Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2013 ggr
Runsviks
0

Profender - Maskmedel

Jag har varit hos veterinären idag för att vaccinera katter och då fick jag med mig hem ett recept på maskmedlet Profender. Det är små pipetter med en engångsdos maskmedel som man tömmer direkt på huden i nacken så att de inte kommer åt att slika.

Innan jag köper ut maskmedlet måste jag höra är det någon som har erfarenhet av maskmedlet. Både positiva och negativa svar önskas. I broschyren står det att det är enkelt och stressfritt för både katt och ägare.//Kristin

Mylingens
0

Jag har oxå fått det på recept till våra katter men har inte använt mej av det ännu. Det är nog ett relativt nytt maskmedel tror jag och går bara att få på recept än så länge. Men jag håller med om att det måste vara väldigt smidigt att ge dom det på det här sättet än att tvinga i dom tabletter som de inte vill svälja. //Kaisa

Brita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamman til Heike fikk profender og den gikk i melka, Heike mista all pels.

Legger ved bilde av Heike 4 uker.

Har også hørt om voksne katter som feller pelsen pga. profender.

ronjo
0

Har ingen praktisk erfarenhet av Profender, men den teoretiska verkar ju bra, förutom att det kostar en förmögenhet!!Flört

Men om kissarna ska tappa pälsen då vet jag inte om jag tycker att det verka så bra!!Fundersam

Mylingens
0

Jag tror inte att det är till kattungar, endast vuxna katter om jag inte mins fel. //Kaisa

Labolina_73
0

Men jag tror att #2 menade att mamman fick och att det gick ut i mjölken och att då kattungarna tappade pälsen. eller förstod jag fel?

Mylingens
0

#5 Alldeles rätt, ser det nu när jag läser lite bättre. Skåning som jag är så har jag lite svårare med norskan Generad

Runsviks
0

Medlet finns för tre olika storlekar katt: 0,5 - 2,5 kg, 2,5 - 5 kg och 5 - 8 kg. Veterinären och jag pratade fram och tillbaka och det kanske inte är tillrådigt att ge till diande katter eller där kattungar kan komma åt att slicka kattmammans nacke.
Sedan kommer naturligtvis priset att påverka mitt val av att använda Profender. För jag har inga problem att ge mina katter tabletter. Varför jag blev intresserad är bl.a. att det är ett nytt medel som inte "maskarna" är resistenta mot.

Fler som har erfarenheter?

vettan
0

Nej jag bytar lite mellan axilur, drontal och banmint.

skaujentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som stod den gangen jeg ga Breeze som hadde kattunger profender var at det IKKE skulle gi noen bivirkninger og heller ikke til kattungene. Jeg har hørt om 5 tilfeller som er negative. 1 der katten mistet ALL underull på 2 dager og eier var helt fortvilet fordi hun skulle på SW og måtte trekke katten sin. 2 der de fikk en stor bar flekk der de hadde dryppet det og 2 tilfeller der kattungene som diet fikk kraftig allergisk reakson med ikke bare pelsavfall, men de fikk eksem over hele seg. Jeg glemmer aldri den natten før jeg fikk Heike til veterinær. Han ristet og skalv og klødde seg til blods som igjen medførte at han fikk infeksjon i huden og måtte starte med antibiotika. Hans eksem var så ille at han ikke fikk sove. Han sovnet stående mens han prøvde å klø seg og ristet i hendene mine. Det eneste som lindret litt var at jeg holdt ham og hadde hud mot hud kontakt. Hele natten lå jeg og holdt ham i hendene mine. Det var en laaaang natt. Og i 2 uker måtte jeg bade ham hver dag og smøre han ham inn med krem over hele kroppen. Mine andre katter reagerte ikke og hadde ingen negativ reaksjon.

Et bilde av Heike 2 uker etter at han mistet sin pels og den begynner å gro ut igjen og eksemet er borte.

Julie

pacados
0

hej!

jag har använt det till mina katter, dock ej dräktiga och digivande då jag nog tycker att Axilur är bäst där.

Men helt klart effektivt,ingen pälsförlust elr några andra bi effekter, inte på mina iaf.Har använt det 2 ggr på samma katt, och sedan dom andra 1 gång , men ingen har visat någon tecken på klåda elr liknande.