Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 1127 ggr
Labolina_73
0

Strilande fertil hane?

Hur vanligt är det?
Hört att det är ärftligt, vad ligger det för vetskap om detta?
Varför strilar dom?

Skulle vilja ha så många svar som möjligt och gärna förklaringar. Skrattande

MVH Linda ;-) (igen)

Mulan
0

Hej!

Jag har en hane som är 1,5 år snart, stackarn har aldrig parat men aldrig strilat heller.. Cool Det är INTE ärftligt med strilande, finns alldeles för många bevis på motsatsen för att man ska kunna dra en sådan slutsats.. Eldprovet för min hane lär bli i sommar när han ska ha sina första honor på besök.. Det är ganska vanligt att hanar efter att tjejerna har åkt hem kan börja strila har jag förstått.. Men min erfarenhet av hanar är inte så stor, detta är min första avelshane och *pepparpeppar* så har han skött sig alldeles ypperligt, enda problem som har varit är de serenader han sjunger då o då, gärna vid skymningsdags… Hemlis

mvh Malin

Ps Kan tillägga att min hane blev fertil o började lukta hane redan vid 7 månaders ålder.. Så han har skött sig alldeles utmärkt i ett år.ds

Margona
0

Hej!

Jag har inte heller så stor erfarenhet av detta men har en fertil hane som aldrig strilat inne. Men som sagt han är bara ett år så han kan säkert börja. Han har inte heller träffat några honor så det märks väll i sommar när han ska träffa en hona.

Jag har också hans pappa som var fertil i cirka 2,5 år och han strilade aldrig inne. Han började inte efter att han träffat en hona. Men det är som sagt olika för alla hanar. Jag vet inte om jag tror det är ärftligt, kan ha svårt att tro det men jag vet inte.

Mvh Margona

Anneli_G
0

Min kastrathane strilade det första han gjorde när han blev fertil… samtidigt som hans pappa har varit fertil i många många år… så det är nog inte ärftligt tror jag…

Silverfarans
0

Ja jag hade oturen att min Anborn började strila typ direkt när han blev könsmogen vid c:a 6-7 månader. Va jag vet så strilade hans far oxå inne!

skogisen
0

Hej!

jag har tre fertila hanar som inte strilar inne.dom går tillsammans med alla andra katter två fertila honor(om går på p-piller)

Det har hänt vid några tillfällen när det har varit en hona på besök,att det "rann" över med ena kissen. men annars är det inga problem.

Ena kattens pappa strilade mycket  så han fick kastreras!, men det har ännu inte gått i arv, och våran kille är nu 1½ år.

Malin1
0

min första skogishane som jag hade, blev fertil vid 10mån ålder, MEN han började strila när jag ställt ut honom lite för många gånger på en rätt kort tidsperiod.

Vi kom hem efter en utställning och han var som alldeles hormonstinn.

Så jag brukar numer rekommendera folk att inte ställa ut hanarna sååå himla jättemycket i början när de är sådär alldeles hormonstinna…
Utan låta dem vara hemma i lugn och ro och få komma in sig i sin fertilitet och lugna sig med hormonerna.. :))

Ärftligt? Nja nej. skulle jag vilja säga.. :)

Merlyn
0

Hejsan!

Jag har 2,5 fertila hanar hemma (Emerson tonåring) hörde att pappa Nicky kom från strilande linjer men varken Nicky eller sonen Conrad strilar.

Helt ärligt har de väl satt sig å kissat på fel ställe nån gång ibland men några strilare är de inte.

(tack gode gud!!)

Froydis
0

Hannkattene strilar eller markerer seg med å spraye urin på utsatte steder for å markere sitt teretorium.. Dette er helt normalt og det er slik de holder andre hannkatter borte fra sitt revir i vill tilstand. De markerer også vha duftkjertler på kinna/ nesen sin som de gnurer mot ting , eller deg :)

En sprayende hanne vil sjelden slutte med dette, og ikke alle slutter etter at de er kastrerte heller, men da lukter det jo ikke så ille..

Urin fra en frisk fertil hanne lukter GRUSOMT og selv en liten dråpe kan stinke i mange dager.. ikke mye kan fjerne lukten, og for all del ikke bruk vaske/tvett middel med klorin i .. det inneholder lukter vi ikke kjenner men som minner hannen om fertile hunnkatter - og som da medfører mer markering..

Pulcherimas
0

Min kille Dreng har precis kastrerats och han blev två år i oktober. Har varit jättejobbigt i perioder, sedan ingenting emellanåt. Det hjälpte till en del med att använda feromon i eluttaget. Hans kiss började lukta hane redan vid 7 månaders ålder, men strilade inte alls förrän han var på en utställning vid ca 16 månader och hamnade i en "domarbur" där det uppenbarligen luktade gott!!! Sedan var det "kört" även hemma.

Kastrerades förra veckan och tro det eller ej…..han har mig veterligen inte strilat en droppe sedan dess, även om det tog några dagar innan han slutade försöka med tjejen här hemma!! Och har redan blivit keligare och har tid till att leka. Underbart!!

Humletassens
0

Vår gubbe Galliano  började strila i vår snart 4 år gammal, men vi misstänker att  det kan bero på att vi har en ny hankatt också. Vi hoppas att det är övergående. Men snart får han en rastgård på 2000 m2 att dela på med dom andra.

Men fram till nu har han varit hur bra som helst och det har hans pappa också varit, men så har han en bror som är en riktig strilpotta, Så frågan är om det går i arv eller man bara har tur :-).