"Friskrivning"
Min sambo lämnade just in vår Isabella till kastrering hos veterinären. Där fick han skriva under ett papper där det i stort sett stod att det var inte veterinärens fel om något gick fel under narkosen osv. Är detta normal procedur? Någon som vet? Visst, allt kan de inte ansvara för naturligtvis, men OM de nu skulle göra något misstag så måste de väl kunna ställas till svars för det?

Har aldrig hört något liknande!!! Min hane kastrerades för ett par veckor sedan och jag hade nog reagerat negativt om veterinären velat ha mig till att skriva på något dylikt. (Om det inte föreligger något konstaterat hjärtproblem eller liknande och att ägaren har propsat på ingrepp i alla fall)
/Monica

Vår hane kastrerades i somras hos samma klinik och jag tror inte vi fick skriva på något sådant papper då. Kollade med sambon igen och det stod på pappret att man inte kunde veta säkert hur katter reagerar på narkos, så jag ANTAR att pappret gäller endast narkos-delen… Det får man hoppas i allafall, för om de gör något handgrepp fel under kastreringen måste man ju kunna anmäla dem. Nu tror jag ju allt går bra naturligtvis, men lite fundersam blir man när man ska skriva under sådant här.
Ja jag har fått skriva på sådana papper, men minns faktiskt inte när.

Gud låter konstigt har jag aldrig hört.. visst narkoser är ju som de är de är ju alltid en risk kanske har de fått mycket klagomål om någon dött eller liknande? Tänkte så man får skriva på de så man verkligen vet vilken risk de är osv? men de låter ändå lite överdrivet om de stod så som att om katter dör är de eran fel :S

Jag fick skriva på ett sådant när min hane kastrerades… det gällde då endast att man var medveten om riskerna med narkosen och att de inte tar ansvar för att katten inte "tål" narkosen… typ… =)
En sådan veterinär hade inte jag lämnat min katt till. Jag följde med en kompis med sin honkatt till veterinär för kastrering, det var i höstas. Där skrevs inga sådana papper. I mina öron låter det som en oseriös typ som inte vill ta ansvar om något skulle hända.

Det papper jag skrev på har jag inget emot… man måste ju vara medveten om riskerna när man söver sin katt… gäller ju samma om man blir sövd själv… men men… det är vad jag tycker…

Ja, när det gällde endast att göra en medveten om riskerna med narkos, som det lät att det var i vårt fall, så är det OK tycker jag. Först trodde jag dock det gällde ALLA eventuella problem som kunde uppkomma, så då blev jag lite orolig.. Detta är en väletablerad djurklinik som jag hittills endast hört gott om från uppfödare här i trakten. Kliniken har alltid tagit väl hand om oss och djuren när vi varit där så jag litar på dem. Därför blev jag överraskad när jag först tyckte det lät som att de ville friskriva sig från 'allt', vilket nu inte var fallet. Puh…