Svansknick 2
Hur vanligt är det egentligen?? Att det är ett stort mörkertal det förstår man ju. Antagligen många som inte vill erkänna att deras katt/katter har en svansdefekt. Men finns det någon forskning om hur vanligt det är? Sverak har ju inget avelsförbud på en katt med knick, bara en rekommendation att inte avla.
Borde det vara ett förbud?
Hur många katter finns det egentligen inom aveln som har en knick?
Ska man sätta avelsförbud på hela kullen när man upptäcker en knick på en av ungarna?
Är det vanligare på skogkatter än i andra raser?
Är det vanligare nu än förr?
Vad ska man gör åt detta problem? Det diskuteras mycket här på forumet men detta är någon som jag känner att man undviker att "tala" om.Så det ska bli intressant att se hur många här på forumet som faktiskt har en katt med knick. Eller som fött upp en katt/katter med knick. Då kommer givetvis följdfrågor:
Hur många i kullen?
Har mor/far fått ungar med knick någon mer gång?
Har syskon till mor/far fått ungar med knick?
Har syskon i kullen (utan knick) själv fått ungar med knick?
Jag är själv drabbad av detta problem och jag kan ju inte vara helt ensam, eller?? Vore kul att höra Era åsikter och att få igång en diskution i ett viktigt ämne, Skogkattens hälsa. /Sylvia
Hej! Jag har aldrig fått en kull med knick . Jag har där i mot en katt som har tvärt avslut på sin svans & eftersom han fick kritik ang detta på en utställning så Kastera jag honom i stället. Denna hane fick en kull innan han blev Kastrat men ingen av hans kattungar har knick eller tvärt avslut!! Jag har okså hört att man inte ska avla på katter som har knick ../Eva

Mycket bra frågor. När jag började med skogkatt -85 visade sig min ena hona ha svansknick (Friggeline av Huldrepus(N)) och att hon gav detta vidare i arv (idag skulle jag inte ta ungar efter en hona med knick!)
Nu när jag börjat "på nytt" med skogisar har jag inte råkat ut för detta. Ibland ser man att någon kattunge ur en kull säljs enbart till sällskap utan att någon orsak anges. Undrar då lite över om det t.ex kan vara en knick som visat sig, och hur detta isåfall ärvs med tanke på övriga i kullen?
(Trodde faktiskt det var förbud numera mot att avla på katter med knick…?!)
/Monica
Jag har fått en kull där 3 av 5 ungar visade sig ha svansknick!!
Jag blev enormt fundersam och började undra vad det var som pågick.. pappan hade ingen knick..
Nu vet vi ju att det nedärvs recessivt så bägge föräldrarna måste bära på det för att ge det vidare…
MEN! Vid 10v ålder på kullen så fick jag för mig att kolla på mammans svans.. och jodå.. en knappt kännbar MEN den fanns där.. en svansknick..
Jag sålde alla enbart till sällskap och reducerade priset och bad ägarna att kastrera dem så snart det var möjligt..
I alla fall 3 av dem i kullen är kastrater.
De andra två ska väl i alla fall inte avlas på så jag hoppas de kastrerar dem snart iaf..
Mamman blev kastrat ganska omgående efter att hennes kull flyttat!! ;)
Jag skulle aldrig medvetet kunna tänka mig att avla på för mig en defekt katt.
Även om man "får" avla på katter men knick så är det inget som jag tycker att man bör göra. Inte ens om katten har jättespeciell stamtavla och är Supersnygg.
En defekt är en defekt, därmed basta! ;)
Jag tycker absolut att det borde finnas ett förbud inom Sverak att man inte får avla på katter med svansknick.
Som jag skrivit tidigare ; det är ju en defekt.
Man får ju inte ens ställa ut en fertil katt med svansknick, så varför ska man då ens få avla på den för??
#2:
Oftast så är det ingen fara med katter i en övrig kull om bara en visat sig ha svansknick.
MEN visst det kan ju visa sig på deras framtida avkommor..
Det vet man ju inte, eftersom det nedärvs recessivt och det är ju skitsvårt o säga om de bär på det eller inte förräns kullen är född.. ;)
Så det blir lite av ett lotteri kan man säga…
/Malin
Knick finns på alla raser, inklusive huskatter! Ska vi undvika att få knickar! Då får vi sluta avla på skogkatten, ja, förresten på alla katter, för det finns överallt i alla linjer i alla raser. Man använder inte en hona eller hane som HAR knick i avel, men alla har det i sina gener. Mer eller mindre. Alla som fött upp katter en längre tid, har någon gång i sitt liv fått en katt med knick.

En kattunge i min kull utvecklande en knick, ingen av föräldrarna har det och det var deras första kull. Jag sålde den kattungen till reducerat pris. Och jag säljer alla mina kattungar till sällskap. Det är ju det de i huvudsak är. Om sedan de nya ägarna vill ställa ut eller ta en kull på dem så blir jag bara glad. Har även en ung kastrat hane med en knick. Och jag visste om den när jag köpte honom men jag köpte honom till sällskap o inte till avel. Och som Zolas skriver så finns det knickar överallt i alla raser.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Hej!
Min hona Blossa har knick, den kom när hon var 1,5 år. Ingen av hennes föräldrar eller syskon har knick.
Jag tycker väl personligen att det finns en oändlig rad varianter av svansknick, och jag har valt att inte avla på Blossa dels p g a hennes knick (som är väldigt tydlig) och dels för att hon dessutom har ekorrsvans. Lösa benbitar eller trubbiga svansavslut är väl inget som jag definierar som knick, däremot stela kotor och brott på svansen, det är icke önskvärt för mig att avla vidare på. I mina kullar hittills (17st) har ingen fått svansknick, men det kommer säkert att dyka upp för eller senare, dock känner jag inte ngn panik över detta… Om jag fick en kull med flera knickar skulle jag troligtvis inte ta min katt ur avel för det, däremot inte upprepa kombinationen som givit knickarna. Jag skulle utvärdera nästa kull med honan (efter annan hane) och om den också gav ett antal knickar så skulle jag troligtvis välja att inte avla på min katt längre.. Precis som med allt annat i avelsarbete gäller det inte att få panik eller börja plocka katter ur avel direkt, däremot att utvärdera kullarna och följa upp dem. Problemet i vissa fall kan väl vara om svansknicken dyker upp sent och man redan hunnit ta en kull, men det finns ju lika mkt friska gener som dåliga, så att ta allt ur avel för en svansknicks skull är väl lite drastiskt? Knickar finns i alla raser, och jag tror inte det är speciellt vanligt bland skogisar i jämförelse med t ex siameser..
mvh Malin
Jag fick nu i min senaste kull kattungar med knick och alla i kullen har avelsförbud.
Min syn på det är att jag aldrig skulle kunna avla på djur som har en synlig eller kännbar defekt.
Har haft oturen att få två flickor som har sternumkrok och givetvis skulle de aldrig användas i avel.
Jag tror dock att det är praktiskt taget omöjligt att komma från problemet helt och hållet och skulle aldrig påstå att jag aldrig skulle kunna bli drabbad av defekter.
Vi vet så lite om vilka gener våra katter bär på och jag anser att det fortfarande är rysk roulette i avelsabetet innan man har tillförlitliga dna tester.
Vad menas med att det är ett tvärt slut på svansen? Hur vet man om katten har detta eller svansknick?