Köpes avelshane
Jag vill köpa en snygg avelshane.

En kattunge? eller vill du köpa en vuxen hane?
Blev lite osäker på vad du menar. :/
Sen vad för typ av utseende?
Jag vill ha en vuxen hane. Han ska vara stor och ha kraftig benstomme. Gärna blå.

Söker du en omplaceringshane eller en hane att låna för parning?
Omplacering.
Jag kan även tänka mig svart eller en bruntabby.

Jag känner tyvärr inte till någon avelshane för omplacering just nu. :/

Oj, varför ha så bråttom?

Känner tyvärr inte heller nån fertil som skall omplaceras
S*Magoria's har en vansinnigt snygg bruntigré & vit hane till salu, han är 6 ½ månad gammal. (Inte fertil förstås)
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Hej. Du har ju några honor som du köpt av uppfödare. Mitt råd är att du kontaktar dem och ber dem hjälpa dig. Det viktigaste är ju att du får en hane som stamtavlemässigt och utseendemässigt passar till dina honor.
Att hitta en vuxen omplaceringskatt som ska bli en blivande avelshane tror jag är fel väg att gå. De flesta omplaceringskatter är tack och lov kastrerade, detta säger jag för att det ofta är en större omställning än vad vi tror för en fertil hankatt att byta miljö.
Lycka till
# 10 Tack för mycket fin information. Jag får köpa en kattunge istället då.

#11 När jag läser dina inlägg både i denna och din andra tråd, så blir man ju lite fundersam. Att köpa på sig ett flertal katter samtidigt för att "börja avla" bör man vara försiktig med i kattvärlden. I första hand beror detta på att katter inte är flock-djur, ska man vänja ihop flera, så ska man göra det på en längre tid och ge varje individ den tid den behöver för att passa in bland de andra. Köper man in många och bara sätter ihop dem så löper man stor risk för katterisjukdomar såsom t.ex FIP.
Du skriver även att du har en stor gård och att det inte blir risk för ihopblandning av raserna, vilket gör att vi alla uppfattar det som om katterna inte kommer att få gå fritt inomhus.
Du skriver att du vill komma i kontakt med "framstående" uppfödare och isåfall bör du nog själv tänka om. De uppfödare som är framstående har inte blivit det för att de vaccinerat, besiktigat och id-märkt sina kattungar, att arbeta med ras-avel är något helt annat.
Om du vill anses som seriös tror jag att du börjat i fel ända, så mitt råd är att antingen tänka om vad gäller hur du vill starta din uppfödning eller lägga ner tanken och ägna dig åt de katter du har som sällskapskatter istället.
Har även lagt detta svar på din andra tråd
Jag citerar: "Infektion med felint coronavirus (Feline coronavirus, FCoV) är vanligt förekommande hos svenska katter. Vid en serologisk studie av svenska, friska katter utförd vid SVA var 17 procent av de huskatter och 67 procent av de raskatter som undersöktes seropositiva.
Vid SVA, Avdelningen för patologi, ställs diagnosen FIP på i genomsnitt var femte katt som obduceras,"
Denna sjukdom är så pass vanlig att den kan komma hem till en som bara har en katt. Hur ska man kunna veta om en kattunge har detta eller ej? Det är ju ofta som de har det eftersom 67% av raskatter har det. Det är ju således vanligare bland raskatter än bland huskatter där endast 17% har det.

Helt korrekt, eftersom raskatterna oftast lever i katteri och huskatter går ute är procenten högre på raskatterna. Detta pga att de oftast lever i ett katteri med högre smittrisk och stress.
Självklart kan smittan komma hem till den som bara har en katt, men man löper en större risk när man sätter ihop flera katter, inte bara för att de blir fler, utan även för att katterna blir stressade och immunförsvaret sjunker.
Man kan testa om en katt bär på smittan, men man kan aldrig veta om det är den varianten som kan mutera. Testerna är ofta väldigt otillförlitliga då en katt som insjuknat kan visa noll i värde, dvs samma som en katt som aldrig varit i kontakt med smittan.
Detta är en sjukdom som vi alla som håller på med kattuppfödning någon gång kommer i kontakt med, vare sig direkt eller indirekt, mitt råd är bara att ha det i åtanke om man ska ha ett katteri. Ha inte för många katter, skaffa dem inte samtidigt och se till att det är harmoni och att varje individ trivs och är harmonisk i hemmet.
#14 Tack för dina fina svar. Jag undrar bara hur länge det är lämpligt att vänta mellan varje ny katt? Och hur vet jag om mina katter har detta?

# 15 Det är omöjligt att svara på hur länge man ska vänta, det viktigaste är att inte ha bråttom och att ha harmoni i katteriet. Man måste inse att varje
katt man köper in är en "risk" man tar för att få osämja bland de andra. Katter trivs inte i flock och därför reagerar de om de blir för många.
Man kan som sagt testa sina katter för corona. Men om katten visar värden, vilket inte är ovanligt, så måste man testa flera gånger för att se om värdena sjunker eller stiger. Dessa värden talar inte om ifall det är en snäll eller elak variant som kan mutera till FIP, så värdena visar bara att de någon gång varit i kontakt med smittan, vilket många kattungar från katterier har varit.
Sammanfattningsvis så vet man inte om katterna har FIP förrän de gått bort och blir obducerade. Attveta om katterna har smitta genom tester är som jag skrev nästan omöjligt. Att undvika smitta däremot är enklare. Lugn och ro i katteriet, inte för många katter, stora ytor, rena kattlådor och framförallt erfarenhet och tid att kunna se individuella katters hälsostatus. Det senaste får man enligt min åsikt genom att börja med endast någon katt och
låta uppfödningen växa i samma takt som erfarenheten.