Export till Tyskland, vad är...
reglerna för det??? Ni som vet…..
Räcker det med en Rabies vacc + Eu pass eller är det något mer man bör tänka på?
Det är ju krångligare att importera därifrån.

Jag förmodar att det är samma regler till Tyskland som till Danmark? I så fall är det en rabiesvacc + pass, samt att 21 dagar skall passera efter rabiesvacc innan export kan ske.
Dessa regler gällde i sommar 2006.
DEt er en rabiesvaksine + pass og vente 30 dager etter vaksinen. Men mann kan også ansøka om at den flytter vis 12 uker (før 3mnd)
Ihvertfall var det slik for et pår siden

vi har ett par spekulanter från Tyskland som är intresserade av två av våra kattungar o nu är det lite oklarheter ang. hur länge man måste vänta efter att kattungarna har fått sin rabies vaccination..är det 21 dagar eller är det 30 dagar man måste vänta innan man kan resa till Tyskland med katterna?..på vissa ställen står det 21 dagar inom Eu o vissa säger 30 dagar..vad är det som gäller egentligen?..ringde tyska ambassaden o hon som jag pratade med visst inte säkert heller
//Stefan

Det bästa är att ni ber de nya ägarna att ta reda på vad som gäller i deras land, dvs, att de kontaktar sitt "jordbruksverk".

det har jag också gjort så det är på G..lovade att jag skulle leverera dom eftersom båda spekulanterna är flygrädda o man skickar ju inte ett par små katter alldeles ensam i en bur så dom betalar min biljett också..tänkte att jag skulle beställa biljetter snarast men får välan vänta med det tills jag får svar från spekulanterna så man vet när man kan resa dit..
//Stefan
Hej Merlyn!
Det är 30 dagar till Tyskland och 21 dagar till Finland (om nu någon undrar) 
Annika
#6 Hmmm… glömde skriva att jag menar efter rabiesvaccinationen förstås 
Annika

# 6..ok..tusen tack..då vet jag..
Stefan

nya ägarna mailade precis o det är 21 dagar numera som gäller..vi får hoppas det då så det inte blir nåt tjafs o dom inte släpper in oss i tyskland..men säger dom så så är det väl så..
Stefan

Har åkt genom Danmark, Tyskland och slutligen Holland för att leverera bebisar och jag kan säga att det är nog ingen som är intresserad av dina papper på katterna där nere. Men självklart ska allt var i sin ordning. Dessutom blev vi stoppade av den Hollänska polisen då vi var i Holland samtidigt som bombningarna i Madrid pågick och de villa kolla alla som reste in i landet. Polisen var heller inte ett dugg intresserad av djuren bara oss.
Tullen är nog inte lika intresserade överlag att titta i papper när man importerar och exporterar djur, när jag hämtade katt från Checkien på dispans under 3 månader så ska alla papper och kattens ID kollas. PÅ Arlanda var tulltjänsemanne i telefon och han tittade på kattens ID och sen drog scannern över katten. Ville inte titta på importtillståndet och vaccinationerna.
//Veronica
# 10 Likadant när jag åkte till Holland med en kattunge.Inte sjutton var det någon som var intresserad av vare sig pass eller hälsointyg.Det var bara att "stiga in".
Annika

Ja, Rabies vacc + Eu pass och 21 dagar var det nu vi exporterade vår lille till Tyskland. Dock så lär vi ALDRIG exportera igen (som det känns nu). Hon bodde hos oss i 2 hela dagar och var 100% säker. Hon åkte hem på en söndag och på måndag kl 10 ringer hon från tyskland och säger hon inte vill ha honom längre. Så nu är lillen i tyskland och vi måste vänta till i Augusti (pga rabies reglerna, 120 dagar efter första sprutan och sen test) för att ta hem honom. 

# 12 jaha..låter inte kul alls..tråkigt när det blir så där..o struligt osv..usch..det går nog bra med tullen förhoppningsvis för vår del..det visar sig 
Stefan

#12, det var tråkigt att höra att du råkat så illa ut.
Ett antal av mina kattungar har fått sitt nya hem just i Tyskland och jag har bara bra erfarenheter av att sälja katt dit.
Jag tror inte att du råkade illa ut fär att den nya ägaren är bosatt i Tyskland, hon kunda säkert ha haft vilken nationallitet som helst. Jag tycker det är väl "hårt" att döma ett helt land för att en person råkar vara en skitstövel.
Det finns människor av den "kalibern" i alla länder och av alla nationalliteter. Det finns allt en och annan skitstövel i Sverige också.
//Annika

#14 klart det finns tokar överallt och jag har inte dömt ut hela Tyskland i mitt inlägg. Jag berättade bara om min erfarenhet och att jag, som det känns nu, aldrig ska exportera igen. Men sådant kan ändra sig. Ville också med inlägget poängtera att det är "svårt att ångra sig" då det är så hårda regler för katterna att komma hem igen.