Resultat Top Cat 5/5
Så var lördagens utställning i Sollentuna avklarad. En trevligt arrangerad utställning med 600 vackra katter och trevliga mäniskor.
Vår S*Frostvikens Agnes tog sitt första cert! Även hennes pappa Aslan fick ett efterlängat cert. Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur gick det för er andra?
//Gisela

Tack Gisela!
Jag är glad för Smeagols andra cert nu är det bara ett kvar. Jag är även glad för hans riktigt fina bedömning.
Grattis själv till S*Frostvikens Agnes fina resultat. Jag är även glad för Amadeus resultat trots att han blev ex 2 då också han fick bra kritik. Synd att hans päls är för kort.
Margona

#0 Åh jag får säga JIPPI & HIPP HIPP HURRA För "lilla" Agnes idag!!!
Åh även GRATTIS!!! Till Pappa Aslan!!
För oss var det en lyckad dag. IC S*Celadon's Cassiopeia Schedir tog sitt första CAGCIB och S*Krusmons Periquita blev Ex 1, BIV och NOM.
/Tina

#4 Grattis på er!! Funderade lite på detta ang nomineringarna, både Agnes och Aslan blev nominerade till uttagningen för panelen. Skriver man då att de blev nominerade, det står ju inget på bedömningsedeln om detta? Dum fråga kanske men frågar man inget så får man ju inget veta?
#4 Menar du att de var uppe för nominering eller att de blev nominerade? Bedömningssedalarna kan man ju ofta hämta innan nomineringarna är klara så det brukar, så vitt jag vet, inte stå något om det på dem.

#4 Jo men om de var uppe i panelen då måste de vara NOM o det ska väl stå med i bedömningen?!

#5 Jag menar att de var uppe igen för nominering…
Varför jag frågar beror på att domaren sa att katten var nominerad men menade att den skull upp för nominering..det rådde lite allmän förvirring hos oss och sekreteriatet just då..
#7 Nä, att katten varit uppe för nominering brukar inte stå på bedömningssedeln.

#7 Förlåt om jag lägger mig i!! Men om de blev BIV o domaren ville ha upp dem till Nominering så blir det ju bara en som blir NOM o den ska ju upp till panelen o den katten ska ju ha ett NOM i bedomningssedeln menar jag. Om Agnes eller Aslan fick en NOM kokard DÅ blev de ju NOMINERADE!
Har jag fel ngn???

JA Jag råkade ut för en sak på en utställning blev min hona Ex 1 o fick en Ex 1 kokard o det stod i bedömningssedeln Ex 1. MEN när jag tittade på deras hemsida då står det Ex bara så jag ringde o frågade va min katt fick egentligen då hade de gjort fel o gett fel katt Ex 1 så jag har fortfarande en Ex 1 kokard som inte gäller!!! Lite tråkigt o varit GLAD i onödan ;-(

Man måste själv gå till sekretariatet och be att dom skriver på att katten blivit nominerad om man vill hade på bedömningssedeln
Jag var på en utställning en gång då domaren glömt att skriva in BIV på bedömningssedeln. I sekretariatet sa den ansvarige nåt i stil med: "Skriv dit det själv då. Det spelar ingen roll för huvudsaken är att det står med i mina listor som jag skickar in till SVERAK."

# 12 Precis!

#4 Vi ska reda ut begreppen lite
Att bli kallad till nomineringen betyder bara att domaren vill jämföra ett antal katter med varandra innan hon väljer sin bästa katt. Domaren tar därefter ut den katt som hon/han anser vara den bästa i respektive klass. Domaren måste INTE ta upp någon katt till panel, om hon/han inte anser att hon har en katt som motsvarar poängen för att delta i panelen (97 poäng, eller högre). Man får absolut inte skriva i på sin bedömingssedel att katten blivit nominerad bara för att det varit uppe till domaren inför nominering. Det är bara den katt som blivit vald, som får anteckna detta i efterhand.
Alltså: om katten var med i panelen, får man anteckna på sin bedömingssedel att den blvit nominerad. Omvänt får man INTE skriva notis om nominering på sedeln om katten varit uppe för påseende inför nominering. Summa sumarum: Bara en katt i respektive klass kan nomineras!
Hoppas ni blivit lite klokare

#14, tack! Det var det svaret jag var ute efter!

#14 Jag tackar också för den informationen. Vi vart lite förvirrade gällande våra katter. Men jag är så nöjd med Smeagol vilket som då hans bedömning var riktigt bra och den bästa han någonsin fått.
Margona

# 14 PRECIS!!! Så menade jag!! Men det kanske låt ngt annat??

#9-12, jo, det blir lätt missförstånd och det var synd med missade BIV och EX 1 , men det är inte alltid man förstår exakt allt domarna säger när det ibland är knagglig engelska…. Hur som helst, vi har haft en bra dag och är otroligt nöjda med domarna vi har haft!
Hej & GRATTIS till alla fina katter!!
Vi hade det också jättetrevligt, fast det var lite rörigt ibland
Våran S*Kaup Home Cat's Puma blev Premier
& S*Kaup Home Cat's Hambo ,var "lite" för hanig, men jättefina vitsord
Sen hade vi avkommer från våran Tiger .Alltid lika kul när det är så många avkommer med
IC S*Celadon's Cassiopeia Schedir tog sitt första CAGCIB
S*Celadon's Morpheus ex 1 BIV & NOM
S*Kukkudrillas Nogger ex 1-----------(han slog S*Kaup Home Cat's Elvis )
S*Kukkudrillas Lady Calippo (färgändring)
S*Järvaskogen's Floria ex 1:a BIV
Vad jag blev jätteglad för var att det stog" tack!! på min bedömningssedel för exelent presentering av pälsen….Alltid kul-eftersom jag har nyligen "fattat" hur man gör hi hi…….

