid öht…

Mindfields
0

Inget generellt bekymmer med RC, jag har en kastrerad huskatt som kräks då o då, men fö bra i magen, hon har nu fått prova Nutro's light istället o det verkar fungera jättebra. Min kastratskogis provar oxå Nutro light nu.. fungerar jättebra. Enda problemet är att lightfodret verkar så gott så han äter lite mycket av det ;)

Torrfoder är mest "istället för" hos oss. Jag ger så mycket rått kött jag kan o det uppskattas verkligen. Skogishanen mår heller inte dåligt på nåt sätt av att få lite mer variation, lite spännande varje dag o se vad som står på menyn :)

Labolina_73
0

Hej,, jag vet ju inte om det beror på fodret eller något annat, men 2 av mina katter har fått som acne på hakan,, inte alls mycket men lite.

Jag visste det inte förrän en tjej berättade för mej att det var acne.. jag trodde bara att hon hade börjat få lite mörkare päls.. :-( Men men,, nu gör jag rent iaf med alsollösning som hon rekomenderade, verkar inte ta bort det men det har inte blivit värre heller.. hm kanske man ska testa annat foder och se om det gör skillnad?!??!?!

Pernilla75
0

Mina har ätit RC Indoor en längre tid. Bytte för ett tag sedan till RC Silhouette då flera av dom behöver tänka på vikten *ler*. Två fick då svarthaka, en fick också kraftig inflammation i svarthakan och fick gå på antibiotika i 10 dagar. Han blev slö och slutade hoppa upp på bänkar, ungefär som att han fick ont i lederna.

Bytte tillbaka till Indoor och då var allt frid och fröjd igen.

lynxeyes
0

Har väl inte haft några större problem med RC, men bytte till Hills då jag hade en hona som totalvägrade äta RC så hon svälte i princip sig själv, åt inte mer än vad som var absolut nödvändigt för att hålla sig levande… Hills funkade då bra, men jag upplevde att de luktade väldigt illa i munnen av det…? Någon mer som märkt det? Både kattungevarianten och vuxenvarianten… körde med den med kyckling. Nu använder jag mestadels Nutro Choice och tycker det är suveränt, ett foder som verkar vara väldigt smakligt för katterna och som inte luktar illa varken i skålen eller ur katternas munnar :-)) Och så får dom kokt fisk, rå nötfärs och hjärta med jämna mellanrumm, vilket uppskattas av de flesta men inte alla… En del föredrar ju räkor *fniss* men det serveras väl mest till födelsedagarna ;-))

Tippen
0

Måste få säga ett par ord om svarthaka. Jag har även Maine Coon sedan 7 år tillbaka. Min svarta kille har haft svarthaka till och från i ALLA år och så även hans mamma. Jag har testat olika foder under åren men svarthakan har alltid kommit tillbaka ett par gånger /år.

Jag klämmer ut det som finns och sedan har jag på ett KANONMEDEL som heter Dalacin. Det är ett acnemedel för oss människor men funkar på katt. Får det utskrivet av min vet. och duttar på 2 ggr / dag..

Ang. RC fodret så kan inte någon av mina äta Maine Coon kulorna. ALLA får utslag, spyr, kliar så in i baljan och ser allmänt förjävliga ut. Kör nu RC vet.serie och då mår dom så bra och har fina magar, pälsar och inga spypölar.

Awanathas
0

svarthaka beror väl främst på hormoner???

sedan så tycker jag att RC har alldeles på tok för många sorter, har man flera katter och varje individ har olika behov så är det omöjligt att hitta en som passar allihopa.

vi gick över tills Hills Adult, men nu har vi provat på Nutro Choice Adult, och dem gillar det verkligen!!:)

Tippen
0

Hormoner???

Min kille har varit kastrat sedan han var 13 månader och idag 7½ år. Men svarthakan kommer som på beställning ett par ggr / år.

