Bedömningssedeln oläslig??
Jag har råkat ut för bedömningssedlar som är oläsliga eller står på ett språk man inte förstår???
Jag menar när man typ gått assistent eller "missat" bedömningen!
Sedan har jag Lite svårt med olika språk o även engelska!!
Att man inte har på kattutställningar som man har på hundutställningar en sekreterare som översätter till svenska på bedömningssedeln så vi som har svårt att tyda va det står mm kan läsa utan svårigheter!
Jag menar man åker ju ibland många mil o betalar pengar för att få sin katt bedömd o många gånger vet man inte va det står om katten mm
Eller är jag ute o cyklar nu??

De gäller ju att se på utställningen så man kan be domaren läsa den åt sig.. de på hund stämmer inte nog för de har sekreterare men många ggr får du den på engelska där med

Jo jag håller med dig om det!! Men är det bara jag som tycker det är svårt o tyda va det står??? Men va jag vet så är det många flera som tycker som jag för när jag ger dem sedeln så håller de med om det!
JA!! Jag är väl va heter det analfabet o har läs o skrivsvårigheter hihihihihi JA! Vem vet!??
Jo när de skriver "tydligt" på engelska så går det ju se va det står MEN det är MÅNGA gånger de skriver så ser man INTE va det står o är svårt o tyda!!
Jo på hundutställningar har jag varit 100 tals gånger o ställt hund MEN där tycker jag det är mycket lättare att se va det står JA!! Det beror ju på vilken domare det är där oxå så som jag menar på kattutställningar oxå så är det ju många olika!!!!

Jo visst är de svårt att läsa dom många ggr så även på hund.. beror ju helt på vilken handstil människan i fråga har.. tycker dock de borde texta inte skrivstil och massa konstigt de kladdar ner… jag kan inte heller engelska så hehe
Att skriva oläsligt verkar vara ett krav för att få vara domare. Det brukar ta några dagar efter utställningen att tyda bedömningssedlarna.
MvH Bengan

TACK!!! Jag är inte ensam med o tycka det TACK!!

Jag håller med er! Det är inte ofta man får en bedömningssedel där man kan tyda allt som står, ibland är det rena kinesiskan. Jag ställde för en kvinnlig domaren en gång och hon sa inte så mycket som ett ord medans hon bedömde katten och när vi väl fick bedömningslappen var den totalt oläslig. Då känns det som ganska utkastade pengar att ha anmält… //Kaisa
Är ju lite sport att tyda dom ju
då tycker jag det är lite tråkigare när det bara står EX och inget mer…Sen har vi den andra enden av skalan ..xxxxxxx xxxxxx med alla dess klistermärken o hjärtan…
Men visst..ibland är det omöjligt….

#7 Hehehehe Precis!!!Sen har vi den andra enden av skalan ..xxxxxxx xxxxxx med alla dess klistermärken o hjärtan… JA!! Men när man får en massa xxxxxx klistermärken o hjärtan DÅ vet man ju att katten är bra mm!!!!

Vill man verkligen veta vad som skrivits så kan man scanna in bedömningssedeln o lägga ut den här o låta andras ögon hjälpa till. Ibland är det lättare att se vad det står om man scannar in den först o lägger ut den på internet :)
Den jag fick sist kan jag inte tyda för fem öre trots att jag kan engelska, jättetråkigt! Det står Ex lite här och var, det är allt jag kan se. Jag har frågat andra men de ser inte heller så det är nog ett hopplöst fall :-)

Man kan ju scanna in bedömningssedeln och sedan maila den till den berörda domaren så brukar de tyda dem i efterhand. Har jag gjort en gång. Mailadresser till de flesta domarna finns på Fifes hemsida.
Trodde verkligen jag fått en bedömning på halft engelska , halvt gekiska en gång :) Det var ioförsig mkt Ex, som jag förstod var exellent, men sedan var det kryptiska saker. det visade sig att istället för att skriva triangel så hade han ritat en triangel, som tyvärr inte såg ut som en triangel….
Sedan hade han gett henne ett CACE, istället för CAC- det var bara hennes andra utställning:)
Finns en språköversättning inne på Sveraks sida.

Jag håller oxå med er andra om att det ibland är supersvårt att tyda det som står.. Trist men frågan är vad man kan göra var att slippa detta.. en sekreterare kan ju bli dyrt och vem ska betala det? :-(
sorry om jag nu verkar naiv men faktum är att det kanske kan vara svårt att lösa..
man kanske ska ta upp det med sin klubb och be dom skriv ut en "regel" om att domaren ska texta och inte bara skriva som du alltid gör. texta tydligt.. det må¨ste man ju kunna få till på nåt sätt tycker jag.. eller är jag ute och cyklar nu? :-S
//Linda

En idé vore kanske att inte ha en så enorm stress som det är på de flesta utställningar numera. Som domare känner man en stor press och skrivandet lider av det eftersom man måste skriva så fort som det bara går för att spara tid. När man som jag dessutom skriver mycket på varje bedömningssedel så är det också en faktor att man hamnar i tidsnöd (tro mig, jag har verkligen försökt att skriva mindre…). Självklart har det också att göra hur en skrivstil är från början och min tex är kanske inte den tydligaste stil man kan tänka sig men det kan man inte göra så mycket åt, det sätts liksom från början och är väldigt svårt att förändra. En lösning vore att texta men då skulle det ta dubbelt så lång tid.
I och med att vi idag håller öppna bedömningar så skulle jag föredra att bedömningssedlarna ändras om till den som användes vid GRK:s trecertsutställning 2001 (se diskussion i tråd "Poäng på bedömningssedeln?") där man i en skala graderade detaljen från Icke godkänd till Godkänd och avslutningsvis Excellent godkänd. Nederst på en sådan bedömingssedel fanns ett antal extra rader för en allmän kommentar. Detta skulle spara väldigt mycket tid och också ge utrymme att utveckla den öppna bedömningen mer.
Någonting som jag måste förtydliga är att en FIFé domare måste skriva bedömningssedeln på ett av de tre FIFé-språken
Engelska (helst), Franska, Tyska ELLER det lokala språket. Många domare har därför valt att hålla sig till att alltid skriva på Engelska för att alltid hålla samma terminologi.

Hade det varit omöjligt att varje domare hade en laptop att skriva bedömningarna på och att dessa sedan skrevs ut efter hand? Det borde inte vara SÅ svårt att fixa ett system som gör detta både enkelt och effektivt (lättläst kommer ju som ett brev på posten!).
Detta hade förstås inte bara varit positivt - det har ju sin charm med en personligt skriven bedömning med små symboler och liknande på också, för det blir man ju faktiskt väldigt glad för!