Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 2133 ggr
LaSadie
0

Vad ger ni katterna?

Vad ger ni för mat till era katter? Skiljer det sig mellan ungkatt, dräktig, vuxen, senior?

Alltid roligt att läsa om hur andra kattägare gör Skrattande

LaSadie
0

Själv ger vi katterna främst blötmat numera. När vi kom hem från USA var Mim smällfet (skyller på gener och kastreringen) så ni bantas det järnet. Först var det väldiga protester när de älskade torrisarna försvann men nu är det lättare. Innan stod det framme en skål dygnet runt.

När Dakota var dräktig så läste jag innan på om barf och gav henne mer och mer rå mat. Innan hade hon fått vingar, hjärta och lever från kyckling som komplement till torrisar och blötmat. Så när kattungarna kom och började äta riktig mat så fanns det lite babycat från RC framme men alla föredrog den råa maten som serverades och de bara älskade att gnaga på vingar!

Har fortsatt med en barf blandning till Ruso, Custer och Dakota. De äldre damerna tycker att det är blä blä, Mim kan dock äta upp kycklingen om det verkligen kniper *s* Men Lea är stoisk och vill inte ha sånt, hennes mat ska vara i små bitar och knapriga Skrattande

Dock har jag gett efter lite och köpte en matpyramid där de får lite torrismat varje morgon och kväll

Labolina_73
0

här hemma får mina katter hängmörad oxfile. Jag tycker att det är bra mat till MEJ……

där trodde ni va? :-)

nej då.. jag ger mina Eukauba torrfoder, blötmat och ibland köttrens och en och annan kycklingvinge och köttfärs..

//Linda

MichaelaL
0

Orijen ger jag, då jag har en snart 11 åring och en 7 månaders.

11 åringen vill enbart äta kattungemat om det finns och 7 månaders vill enbart äta seniormaten. Så då provade jag Orijen :)

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

FruFilur
0

Jag har kämpat i motvind på att få bröderna Bus att äta mer blötmat, och mindre torrfoder, men har mer eller mindre gett upp nu; jag är för blöthjärtad och kan inte annat än älska Pejsts lyckliga, spinnande och trampande uppenbarelse när han får äta knaper… Dom åt - och älskade - blötmat som små, men numera ratas det dessvärre stenhårt, får kasta ungefär 90% av det som serveras. Få se om jag orkar ta tag i det igen när Jansson väl blir knipsad, som det är nu är jag glad att han äter, punkt….

I matskålarna serveras en salig blandning ; ca 50% Orijen, ca 20% Eukanuba Adult av någon smak, ca 20% James Well Belowed Adult av någon smak och sedan ca 10% Royal Canin Outdoor.

Varför då denna blandning? Pja… Matte gillar Orijen, medans kissarna helt plötsligt inte var riktigt lika förtjusta, och sen känns det vettigt att hålla deras magar uppdaterade på olika fodersorter för att undvika magtrubbel om man behöver byta. JWB och Eukanuba räknar jag till bland de bättre kvalitetsfodren, medans Royal Canin är väl egentligen enligt min uppfattning det sämsta fodret bland det som kallas kvalitetsfoder, men! De har i alla fall lyckats med smaksättning, så det strösslas med för att förhöja smakupplevelsen, och ges som godis mellan varven.

När det gäller blötmat så är det Bozitatetra, Mjautetra, Whiskas portionspåsar och Icas portionspåsar som jag försöker att truga med, sås och gele går i allmänhet bra att slafsa i sej, medans resten blir kvar…

Sen får de smakbitar från våra middagar när det passar, typ köttfärs, rå kyckling, små köttbitar av nöt och gris. Husse har ibland varit lite väl optimistisk och stuckit åt dem saker de inte borde få, t ex kassler vilket resulterat - såklart - i kassa magar, men jag tror han har förstått nu vad som är lämpligt vs olämpligt för katter. :o) Det går att lära om en hundmänniska också!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu