Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett14-rasstandard
Läst 2597 ggr
Sissi
1

Flata pannor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående flata pannor och raka profiler.

Jag vet hur en flat panna ser ut, men vart går liksom gränsen? Förut trodde jag att profilen och pannan var samma sak, vilket det tydligen inte är. Man kan ha en spikrak profil men ändå ha en flat panna och jag tycker att det är jätte svårt att avgöra om en katt har ett riktigt bra huvud eller ej.

Så jag skulle vilja ha en förklaring på hur man lättast ser och avgör hur ett riktigt bra huvud ska se ut?! Lite bilder på både bra och mindre bra (dåliga) pannor och profiler.

Här kommer en bild på en riktigt flat panna.
Men hon är väldigt vacker vår Adidas.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
0

Här kommer en bild på en katt med bra huvud…eler!???

Katten heter S*Tam-Trion's Hubba Bubba.

Sissi
0

En till…

Kronängens
0

Bra tråd. Det vill jag också veta.

Sissi
0

Ingen som vill svara?

Draken_old
0

Hej Sissi
På bilderna ser man inte hur pannorna ser ut. Varken den bra eller den flata…

Så här kan en ok sido bild se ut.
Katten har i mitt tycke bra höjd men är ändå lite flat.
/Kattis

Draken_old
0

Och här en bild på en kattunge som jag tycker har bra höj och bra rund topp. Jag antar att det är det du menar med panna? Det som hamnar mellan öronen ;-)
/Kattis

Margona
0

Har min Amadeus en för flat panna?

Seerath
0

#7 Man måste nästan se en bild helt i profil för att kunna avgöra.

Margona
0

Här är en bild men han var inte så gammal här.

Seerath
0

Jag tycker pannan ser flat ut.

Margona
0

#10 Tack för svaret. Har tyvärr ingen bra bild på honom i profil som vuxen.

Seerath
0

S*Skogsälvans Chinook tycker jag har en bra panna.

Fridalas
0

Wow, vilken fin top!! finns det bilder på kattungen i profil - modell äldre?

#7 på den bilden - tycker jag - att det ser ut som att Amadeus har en fin övergång till pannan, hans panna ser inte flat ut på den bilden.

Margona
0

Här har jag hittat en någorlunda bild på honom som lite äldre.

Zarkeshas
0

# 6 Finfin topp! :) Vet du hur han ser ut idag?

Här är en bild på en av mina honor, 11 dgr gammal. Fin topp tycker jag, men tyvärr är det ju inte riktigt så hon ser ut idag vid 2,5 års ålder… Tyvärr är det ju så att de planar ut med åldern, iaf enligt min erfarenhet.
Jag vill gärna se en rundad topp framifrån också, de får gärna se ut lite som pingisbollar som riktigt små. ;)

rockringen
0

#6 Hej Kattis. Bra rund topp och det som hamnar mellan öronen, men kallar du det för panna? Jag blev förvirrad Glad

rockringen
1

Då ska jag försöka förklara hur jag tänker/tycker och menar om pannor och raka profiler. Profilen är en sak, pannan en annan och höjden i huvudet en tredje, men alla tre detaljer behöver vara korrekta för att det ska bli kalas. En lång rak profil, mede lätt rundad panna och höjd i huvudet.

Oftast har en katt med 1)rundad panna, även en bra höjd i huvudet och en katt som har 2)flat panna är låg i huvdet, men det finns även de som har
3)en profil som går spikrakt upp och de är höga i huvudet, men ändå saknar den lätt rundade pannan.

_

1) Den lätt rundade pannan börjar ovanför ögonen och gör att profilen fortsätter i en mjuk linje upp mot öronen, så vill jag ha det.

_1) Den lätt rundade pannan börjar ovanför ögonen och gör att profilen fortsätter i en mjuk linje upp mot öronen, så vill jag ha det.

2) Den flata pannan viker strax ovanför ögonen och fortsätter inte i en mjuk båge, utan ganka flat upp mot öronen.

3)Den sista typen av profil brukar vara väldigt lång och rak och ofta se ut att ligga lite utanpå, hoppas ni förstår hur jag menar. Om jag överdriver väldigt kan ni tänka er som ett rör, som liksom ligger lite utanpå ansiktet:) Man kan nästan säga att kattens profil inte ser lika "inbäddad" ut. Usch va svårt det är att förklara när man inte kan visa på en katt… Om det blir lite för mycket
av en sån profil, får det ofta en påföljd av att ögonen hamnar lite konstig, de ser lite intryckta ut…

Jag har väldigt svårt att se på bilder om katter har bra panna eller inte, höjden i huvudet kan man ofta se. Pannan är svår, där måste man känna med handen uppför profilen och hur övergången blir till området mellan öronen. Kattungar är lättare, de som får en bra panna har oftast en liten rundadning strax ovanför ögonen och är de är runda och höga mellan öronen, så brukar de få fin höjd. På dessa kattungar ser oftast öronen ut att sitta väldigt långt ner när de föds. Så jag vill självklart ha raka linjer i huvudet på mina kattungar, men det för gärna övergå i en lätt rundning strax ovanför ögonen.

