Avelsarbete: Tappat vs Vårda
Jag har följt diskussionerna i kritiktrådarna och snappade upp det Garpe sa angående kritik/diskussion om avelsarbetet. Garpe nämnde bl a "vad har tappats i avelarbetet och vad bör vårdas" som exempel på tråd. Detta tycker jag vore intressant att höra. Kan tyvärr själv inte bidraga till denna tråd då jag inte är uppfödare eller har den kunskap som behövs men jag vill gärna höra från er andra med erfarenhet då jag tycker detta är en mycket intressant fråga! 

Hej!
Jag vet inte om andra håller med, men på de flesta utställningar jag är på så tycker jag att skogisarnas storlek o massa är borttappat ibland.. ;o) Smala, slanka skogisar med längder överallt men ingen massa… Inte alltid lätt att se skillnad på en turk och en skogis.. Sen har vi ju det här med pälsen.. Suck.. Mina unga fertila katter har seeeeeena pälsar, inte så skoj alla gånger att ställa norska korthårskatter..
Menmen, det är bara att vänta ut dem, jag vet ju hur länge jag fick vänta på min ena honas päls innan den var i full blom.. Ursäkta utvikningen, men pälskvaliteten är viktig! MYCKET viktig..
Det jag också tycker vi bör vårda är temperamentet hos våra skogisar. Idag ser man mest trevliga, goa skogisar på utställning, och temperamentet är oerhört viktigt att hålla trevligt tycker jag!
Sen har jag nog inte så mkt att tillföra, för jag känner mig fortfarande ung i branchen, de "gamla rävarna" som hatr hållt på längre än mig har nog betydligt mer att tillföra denna diskussion som jag ser fram emot mycket.. 
mvh Malin

Det låter som om du beskriver min Isabella där
. Hon är för liten i storlek och massa men har lång kropp. Vi ställer ut henne nu i helgen, och får väl erkänna att jag inte väntar att få cert på henne, men det är ju kul ändå. Efter utställningen ska vi boka kastrering för henne. Så kanske hon blir lite större då men jag tror hon alltid kommer vara en liten till medium skogis. Men såklart älskar jag henne hur mycket som helst ändå. Hon är 1,5 år.
Jag tycker också pälskvalitet är viktigt. Ska jag någonsin avla så vill jag absolut försöka tillvarata välpälsigheten (ursäkta dålig svenska här…). Det finns inget vackrare än en stor och välpälsad skogis. Både du och andra har nämnt att storleken verkar ha börjat variera hos skogisarna nuförtiden. Det var intressant att höra tycker jag och det är väl något att försöka arbeta med då antar jag.

Något jag reflekterat över under de år jag har hållit på som utställare/assistent/uppfödare är att jag tycker temperamentet på de skogisar som ställs ut har blivit mycket bättre. När jag började för sju år sedan tyckte jag det hände lite då och då att skogisar "smällde", något som händer ytterst sällan nu för tiden.
Något att tänka på tycker jag är att bevara och vårda det rätta uttrycket/looken. Jag tycker det finns lite för stora variationer idag när det gäller ögonen. För mig är uttrycket jätteviktigt för att få rätt helhet och "wowkänsla". Det sägs ju att ögonen är själens spegel….
/ Lotta

#2 Vad trist.. Sen är det ju olika på olika linjer hur sena de är i utvecklingen också..
#3 Håller med..
mvh Malin

#4 Jo det stämmer också, hon utvecklas mycket mer långsamt jämfört med min hane så än ska jag väl kanske inte ropa hej.. De skiljer en och en halv månad mellan dem. Isabella har tills ganska nyligen haft kattungetakterna kvar med MASSA leklust. Det har dock tonats ner nu senaste månaden, men hon är fortfarande lekfull.

#4 Jo det stämmer också, hon utvecklas mycket mer långsamt jämfört med min hane så än ska jag väl kanske inte ropa hej.. De skiljer en och en halv månad mellan dem. Isabella har tills ganska nyligen haft kattungetakterna kvar med MASSA leklust. Det har dock tonats ner nu senaste månaden, men hon är fortfarande lekfull.

