Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 654 ggr
Margona
0

Öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då det ändå diskuteras öron här så kan väll någon vara snäll och förklara hur de ska se ut. Jag är ny och vet inte riktigt vad ni menar med vad ni skriver om breda i basen och spetsiga. Sätter in en bild på Amadeus öron så kan ni kanske förklara vad som menas med bra öron. Försöker nu lära mig men föratår inte alltid det som skrivs.

Mvh Margona

Seerath
0

Du har inte bild där öronen är vinklade rakt fram så man ser dom tydligt?

Margona
0

Jo här kommer en. Är denna bild bättre? Det är inte just hans öron jag vill ha kritik på utan en förklaring av vad bra öron är. Bilden på honom är för att ha något att förklara om. Sätt gärna in en bild på en katt med bra öron och förklara.

Hella
0
Seerath
0

Svårt att förklara. Egentligen skulle man haft bilder på motsatser och visa på vad som är bra och dåligt men jag har inte riktigt några bra bilder på det.

Margona
0

#3 var har du hittat den bilden? Det är lite svårt att se och läsa för det är så litet.Glad

Alioshas
0

Jag kommer att i örontråden jag skapade att när jag svarar med min slutsats också schematiskt visa hur ett par bra öron ser ut och sitter.

#3: Den bilden du hittat var bland de värsta exempel jag sett på att försöka förklara skillnaderna då teckningarna i mitt tycke är helt åt skogen för samtliga tre raser! Var har du fått tag i den bilden?

Hella
0

#5 kommer inte ihåg. Har haft den sparad länge bland mina sk dokument.

Har tagit bort bilden, Därav ett blankt inlägg för som undrar.

Seerath
0

bilden i #3 är borttagen så tar bort min kommentar också. :)

Hella
0

#6 när ska du svara då. Vi som vill lära är otåliga, ivarje fall jag!

Ska genast deleta min hemska ritning.

Margona
0

Är det någon annan som har en bra bild som kan förklara hur ett par öron ska vara formade?

fiskerjentas
0

Jeg er ikke helt sikker….men jeg tror denne unge hanen her har ganske fine ører

Nå kan jo Aliosha,forklare bedre enn meg hva som er bra og hva som er dårlig med dem

fiskerjentas
0

en annen bild

(de kunne sikkert hvert dobbelt så store)

Zarkeshas
0

#11 Det är öron som tilltalar mig rent formmässigt.

Här är en bild ovanifrån på två bröder, 6 veckor gamla. Killen till höger har öron som jag tycker är väldigt snygga i formen medan han till vänster har en svängd innerlinje. Det syns även framifrån så klart. Öronen kunde varit större på båda, men jag är trots det väldigt nöjd med de högra öronen vad gäller formen. Öronen tippar dock ngt framåt, ffa på högra killen.

Margona
0

Här en bild där man ser katterns öron rakt framifrån.

Margona
0

#13 Jag kan inte se någon större skillnad på de två killarnas öron. Men det är för att jag inte förstår riktigt hur de ska vara.

SillyZones
0

Vad tycker ni om dessa öron då?Glad

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SillyZones
0

… Och en till bild…

Fridalas
0

#6 vi är nog många som ser fram emot att få läsa hur du tycker att NFO-öronen ser ut när de är enligt ras-standarden, du får gärna ta med exempel också Flört 
------------------------------------------------------------------------
Här har jag ett exempel på en hona med (i mina ögon) fina öron, de följer ansiktets sidolinjer upp till öronspetsen, de är öppna i basen och har nästan raka linjer och en bra storlek, honan är ca 8 månader på bilden.
Det jag kan tycka blir "fel" på en del "Skogisar" är när riktningen (förlåt om jag inte uttrycker mig med "rätt" ord) på öronspetsen pekar för mycket rakt uppåt, jag vill att öronspetsen ska peka i snett uppåt-utåt i triangelns riktning - hoppas att det inte låter alltför tokigt. Det är ok på unga katter som, förhoppningsvis kommer att få bredare huvud så öronen "faller ner".

/

Zarkeshas
0

Här är ett par öron som jag är nöjd med… De kunde varit en storlek större och haft lite mer tofsar, men formmässigt är de som jag vill. Öronen tippar dock ngt framåt vilket gör att storleken ser ngt mindre ut än den verkligen är.

Killen till höger i inlägg 13 kan ses som 14 v gammal här
Ytterligare en bild här där man ser storleken lite bättre.
De har en finfin form anser jag, även om de också kunde varit en storlek större och haft lite tofsar. Lite smått rundade i toppen dock. Även dessa öron tippar lite framåt som gör att storleken ser ngt mindre ut än den verkligen är. Det är en halvbror till honan här ovan. (Stamtavlemässigt 75% samma linjer dock).

Zarkeshas
0

# 15 Om du ser vänster öra på vänster kille så svänger linjen helt annorlunda än på vänster öra på höger kille. Lägger in en bild där jag har försökt rita till vad som saknas på vänster killes öra för att få till rätt form (enligt mig). Hoppas att det ger lite mer hjälp till vad jag menar. ;)

Margona
0

#20 Tack för en jätte bra förklaring. Nu tror jag att jag förstår vad du menar.Glad

Sissi
0

#16, #17, #18, #19
Vilka otroligt snygga öron!!!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

SillyZones
0

#22, tack! Ja, jag är väl partisk, men jag tycke att henens öron är underbara i storlek, form, placering och i basen. Dessutom har hon fina tofsar. Jag skulle önska mera hår INNE i öronen…

Alioshas
0

#9: Har varit väldigt upptagen och kommer så att vara även under em/kvällen idag. Jag kommer att svara imorgon eller i övermorgon.

Anneli_G
0

#9 Jag skulle gärna se den hemska öronbilden om jag får… så jag vet vad ni pratar om… =)

Tita
0

Dom här öronen tycker jag är helt ok, nu är det lite svårt att se exakt på bilder på svarta katter men endå =)

Tita
0

En till