allergiker?
sambon är allergisk mot katter, men påstår att han skulle klara av en långhårig katt, så som en skogskatt.
vi träffade grannes två katter häromdagen och blev frälsta båda två direkt. jag är en kattmänniska och vill gärna ha en kise, men bara om det fungerar för min sambo.
har ni märkt att en skogskatt är mer allergivänlig än en vanlig bondkatt?

Hej Lisette! Det var uppe en liknande tråd för länge sen om detta ämne. Tyvärr fick jag inte till hur man länkar till den, men om du går till sök-funktionen här på sidan och söker på allergi så hittar du den. Jag tror att det där stod att vissa som du säger, tål skogisar bättre än korthårskatter.

Jag vet inte säkert men jag har hört från några håll att en del allergiker klarar av Skogkatten bättre än andra katter…

Kanske ska varna lite för det där med att ha katt fastän
svag allergi finns. Hade en kattungeköpare som klarade
av ett par år med svaga symtom som inte ens kopplades
till allergin för att sedan blomma ut helt med ett astmaanfall.
Man får ha lite respekt för allergier. En katt kan leva i många
år och det är så trist att behöva omplacera om man märker
efter några år att det inte funkar.
Fast det är en plågsam tanke att behöva leva utan katt förstås… ;)
Jag har haft allergiker hemma som inte känt av mina katter, men det är nog som Restless skriver skillnad på att hälsa på under några timmar och utsättas för dem dygnet runt.
Susanna

vi hade en bondkatt i en månad för ngt år sedan, det slutade med ett besök på akuten.
sambon hade tidigare en katt som var perser/skogkatt och den klarade han av utan problem.
#1 ska söka, tack för tipset
#3 ja det är väldigt tråkgit att inte ha katt faktiskt. =)
Om inte annat så är den sibiriska katten snäll för allergiker.

Jag tycker inte man kan säga nån ras är allergivänligare än en annan.. allergier är så individuellt så de måste var person känna sig fram med.. åk till uppfödare träffa mycket skogkatter och känn efter men många har ju lättare för semilånghår än korthår

#7 Helt rätt! Jag är lätt allergisk mot katter, jag fixar mina egna katter, ibland kan jag känna av dem. För många år sedan skulle jag hjälpa en uppfödare av sibirier. Hon hade fyra-fem vuxna och fem kattungar. Jag visst inte hur fort jag skulle komma därifrån, för jag vill inte avslöja något… varför??? kan jag inte riktigt svara på. Göra uppfödaren besviken… jag minns inte. I bilen svalde jag snabbt en allergitablett… så jag tror vi ska vara väldigt försiktiga med att säga att den och den rasen är mer allergivänliga.
Jag är allergisk och känner av mina katter ibland. Jag borstar de mycket men dock så blir jag lite täppt i näsan när Simon ska ligga uppe i mig. Jag får bli det då, det är ju så mysigt med lite gos. Jag känner av långhåriga katter mer än korthåriga. Jag äter ju medicin under hela sommarhalvåret, för jag är allergisk mot pollen med så den hjälper mig en del. Jag har även lindrig astma. Jag ska prova en ny medicin nästa år som heter grasac för att blir helt symtomfria, får vi hoppas att det hjälper. Jag har varit allergisk sedan jag var 15 och vi har alltid haft katt. Min symtom är inte värre nu än de var när jag var mindre.
Jag själv klarar det ypperligt att ha katter trots min allergi men man ska dock vara varsam det är inte att leka med.

Jag är,Tack o lov) inte allergisk alls,men lider verkligen med dom som är/blir allergisk mot sina djur.
Jag tror man ska vara försiktig med att säga att den o den rasen är allergi-vänlig,även om jag också vet att skogisarna har visat sig(ibland) vara mer allergi-vänlig än andra raser,
Vi har en omplacerings-skogis hemma (Kaup Home Cat's Swing) som just pga allergi vart tvungen att flytta.
Tjejen som ägde honom skaffade sig ny pojkvän,Allergisk såklart=)) de kämpade på ganska länge,men killen tålde absolut inte katt,inte ens skogis,och det var ohållbart. Så Swing fick flytta…hem till oss!! (Det är ju vi bara jättelyckliga för) Han är en underbar katt,trivs alldeles förträffligt med katt och hundar.Supertemperament.
Men som sagt,det är inte säkert att det funkar med någon raskatt alls,om det vill sig illa.
MVH Anki S*Järvaskogen's

