Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 836 ggr
Sita
0

Skogispälsen utomhus?

Hej! Jag undrar lite om skogisens päls när katten vistas utomhus, oavsett om den går i koppel eller är lös eller i kattgård. Blir det mycket skräp och "bås" i pälsen? Jag läser i standarden att norsk skogkatt har vatten- och skräpavvisande päls (ungefär), undrar nu hur/om det fungerar "i praktiken". :)

Vänliga hälsningar

Anneli_G
0

Skogkatten har ju ett lager med "täckhår" på ryggen som är lite grövre hår som avleder vatten. Katten blir ju blöt ändå, men kanske inte ända in på skinnet. Skräpavvisade vet jag inte… det fastnar ju kvistar och barr och sånt i den lurvigare pälsen på ben och svans ibland, men de drar ju inte in några mängder med skräp… iaf inte min Bailey som får vara ute…

hoppas det ger någorlunda svar på din fråga…

Kronängens
0

Vår utekatt kommer kanske inte in med särskilt mycket skräp med pälsen och jag håller med Anneli_G om att de inte blir våta in på bara skinnet, men om det är regnigt ute och hon har gått i leran är hennes vita päls på magen inte alltid så vit längre…

Sita
0

Det var ungefär som jag föreställde mig, tack för att ni svarat. :)

vettan
0

Mina vistas ute jättemycket. De får inte mycket smuts i pälsen förutom om det är lerigt ute…
De sover ute tom i snö ibland verkar inte bekymra de nämnvärt. Sen gillar de på sommaren att ligga under buskarna, visst blir de lite dammiga när det är torrt men det skakar de av sig.

Saeterjentans
0

Hur har ni det med fästingar? Har ni något medel mot dessa jobbiga individer? Har skaffat fästinghalsband till hunden. Men ännu inget till katterna. Hur gör ni?

Qayal
0

Min norskis är utekatt, och det har aldrig varit några problem med pälsen. Ibland kan han få någon tova på innersidan av benet vid magen. Annars, no problem! ;D

Kronängens
0

#5 Vi droppar ett par droppar Frontline i nacken på vår utekatt, så får hon inte några fästingar. Behandlingen räcker i fyra veckor ungefär, sedan är det dags för en ny dos.