Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 1766 ggr
Margona
0

Schampoo

Jag undrar om det finns någon som kan rekomendera ett bra schampoo till katterna. Det jag har nu är inte så bra. Jag har hört något att terrier schampoo ska vara bra men jag har tyvärr glömt vad det var för märke på det. Tacksam för tips.

Mvh Margona

Sissi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KW terrier schampo!

Själv använder jag Anju Beaute's schampo.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Margona
0

#1 Var köper du det någonstans? Problemet är att jag kanske måste ha två olika då katterna har olika färger och päls. Min Smeagol får nog bara ett bad för att sen sprayas med torrschampoo då han är extremt svår att bada. Så jag verkligen drar mig för att bada honom. Men det är ju trevligt om de är rena och fina i pälsen till utställningen.

skogisen
0

Jag fick en provflaska på Birkas utställning .Espree heter det !

det finns till olika pälssorter,helt fritt från alla kemiska tillsatser,inga färgämnen,helt suveränt i min tycke.

Gå in på www.lupus.se och se var återförsäljarna finns.Skrattande

Margona
0

#3 Tack för tipset! Då ska jag kolla där nu på en gång.Glad

Tinis
0

#3 Så du har redan prövat schampot, Yvonne. Då ska jag också göra det. Jag har ju testat några olika schampon på min silvertjej, men ännu inte hittat något som jag är riktigt nöjd med.

SKOGSGLIMTAN
0

Jag kan varmt rekommendera hela Espree serien, som fd frisör är jag noga med min katts päls och jag vill bara ha naturliga råvaror, som Espree innehåller. Jag har prövat Energee plus shampo som fungerat på min misse. Den är mkt bra enligt min uppfattning. Kram Eva-Helen

Margona
0

#6 Tack jag har nu kollat upp och det finns på flera platser i Stockholm. Ska försöka få tid att köpa det någon dag mellan alla tentor och seminarier.

Silverfarans
0

En ny fråga!!

Jo jag har sett det någonstanns o hört att flera av ER utställare använder "endast" Yes diskmedel på Era katter. Nu undrar jag när NI har schamponerat klart använder NI balsam sedan???

Spelar det någon roll vilken Yes man använder?? Citron, äpple mm??

Jag har både schampoot o balsamet som Eva Porat rekomenderar o har till försäljning Sunwind ngt tror jag det heter. Kan man ev använda det efteråt balsamet alltså??

Frostvikarna
0

Jag har vid ett par tillfällen Yes och visst, katterna blir jättefina av det. Nu använde jag den röda yes, men har hört att det ska vara den gröna.. Så det är bara schamponera så katterna blir gröna, glöm inte att skölja ordentligt och länge efteråt. Jag använder inget balsam till mina katter.

Margona
0

Jag ska nog göra som du sagt Gisela och försöka med yes först och fungerar inte det köper jag det där schampoot som rekomenderades här. Men varför det gröna och in te det röda eller gula?

skogisen
0

Jag har hört att om man använder Yes så torkar pälsarna ut,Gråter

inte bra för kroppen,det gick bra förut att använda, men numera är det alldeles för starka kemikalier i flaskorna

Margona
0

Tack för tipset, då köper jag schampoot du rekomenderade mig så fort jag får tid. Hur många gånger innan en utställning badar ni era katter?

skogisen
0

Jag badar två av katterna ungefär 3 dagar innan

En som har rödsilver måste jag fixa till en vecka innan,annars blir det inte bra alls 

sen går jag över med en blöt frottehanduk och borstar motsols ute i rastgården,(det gör jag dagen innan)

Margona
0

Ok, så då kan du rekomendera mig att bada Amadeus en vecka innan med tanke på att han också är rödsilver. Söt bild förresten. Måste säga det igen du tar så fina och roliga bilder på dina fina katter. Men då kanske det räcker att jag badar Smeagol också bara en gång, han får nästan panik så jag ska först försöka med ett torrschampoo jag köpte på en utställning. Är det någon som har erfarenhet av sådant?Glad

skogisen
0

Tack Margona!

Jag har ett shampoo som heter Quick Clean ett flytande,det ska man spraya på i torr päls,sen tar man en handduk och frotterar, sen är det bara att kamma med mirakelkammen.