Hans halvbror var HORMONSTINN förra året kan jag lova. Pissa och skrek 24 tim/dygn, men ingen svarthaka där inte. Så att det ska vara homonbetingat köper inte jag i alla fall.

MusiCats
0

Jag använder Hills Adult till alla mina katter och trivs jätte bra med det. Provade RC när min skogis var kattunge/ungkatt men jag gick tillbaka till Hills som både mina katter och jag föredrar.

Denna kommentar har tagits bort.
Awanathas
0

Tippen:

Jag har iaf upplevt det så på mina katter. :)

Sen kan det väl säkert skilja sig åt. ;)
Alla är ju enskilda individer så.. :)

Black Forest
0

Jag försökte föra en diskussion förra sommaren med försäljare av Royal, de hade vid den tiden ändrat fodret igen och mina kattungar som vid den tiden började äta fast föda reagerade inte alls så positivt som vanligt på kattungefodret! Jag har då varit konsument av Royals i många år. Jag bytte efter diskussion med veterinär helt sonika till Hill's kattungefoder (kör numera även Hills till de vuxna) och allt blev normalt igen. Som konsument kan man ju verkligen fråga sig varför de hela tiden ändrar på fodret samt alla dessa olika sorter de har i sortimentet? Är det för katternas skull eller är det för försäljningens skull??mvh Marianne

Silverpumans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ju säga att det egentligen var ren "tur" att jag upptäckte mina missars acne de fått av RC fodret. Jag skulle ge Bell p-piller och när jag lyckte på hennes haka kunde jag ana små fläckar/utslag. Jag hade hört någon gång innan om detta och blev fundersam och kollade även de andra katterna som också hade fått detta. Även vår huskatt Alice. När jag sedan pratade med andra uppfödare fick jag därigenom reda på att detta inte alls var så ovanligt som man skulle kunna tro. jag bytte snabbt till Hill's som jag fick rekommenderat av min ena honas uppfödare. Och det har fungerat superbra! :-). Men jag håller med er som har skrivit här - varför byter de egentligen innehållet så ofta? De påstår sig ha det perfekta fodret men ändå tycks de komma på allt för mycket nya saker och man kan undra om det verkligen är för katternas skull eller endast för försäljningssyfte?

eccentrics
0

Mina katter började kräkas upp maten varje gång dom ätit sen dom bytte påsarna, fast dom säger att det inte är ngt ändrat men mina åt foderet innan utan problem men inte nu längre. sen har jag funderat på en annan sak och det är att dom har tillsatt taurin i fodert.

Jag har bytt till Eukanuba nu och är supernöjd tyckte att mina katter fick bättre päls av att äta eukanuba. sen har dom ett väldans bra uppfödaravtal eller vad man ska säga om jag inte minns helt fel så e det var 4 el 5 säck gratis samma på sanden som dom har Ever clean.

Silverfarans
0

"Alla" mina katter har gått på RC i alla år o ALDRIG har jag haft något problem med acne svarthaka finnar mm mm. MEN det är ju tur att inte alla katter är lika Förvånad Eller??

Spyr gör de "ibland" ändå men då brukar det vara hår bollar eller något "annat" de fått i sig!! Ibland kan jag erkänna att de spyr foder men jag tror det kan bero på att de är för gluppska??Generad Eller??

Jag har tänkt o prova det nya fodret Oij,,,, ngt MEN nu sist jag var o köpte foder så hade de bara hund fodret o inte fått kattfodret ännu men det ska bli spännande o se om det blir ngt resultat på bättre päls mindre i lådan mm mm  som vissa säger att de märker!Skrattande

Carrocs
0

Jag hade Exigent till Cornell ett tag, men märkte att pälsen började fälla mer än normalt, så jag bytte till baka igen.