#19 Ett stort tack till dig som försökte förklara och lära mig hur jag skulle preparera mina killar. Tyvärr fick jag kritik för att Smeagol inte var riktigt bra preparerad. Men jag gjorde nog inte riktigt som du förklarade då han är besvärlig. Det var ju som tur den enda negativa kritik han fick.
Men tack att du försökte hjälpa mig det uppskattar jag verkligen. Nästa gång ska jag bada honom ändå trots protesterna. Med Amadeus gjorde jag som du sa och där fick vi ingen neg kritik på prepareringen det var pälsen som var för kort helt enkelt.
Mvh Margona
#19 Med tanke på alla fina resultat så är jag lite nyfiken på hur det skulle ha gått för Tiger respektive Chili i kampen om bästa avelshane i dag. 
**GRATTIS **GRATTIS* Det var jättekul att det gick så bra!!
Ja du Tinis, det är en intressant undring,vi får väl ta och kolla det ngn gång

Jag har också en "korkad" fråga angående utställning. Hur kommer det sig att domaren kan utse en katt till BIV-T och sen utse en annan till NOM. Känner mig väldigt frågande till detta?? Trodde att katten bedömdes i olika steg, och att det ena ledde till det andra så att säga. Någon av er kan säkert förklara detta för mig. /Sylvia

# 23 Biv-Total blir man när man vinner i sin egen färggrupp och slagit alla ungdjur, juniorer och vuxna. Kastrater går dock för sig. Om tex en hane blivit BIV så blir även den bästa honan uttagen för att "tävla" om nomineringen.
Nominerad blir man om man slår ut domarens alla bästa katter han dömt i kategorin, i vårt fall kat. 2, semilånghåriga alltså. Det kan vara andra färggrupper av skogisar eller andra raser, tex Maine Coon, Birmor, Ragdoll osv.. De delas upp i kastrater-hona, hane. Vuxna- hona, hane. Juniorer och så Ungdjur.
Alltså om domaren dömt tex 2 olika färggrupper av Skogkatter, samt Ragdoll och Maine Coon, så tar han upp den bästa hanen från alla grupperna han dömt och tar ut den bästa för nominering. Och så fortsätter det med honorna, osv osv…
För oss gick det riktigt bra på utställningen. Barbro tog sitt 5:e Cagcib, Aalbin blev Int,. Premier, BIV och NOM

#24 Jo, så långt är jag med… Men på Spinneriets utställning blev min hona kl 11 BIV-T. Men sen så skulle hon upp igen inför nomineringsuttagningen, och där blev en annan kl 11 katt NOM. Det är detta som jag tyckte var så konstigt? Hur en domare kan tycka att katten är bästa totalt men ändå nominera en annan katt? Har inga problem med att den andra katten vann, det är absolut inte det. Utan just hur det kan komma sig att domaren kan göra så? / Sylvia

Min S*Bustassens Bibbi blev Champion i dag
Vi är så glada!
Grattis till alla andra katter som det gick bra för
//Inger

#25 Din katt blev BIV u/j på lördagen, inte BIV total, för CH S*Långängens Mandel blev BIV Vuxen. Sedan tävlade din hona mot andra katter som domaren hade dömt i klass 11(din hona tävlade väl i grp 3 om jag inte minns fel?), dvs MCO grp 3 & NFO grp 7 och då förlorade hon mot NFO grp 7, som var en ung, snygg cremesmokehane från S*Monastery Bay's. Den katten förlorade BIVen mot en vuxen hane i sin färggrupp men kunde därför ändå tävla vidare o ansågs därmed som bättre än din kisse o den ev. från MCO grp 3 eftersom den blev nom.
mvh Malin

#27 Ok, då förstår jag. På min bedömningssedel OCH på tavlan stod det BIV-T så därför trodde jag att det var rätt. Frågade t o m i sekretariatet. Tack. /Sylvia

#28 Nemas problemas.. 
Allt är inte alltid så tydligt som det borde…
mvh Malin
GRATTIS Inger och Bibbi!
Själv ska jag upp till Premier för blåvita Cornell till hösten.
Ps: hur har det gått för brorsan Bosse?
/Caroline & Cornell

Min hona S*Milda ma Tildes Klara Solgull blev Champion på söndagen!

Grattis till Agnes och Aslan "Smeagols" cert!!!

#26: Åh, vad skoj - grattis till Bibbis Championtitel :D

Grattis alla till era braiga resultat=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Grattis Klara till Champion titeln!!! och alla andra till de fina resultaten!!

GRATTIS Till Er alla ännu en gång!!!! (påfyllning)

Tack!
Här är en bild på Smeagol tog på honom på utställningen.

#38, Margona, din bild syns inte!//Gisela

#38, 39 Bilden kan vara för stor då kan den bli så

#41 du är så välkommen så!