Pälsarna blir jättefina, det använder jag till en av katterna som  verkligen hatar att bada.

Har bara fått höra fina utlåtanden om kissens päls samt att den är super för show

Kronängens
0

#15 Låter bra att ha ifall det mot förmodan händer någon päls-olycka i sista stund. Var köper man det?

Margona
0

Jag ska prova det på Smeagol så han slipper bad, han får riktig panik. Vad är mirakelkam? Nej nu ska jag sluta bombardera dig med frågor. Tack för alla bra svar.Glad

Mylingens
0

Vi badar bara de katterna som verkligen behöver det innan en utställning. Jag ser ingen anledning att bada en skogis om de inte är väldigt feta eller smutsiga i pälsen, vi vill ju inte heller presentera en silkeslen skogis för domaren. En bra preparering innan räcker tycker jag. Vår Chanté måste vi bada var gång innan en utställning för han är väldigt fet i sin päls och han har så mycket vitt som delar sej och det ser inte roligt ut. //Kaisa

skogisen
0

jag har köpt torrschampoot i amerika, men jag vet att det finns här i Sverige kolla på www.luspus.se det heter Purr N natural

det är kanon, just som du säger vid små "olyckor" eller när dom inte vill bada.

Lycka till/yvonne

Tinis
0

Jag provade Esprees schampo på min silvertjej i dag. Det funkade riktigt bra. Pälsen blev jättefin. Glad

Seerath
0

#19 Du menade inte www.lupus.se ?

spagetti
0

Kan man använda hundschampo till katt? Jag har varit tvungen att använda det eftersom mitt kattschampo var slut, och läget var akut. Är det någon större skillnad på schampo för katt och hund? Någon som vet?

AngelicaT
0

#22 I princip är det ingen skillnad. För att ta ett exempel med Espree så finns endel sorter för katt och hund men det är i stort sett bara olika etiketter. Det går lika bra att använda hundshampoot.

mina
0

Espree finns även för vita katter det använder jag till mina och dom blir jättefina det schampot är blått och det andra är rött.Jag hoppas jag rekomenderar ett bra schampo för jag kan så lite om det./Marina

Blankan
0

Snälla Ni som använder YES!

Man vet ju att YES är ju väldigt fettlösande, tänk på era katters pälsar hur de ska bli om man åternvänder YES flera ggr om istället för ett vanligt shampo. Det är ju inte heller samma PH-värde. Jag kan garantera att det inom kattshampoo världen finns ett sorts shampoosom passar just Din katts pälssort. Jag har själv badat sönder en ragdoll päls förra året såjag vet hur dte blir! Det fick bli massa inpackningar på den damen efter det och nu är hon återställd, men passa er så Ni inte gör det samma.

Sen måste jag säga att jag själv alltid fått för mig att Aldrignvända balsam, men jag säge nu istället ANVÄND BALSAM! Det man kan tänka på är hur mkt man blandar ut med vatten och sedan om det är en kanske ngt blank skogispäls så stryker man över det på ryggen väldigt snabbt och sköljer direkt ur det. Det gör ju att stråna sluter sig.

Jag kan rekommendera KW´s shampoon, ESPREE och Anju Beaute. Annars så är ett förslag att man "lånar" lite av en kompis och testar om det är ett nytt shampoo och på så vis kan man sen se om det är bra.

Blankan
0

Glömde en sak!

SKÖÖÖÖÖLJ pälsenordentligt! Då menar jag inte 5 minuter utan det skall vara Ordentligt! Det blir stooooor skillnad. Känslan skall vara tt pälsen är lite krispig om man drar igenom handen i den blöta pälsen, Då finns garanterat inget shampoo/balsam kvar.

Zolas
0

#25.  Stackars mina katter då!!  Som badat i Yes, i minst tio år, till utställning och annars med.

Blankan
0

Det här är Min erfarenhet som jag vill dela med mig av. Alla gör som dem själv vill men kan jag rekommendera någon det dem frågar efter så gör jag gärna det. Det är väl positivt att dina katter inte torkat ut men jag ville bara tala om att det KAN hända.

Jag skulle iaf inte vilja tvätta mitt hår med YES ;)

skogisen
0

tack!! Jag hade skrivit fel därFot i munnnen

Det gick lite för fort över tangenterna hi hi

Hälsn /Yvonne