Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 869 ggr
LittleL
0

Vild rastgård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska påbörja byggandet av rastgården snart och jag skulle behöva lite tips av er:) Vi har förmånen att kunna bygga den i "skogen" då vår tomt är en så kallad naturtomt, med mycket berg och buskar. Tänkte inte ha några konstgjorda klätter- eller liggställningar utan bara använda mig av det som naturen gett oss. Vill att katterna ska få en känsla av att vara ute i skogen på riktigt.

Nu till det som jag vill ha hjälp med… Jag vill bygga en stor kattlåda utomhus, utan tak. Ett naturligt bajsställe som ändå går att göra rent i. Tror ni att detta går att genomföra?? Vad ska man använda för något i kattlådan? Har fått tips om att blanda vanlig sand med jord för att det ska bli grävvänligt. Men jag vet inte om det funkar? Vill ju inte att katterna ska bli för smutsiga heller. Finns det något man kan blanda i så att det inte luktar? Funderar på kalk ….?? Tar tacksamt emot alla tips, tankar och idéer.

Bilden är på vår balkong där vi gjort tvärtom och bara byggt "konstgjort". I bakgrunden ser man skogen där rastgården ska ligga./Sylvia

Mindfields
0

Jag har gjort en låda till dem i vår kattgård. Där har jag använt vanlig sand, av typ "sandlåda". Den fungerar, luktar inte nämnvärt. Enda problemet är att om det regnat så blir det väldigt kompakt o svårgrävt, både för katterna o för mig som ska rengöra ;)
Har funderat på att blanda upp med både jord o småsten typ akvariesand el liknande, som troligtvis måste kokas innan ;)

Lycka till med din naturtomt! *avis* ;)

//Malin

Garpe
0

Jag har tagit vanliga pallkragar, finns i två storlekar, och grävt ner litegrann och så fyllt dem vanlig sandlådesand. Tycker det funkar bra. På en naturtomt kommer säkert katterna att hitta egna små ställen för sina behov dessutom. Lycka till med byggandet, låter härligt för katterna.

Frostvikarna
0

vad avis man blir, vilken underbar möjlighet för katterna att vara ute i skogen! Tyvärr har jag inget tips på ang bajslådan..

mangarden
0

Vad roligt att ni bygger vi håller p med nåt likvärdigt vi hägnar in en stor skogsdunga till våra katter i anslutning till rastgården det blir jätte stort och med träd väldigt naturligt för dem och även jag har funderat på detta med en låda så jag håller utkik i din tråd för tips…

Kram Marina

lynxeyes
0

Gör en stor sandlåda av exempelvis pallkragar, fyll den sedan med finkornig sand, typ havssand och blanda i lite stallosan, som är bakteriedödande och luktborttagande, sen kan du ju byta ut sanden eller delar av den med jämna mellanrum och fylla på med lite stallosan då och då…. stallosan är sånt man strör i svinboxar och häststall osv… finns att köpa på exempelvis granngården eller liknade.

// Sophia

Ninnis
0

Vi använder pellets till våra låder ute. Den är kompostbar! och Den fryser inte om katterna är ute när det är kallt! Vad fint ni hade där på balkongen till kissarna!

LittleL
0

Tack för tipsen!! #5 Stallosan ska jag kolla upp, låter intressant. Ingen som har tips på vad man blandar ut sanden med så att den blir mer lättgrävd? Kan tänka mig att det blir kompakt som #1 säger. /Sylvia

vettan
0

Hej vad roligt med rastgård i skogen. du kan blanda upp med barkflis funkar bra, spån blir inte bra när det regnar men flis blir bra. Jag har pallkragar till mina, sätt inte lådan i solen dock….Glad Lycka till

LittleL
0

#8 Det med solen är ett bra tips. Min tanke är iaf att placera den så att det kommer åt att regna i den. Tänkte att det hjälper till att rensa bort kisslukt. /Sylvia