En fråga från en total nybörjare på skogisar; Ni säger att storleken kunde vara bättre.
Vad tycker ni idealvikten borde ligga för en fertil hona respektive hane (vuxna så klart.)?
Med storleken menar ni då att dom skulle vara grövre och tyngre än dom är, dvs att höjd och längd är bra.
Eller menar ni att dom skulle vara högre och längre med samma proportioner, om ni förstår min fråga?????

Jag är oxå nybörjare, men jag har hört att en hane tidigare vägt upp mot 10kg… nu brukar de väl ligga runt 6 om jag förstått det rätt… men det överlåter jag till någon duktigare att svara på =)

#7 På min Isabella tycker jag nog att längderna är bra, men benstomme kunde vara grövre så att hon fick lite större kropp och massa. Dvs inte tyngd direkt i kilo, utan tyngd via större benstomme och massa (muskler/kroppsuppbyggnad).
Nu har jag varit på utställningen jag talade om ovan och bägge dagarna fick Isabella bra kritik för sina fina proportioner. De tyckte också hon var medium i storlek och vikt, så då är hon nog inte så liten som jag trodde :) Hon väger 3,8 kg idag.

Hej!
För mig handlar det inte om enbart vikt, utan stomme, bredd o höjd också. Fertila hanar är och förblir sorgebarn,
men det finns undantag.. Min egen hane är 1,5 år och väger 4,9kg, inte särskilt tungt, men han har bra benstomme och stora tassar och är ganska hög, dock tycker jag att han kunde gå på sig en del… Han har storlek bakom sig, men linjerna är ngt sena här o var i stamtavlan, så vi får se vart han slutar.. Det jag personligen menar med storleken är att hanar idag ser lite klena ut.. Dock inte alla, vi har också enormt fina hanar med storlek och massa, men jag tycker ändå att man ska ge akt på det i avelsarbetet…
Tyvärr tycker jag att man ofta ser skogishonor i 2,5-3kgs klassen på utställningar och det är på tok för lite för mig i avelsarbete. Nu VET jag att en del små honor har gett enormt stora fina avkommor, men jag gillar inte "turk-kroppar" på skogisar, dvs bara höjder o längder o inte ngn stomme.. Jag vill ha maffig bred bröstkorg, stora tassar och grov benstomme även på honor… Givetvis finns det en del som går på sig efter kull, men tyvärr är jag ofta besviken på storleken på honkatter.. Mer än på hankatterna faktiskt.. Men det är bara min åsikt.. ;o)
mvh Malin

….fick märkligt nog kommentaren att min hona nog var lite för rund, då jag ställde henne i Surahammar. Till saken hör att hon är fertil och att de sista ur kullen flyttade för tre månader sedan. Har heller inte ändrat något på maten. Men hon tillhör inte de höga skogisarna och är grov i benstommen. Väger 5,1 kg. Naturligtvis började jag efter denna kommentar att fundera på att få ner henne i vikt, men det verkar ju lite märkligt att behöva låta en fertil, två-årig honkatt gå på light-foder…???
/Monica 
En liten notis..
Jag hade mig en hona, som är mamma till min 1.a kull.
Hon hade inte direkt lång päls, såg rätt hm klen ut.. kan man säga.
Ändå rätt ok benstomme osv..
Tillsammans med min då stora hane (full kondition 7,3kg - fertil). Så fick hon en rätt jämn kull..
Den minsta hanen väger 5,5kg och den största är en hona som väger mellan 6-7kg!!
Mamman själv vägde ca 3,7-3,8kg någonting som fertil.
Nu som kastrat väger hon 5kg, och är inte överviktig någonstans..
Fertilitet kan göra mycket med våra katter… ;)
Men visst jag anser inte heller att man ska avla på alltför små katter med för tunna benstommar.
Skogkatten ska ju vara stor och robust!:)
Själv älskar jag riktigt maffiga katter =))
#11: Vad får hon för foder nu då?
Hur tycker du själv att hon känns i hullet?
Lightfoder .. njae.. Men kanske ett lite mer fettsnålt foder än det hon får nu?.. RC Indoor har bra mängder där som passar lite mer runda katter.. (de i vissa fall går ner av det.. mina gjorde det iaf.. =).
/Malin:)