Jag anser inte att man ska "prova" för mycket. Allergier utvecklas ju med tiden och kan sluta i fruktansvärda anfall. Med kraftig allergi resten av livet. Kanske bättre att träffa katter i små doser än att leva med dom.
Min mamma har alltid varit allergisk mot, katt, hund, blommor, parfymer, citrusfrukter, choklad… you name it. Men har i små doser klarat det ganska bra. Bara fått lite klåda. Men en Mors Dag fö några år sedan blev det helt enkelt för mycket för hennes allergier. Hon fick en allergichock. Med vattenfyllda blåsor på hela kroppen, 10cm i diameter, och andnöd. Åkte iväg i ambulans givetvis. Hennes hjärta stannade under färden men dom lyckades få igång henne igen. Men resultatet är att hon kan inte ens vistas i samma lokal som någon med parfym. Hon kan inte sitta i någons kök om dom har en fruktskål ståendes framme. Osv, osv.. Med andra ord befinner hon sig i stort sett bara hemma, där det inga doftande rengöringsmedel finns och dylikt. Givetvis ett fruktansvärt handikapp än om vi bara är glada att hon finns i livet trots allt.
Kontentan av det jag skriver är att man inte ska laborera för mycket med kroppen. Det är ju trots allt varningstecken. Hur tråkigt man än tycker att det är. Skaffa måånga kompisar med katter istället och passa på att njuta när du är där.
Sen är det ju precis som det står i tråden, såå tråkigt för katten när den måste byta familj. /Sylvia

jag vet dom som köpt skogisar som har varit allergiska mot andra raser.. men sen finns det ju givetvis dom som inte ens kan vara närheten av någon ras. men man kan ju alltid prova. man kan ju åka till en skogis uppfödare på provnosning och se.
MVH Sanna

Har läst nånstans att det är de så kallade mjällen i pälsen som är allergener men jag kommer inte i håg vart jag läste det.Det finns katter som inte fäller ,exempelvis Bombay samt nakenkatter förståss men det är kanske ingen garanti mot allergiska reaktioner i alla fall.
Hoppas att ni hittar en kisse som fungerar.
//Inger

Som sagts tidigare så har en liknande tråd varit uppe här tidigare. Det var likadant i deras fall, sambon var allergisk. De var och hälsade på hos oss för att se om han tålde våra skogisar men så fort han klappade en katt så kom reaktionen. De blev jätteledsna och fick snabbt åka hem igen. Men som tur var så kom de och testade först innan de hant med att köpa en egen skogis. //Kaisa

Det innebär alltid en risk när man är allergisk att skaffa katt. Allergier utvecklas över tid och är man redan känslig är jag tveksam till att det fungerar i längden.
Till och med Sibirisk katt som sägs vara mer "allergivänlig" än skogisen finns det dom som inte tål. Men där finns "testhem" med bara sibirisk katt som man kan besöka för att se om det fungerar elller ej. Men som sagts tidigare i tråden är det en helt annan sak att leva med katten än att besöka "testhemmet" några gånger.
Och det är inte roligt för någon att behöva omplacera katten ifall man skulle tvingas till det. Så jag tycker man skall tänka sig noga för innan man ändå skaffar sig katt.
Jag är medveten om problematiken och det är jättetråkigt om man är allergisk, för visst är det trevligare ifall man kan leva med sin katt!!
Är man allergisk så är man och ju mer man utsätts för allergena ämnen desto mer allergisk blir man.
Min son har alltid varit allergisk, men har med åldern blivit mindre allregisk pga av att jag försökt hålla honom ifrån pälsdjur mm under hans uppväxt. Då han nu flyttat hemifrån har jag äntligen kunnat skaffa katter. Han kan vara här ganska långa stunder (om jag städat ordentligt), ibland behöver han ta medicin ibland inte. Men om hn bodde här är jag ganska säker på att hans allergi skulle bli värre.
Maniskt städande och badning av katterna en gång i veckan, samt allergispruta alt. medicinering är enda lösningen om man som allergiker vill bo ihop med katter.
Ledsen…men det finns INGA allergi fria katter!!!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Man kan "vaccinera" sig, och på så sätt bygga upp sin tolerans mot ex. katt. Det tar visserligen lång tid att göra detta, men fråga en läkare, sen kan man ju oxå försöka med homeopatmedel mot man är allergisk emot.

#17 Homeopatmedicin kan säkert göra god nytta.
Det är också ett alternativ väl värt att pröva.
Förlåt om jag lät negativ, men jag har stor erfarenhet av just allergi. Har varit aktiv medlem i Astma-och allergiförbundet tidigare och levt med just pälsdjurs allergi i 19 år.
Men utvecklingen har gått framåt och nya mediciner har tagits fram.
Men trots detta, brukar nästan ALLTID allergin vinna över människans vilja.
Tänk på hur länge en katt lever och tänk dig för mer än en gång innan Ni ev. skaffar katt.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

sissi, det är förståligt att du lät negativ!
men jag får väl förbli kattlös, ivarjefall inomhus… ska skaffa två stallkatter nu i sommar, men det får bli bondkatter tyvärr…