Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1808 ggr
line84
1

Lån av hane?

Ni som lånar en hane till era honor, vad har ni fått betala för det? Ni som lånar ut era hanar, vad tar ni? Höjer ni priset när katten tar en titel? Vilken titel är ok att höja priset för? Städavgift? Parningsavgift? Pris per kattunge? Finns det något tak?

Tacksam för svar!!

line84
0

Ingen som vill dela med sig??

Humletassens
0

Det finns många upplägg på det där, men vi har tagit 1000:-/kattunge men max 6000:- det har vi tyckt varit rimligt. Andfra tar mer en del tar mindre.  Enklast är försöka komma överens vad som känns bra för båda parter.

//Henrik

S*Humletassens

line84
0

Ok, tack Henrik för ditt svar! :)

dqhh
0

Som sagt så finns det många upplägg.

När jag lånade hane till min första kull fick jag betala 1000 kr språng/städavgift täckte en omparning om det inte blev något vid första försöket (vilket vi utnyttjade ;). Sedan tog de 900 kr/kattunge vid 4 veckors ålder. Är 2 år sedan.

Jag tycker inte att det är okej att höja priset bara för att katten tagit titel. Men det är min mening :).

//Sara

line84
0

Tack Sara! :)

LaSadie
0

De uppläggen vi har haft

Hane 1: 900 per kattunge, max 5 st kattungar
Hane 2: 1000 kr per kattunge och även där tak på 5 kattungar
Hane 3: 1100 kr per kattunge och tak på 6 st kattungar

Så har det sett ut :) Ingen har tagit städ/språng. Men vi har å andra sidan åkt långt varje gång. Omparning har vart ok om inte hanen fått kulorna bortkopplade

line84
0

Tack Anna, intressant att höra hur andra har gjort.

EvaSe
0

Vi tar 400 i språngavgift ( Kostnad för ny sand, tvätt och desinfikation av rummet mm) + 1000:-/kattunge vid 6 veckors ålder. Inget tak.

Vi tänker inte ta mer betalt om han får fler titlar.

Vi har fått betala 500 + 1100/kattunge

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

line84
0

Tack för era svar!