Knick - utställning?
Jag har en ung hona på 10 månader som har svansknick. I mitt tycke är hon både snygg och rastypisk. (Partisk, jag vet) Hon ska kastreras nästa vecka. Vill ju gärna ställa ut henne men pga svansknicken är jag osäker. Är det någon idé??
Vissa domare vill nästan inte bedömma katten när dom upptäcker knicken. Då menar jag katter som är kastrerade eller under 10 månader. Medans andra domare bortser ifrån den och nominerar katten. Finns fortfarande katter som blir BIS trots att dom har knick.
Fr o m 1 januari ska ju inte katter med knick kunna ta sig till panel. Så varför gör domarna så olika?? Vad ska man rätta sig efter när inte alla domare följer Fife:s regler?? /Sylvia

Jag tycker absolut att du skall ställa ut henne. Ställer själv ut en katt med knick och i lördags fick han sitt första CAP.=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Är det inte okastrerade katter och kattungar o ungkatter som inte kan bli nominerade? Så har jag fattat det. Men jag kan ju ha fel=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#2 så har jag med uppfattat de att de är katter i kl 12 & 11 som inte kan blir NOM eller BIV men kastrater ska väl kunna de?

Jag känner mig frågande när det gäller detta. Kanske finns här någon som kan förklara för mig?
Enligt vad jag förstått så var det så innan att domaren skulle bortse ifrån knicken på katter under 10 månader och kastrerade katter. Men fr o m 1 januari ska knicken ses som en defekt. /Sylvia

#4 Den nya reglen gäller inte för kastrerade katter. Så du kan ställa ut med gott samvete. 
/Marie

#4 Ok?? Men varför har dom bara ändrat på regeln när det gäller katter under 10 månader då? Med andra ord kan man ju ställa en junior och få en "dålig" bedömning men komma tillbaka när den är kastrerad och få en bra?? Konstigt? Finns det ingen av domarna på forumet som kan förklara detta för mig? /Sylvia

#6 Det är poängen som krävs för BIV som en katt under 10 mån inte kan få. Katten ska ju kunna få bra grundbedömning ändå.
Du kan läsa om det i Sveraks regler för utställning om du vill.
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Utställningsregler%202007v2.pdf
Hoppas någon annan kan förklara annars om jag inte förklarat rätt…
/Marie

Men vad menade då domaren som sa till mig att jag kunde hoppas att domarna inte började dömma efter dom nya reglerna? För då kan hon inte användas till utställning. Ju mer jag frågar desto mer frågande blir jag… /Sylvia

då får du väl skriva ut regelverket och ha i fickan till nästa gång då *fniss* …för hon kanske var dåligt påläst….
/Marie

Regeln som är andrat framåt är för katter under 10 månader. De ska inte längre kunna vara med och tävla om biv/nom om de har svansknick.
Kastrater däremot ska fortsatt kunna tävla med knick precis som de kan nu.
Min kastrattjej hemma har knick, och det har inte hindrat henne det minsta i kastratklasserna..