Hoppas jag nu inte rört till det för er som inte haft så många kullar Generad

Margona
0

#13 Tack för att du också svarade. #17 Tack för en bra förklaring, även om jag inte riktigt förstår skillnaden det vill säga hur de olika typerna ser ut. Glad

LittleL
0

#18 Mitt bästa tips är att gå på utställning, och bänka dig vid en domare som pratar med publiken. Lyssna och lär:) Det är lättare att förstå skillnaden i typerna när man har katten framför sig. /Sylvia

Kronängens
0

#17 Lite krångligt är det, men mycket intressant.

Margona
0

Ja faktiskt, jag tyckte inte det var så intressant förr men ju mer man läser ju roligare blir det. Glad

Malin1
0

kan visa ett bra bildexempel…

vår hane har inte särskilt superlångt huvud, men väl en kanon profil+panna+top!:)

Sissi
0

#17 TACK Barbro…precis en sådan beskrivning som jag hade hoppats på. Nu ska jag träna på att lära mig se om en katt har ett långt fin huvud med spikrak profil samt rundad topp eller ej.

Det är alltid lättare när man jämför två katter med varandra, men det är ju inte alltid den möjligheten finns.

#22 Bra bild exempel!
För mig ser det huvudet kanon fint ut.

Buskateigen
0

her er et eksempel på en katt der:

Profilen er rett, pannen er høg men hode er flatt, den mangler høyde i hode. Profilen ligger også "litt utenpå" som #17 prøvde å forklare. og da kan øynene se ut som de ligger dypt.

Malin1
0

#23: hihi tack.. :)) japp (nog för att jag e partisk.. men inte mindre kritisk) så jag håller med!:) han har ett kanonhuvud, vi är jättenöjda Skrattande

Restless
0

Jag försökte hitta lite illustrativa bilder, men insåg att det är ursvårt att visa formen :/ Flata partier syns inte alltid men känns!

Visst ger det mkt att lyssna på bedömningar men för att riktigt få känslan för hur den perfekta formen är krävs nog att man känner på sina och andras katter.

Önskvärt är rak profil till strax över ögonen och sedan en lätt rundning som sträcker sig till bakom öronen. Högsta punkten hamnar väl någonstans mellan öronen.

Håller med #17 i det mesta, men tillägger att varianter mellan de typerna finns ;) Vissa partier kan bli flata fastän resten har 
rätt form. Den tredje varianten som beskrevs behöver egentligen inte ha en upphöjd form - den raka delen av profilen kan helt enkelt bara fortsätta till en punkt bakom öronen, sett från sidan, och ge ett litet ojämnt avslut där huvud möter nacke.

Har funderat ibland på lutningen på profilen. Vilken lutning är
egentligen mest optimal?
(Ja, jag är matematiker och vinklar är väl kul… Flört)

Mezzo i #22 har ju en brant lutning, men det finns ju sådana
som har en mindre brant. Ja, det har väl kanske med
huvudlängden att göra, så klart, och den hänger ihop med
bredden på huvudet… Äsch, optimalt är väl fel ord då - vad
är era preferenser?

TessaW
0

#26 Jag har också funderat på vilken lutning och vinkel det bör/kan vara på profilen (även fast jag inte är matematiker Skrattande).

Sissi
0

Har också funderat på det där med lutningen…man får väl be gubben ta fram något passande verktyg *fniss*!

Tänkte också på bild #22 och #24, är det stor skillnad på de huvudena eller är de lika?

Mylingens
0

Vår Chanté hade inte inte någon bra panna som ungdjur, vi fick oftast höra att han hade ett "snakehead" (ormhuvud). Men det har blivit bättre med att han har vuxit och blivit äldre.

Här är en bild på honom då men man hade sett det bättre om man hade lyft upp hakan på honom, det blir lite mer då som ett siameshuvud. //Kaisa

Dalwhinnies
0

Hittade en bild där Vippans panna syns rätt bra. Som #22 har hon inte heller ett superlångt huvud.

//Maja

Eithels
0

Här kommer en "pann-bild" på Klara Solgull. Gillar hennes panna och profil. Så vill i alla fall jag att de skall se ut…

//Therese

Sissi
0

#31 Åååh!
Det var ingen dålig profil det!
Där såg man verkligen skillnaden.

Eithels
0

#32. Ja, jag gillar den verkligen. Hon var verkligen snygg som liten och det är roligt att den höga pannan har stannat kvar. Jag gillar när profilen och pannan liksom "försvinner" bort "bakom" öronen. Om nu någon förstod vad jag menade…

Draken_old
0

#13, #15
Här kommer en bild på honom modell större. Men det är inte någon vidare bra bild för bedömning av profil, panna, höjd.
Som bebisar var han bäst men i dag är syster bättre.

#16-17. Nu förstår jag varför du blev förvirrad Barbro ;-) Jag var  inne på profillinje och topp.. :-0 En panna är näst intill omöjligt att foto.
/Kattis

Draken_old
0

En bild på systers profil.
/Kattis