Nu ska jag dock testa Orijen oxo, så får vi se…

Sandra76
0

Jag kör inget "fast" foder. dvs att jag byter då och då, för mina kissar verkar bli trötta på fodret efter ett tag. Dock byter jag inte en massa utan jag köper stora säckar och det äter de 1-3 st innan jag byter till ett annat. Det har bara blivit så och de verkar må bra av det.

För 2 månader sedan köpte jag RC outdoor.

Mina kissar har börjat vara ute en del och tycker att det är jättekul, så de anser sig inte ha tid att äta lika ofta.

Outdoor skulle vara lite mer calorier, så jag tänkte testa den.

De gillar den, jag ser ingen större skillnad än på varken päls eller så.

Dock är det en djungel att välja rätt mat till katterna. Deras behov kan vara olika, och då olika foder.

Och RC har kanske lite överdrivet många olika sorter.

WesthKiowas
0

Det man ska tänka på när man byter foder ofta är att kattens kropp hinner inte vänja sig vi fodret och därför inte tillgodogör sig fodret till fullo.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sandra76
0

Precis, därför byter jag inte så ofta. Jag har bara 2 kissar just nu så det tar ett tag innan en säck är uppäten. De får även lite annan god mat då och då, men mest som gottigott.

Oftast kör jag 3st 10-15 kilos säckar. Oftast kör jag bara 1 säck 15 kilo om de inte verkar vara förtjusta eller verkar må bra av den.

[Skogsjentans]
0

Hej Alla!

Glöm inte att kolla det "nya" fodret ORIJEN, där behöver man inte välja mellan en massa konstillationer av foder till katterna dessutom bajsar de inte ut hälfen av vad de äter, som med "vissa" andra foder. Titta på deras hemsida

http://www.orijen.se/sw191.asp Där står bl a. följande:

"ORIJEN Cat

Biologiskt anpassat för alla åldrar och raser

I naturen är alla katter köttätare, de har ett biologiskt behov av mycket protein från färska köttråvaror i en kost med lite kolhydrater.

Tillverkat med den högsta tillsatsen av färsk biologiskt uppfödd kyckling, vildfångad vitfisk och färska hela ägg(min 75 %). ORIJEN laddat med proteinrika råvaror som håller humankvalitet. Precis vad Din katt behöver och inget spannmål eller majs som är biologiskt olämpliga för Din katt."

Det finns rabatter för uppfödare. Anmäl er på:

http://www.orijen.se/sw390.asp

//Marianne

Belgarion
0

Vi märkte att våra katter inte åt så bra av detta foder längre, så vi ringe och hörde efter vad som var fel. Något smartskafft har tyckt att man kan gör om fodret till det bättre och sabbade allt som var bra med detta foder.

Vi bytte istället. Ett som fungerar väldigt bra är naturesBest (jag tror att det är Hills). Dom äter bra och får den där bra pälsen som Royal Canin gav förut.

Byt foder…

eccentrics
0

men jag undrar lite då som bara har innekatter och två kastratpojkar varav en är ja lite rund kan man kanske säga.. *ler* det är ju väldigt mkt proteiner i orijen går dom inte upp mkt i vikt då??

Carrocs
0

#56 Jag gör precis som du, köper stora säckar och låter katterna äta samma ett tag innan jag byter torrfoder, för de tröttnar snabbt, tyvärr…

#60 Vilket foder var det som dina katter inte åt av längre? Lite nyfiken bara… 

#61 Orijen har så pass bra näringsvärden att djuren inte behöver så mycket foder för att tillgodose näringsbehovet. De blir mättare på mindre, helt enkelt. Och då blir de inte tjocka heller.

minefix
0

jag tänkte byta frå IAMS til RC för att jag hade ryktes vägen hört talas om att den var bättre, men när jag hörde mig för lite runt omkring så rekomenderade de flesta Eukanuba. Så eftersom jag vill det bästa för mina katter köpte jag den och är SUPER nöjd!

Men sen tror jag att det är helt beroende på katt, de har väl olika smak och tål ä olika sorters mat precis som vi människor!!

Ninnis
0

har eukanuba också uppfödarrabatt?

LittleL
0

#64 Ja dom har ett rabattsystem, är dock inte insatt i hur det funkar. Prövade med en stor säck eftersom jag också hört att det skulle vara bra. Men mina katter blev fruktansvärt lösa i magen. Efter en vecka så protesterade hela familjen. Ingen klarade av lukten ifrån lådorna. Så det var bara att återgå till RC som vanligt. /Sylvia

Ninnis
0

ok då är det inte värt att byta!

Belgarion
0

Vi provade alla möjliga varianter av RC men dom nobbade alla.

Vi hittade gamla bitar av fodret, alltså bitar innan dom gjorde om fodret….  Om man smakar på det gamla och jämför med den nya, så känner man att det nya fodret smakar surt. Om jag skulle kunna välja så väljer jag den gamla varianten…

Ninnis
0

Det är så svårt med att välja foder man vill ju ge dem så bra mat som möjligt!

eccentrics
0

64# Euk har var 5:e säck gratis sen så är det 10% rabatt på priset, men det får butikerna bestämma själva så det e de inte alla som har men på gunnars hund och katt får man 10%.

Mylingens
0

#69 Vi har var 4:de säck gratis som medlem i deras uppfödarklubb. Det måste vara samma för alla tror jag… //Kaisa

Ixatrixa
0

Jag skall prova Orijen o JW nu för att se om det kan passa mina då jag har haft mycket problem med foderallergier på några av mina katter.

Det är ju som sagt fiskmjöl och fiskolja i det mesta så det är svårt.

Sissi
0

Bytte från RC till Hill's, men då min ena hona fick hejdlös diaree av Hill's torrfoder bytte jag tillbaka till RC och alla äter och mår bra…inga problem alls!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Frostvikarna
0

I normala fall äter de Royal, men under kattungeperioden så gav jag Hills kattungefoder till mamman eftersom hon har en tendens att rasa i vikt. Hon höll vikten bra i samband med diandet denna gång och vägde 4 kg när ungarna var 10 veckor. (Kan tillägga att det synets på vågen för de övriga katterna oxå, hm..) Nu har vi bytt tillbaka till Royal och de äter och mår bra allihopa..

Mali
0

#53  Jag har hört att om det är tillsatt Taurin i fodret betyder det troligtvis att det inte är tillräckligt protein i fodret. Vid hög proteinhalt behöver int Taurin tillsättas.

bustrollet
0

Jag har använt Hills förrut till mina kissar och dom har varit så fina och blanka i pälsen&bra hull.Nu har jag en tid använt RC entense hairboll blandat med RC fit&beauty.Men jag är INTE nöjd med fodret.Min ena kisse har gått ner i vikt,blivit så matt i pälsen och har även fått mjäll.Mina 1 åriga kissar som nyligen slutat att äta kittenfoder från RC har till min fasa gått ner i vikt .Så nu har jag varit och köpt Hills adult tonfisk och dom får även lite kattunge mat tills dom lagt på sig lite mer. Aldrig mer RC!

LenLass
0

En bra tråd!! Har i många år använt RC, bra rabatter osv. Efter att bytet på förpackningen gjordes har jag hört jättemånga som fått problem med både sår, kräkningar osv. Här hemma har det väll alltid förekommit kräkblaffor på mattorna men sedan jag bytte till Eucanuba så har kräkningarna upphört helt. Kattungarna höll dessutom högre vikter så jag är nöjd med bytet. Håller med tidigare trådar om nödvändigheten till att ha 21 olika sorter som alla är specialfoder. Kan man med alla dessa olika produkter, byten av förpackningar samt forskning på vad som är bäst för katten verkligen hålla marknadens billigaste pris eller kan det vara så att det inte är riktigt så bra som man kan tro?!