Förslag till kritiktrådar
Har läst lite i de kritiktrådarna som dykt upp. De kan ju vara intresanta, men bilderna är ofta på tok för små. Det måste vara kanonsvårt även om man är duktig på rasstandarden att uttala sig om katten. Bilden i detta inlägg är 600x450 pixlar, och det är nog det minsta man kan lägga ut om kritiktrådarna ska ge något. Tänk även på bildkvaliten generellt, det måsta vara bra bilder.
Mvh Bengan

En fråga hur vet man hur många pixlar en bild är?/Marina
Högerklicka på bilden i exemplet och klicka sedan på "Egenskaper" eller "properties" om du har engelskt program. Då ser du hur stor bilden är.
Har du något bildredigeringsprogram, typ PSP eller fotoshop så kan du se storleken på bilden i dessa. Det ska nog även funka i Paint, men det har jag aldrig provat.
Mvh Bengan

Tack Marina

Känns lite som om idén med kritiktrådar blev någonslags online-bedömning… Min tanke var mest att genom att analysera detaljer
kan man lära sig hur andra tänker och ser och kanske träna sig
att se (sina och andras) katter ur andras synvinkel.
Visst hjälper det att det är större bilder! Därtill skarpa bilder och
där katten verkligen visar sig som den ser ut, dvs inte kisar
eller blåser upp sig eller vinklar öronen. Sådana där bilder som är
hopplöst svåra att få till, dvs ;)

#4, ja, när vi talade om "kiritik" så antog i alla fall jag att vi talade om någonting annat (eller i alla fall fler saker) än att via bilder ge "bedömningar" av varandras katter.
Jag antog, att vi pratade om "kritik" i alla dess former, dvs ideér, tankar kring färg, varför vi parar som vi gör, hur förbättrar vi den ena eller den andra egenskapen. Vad är viktig, lägger vi för stor/för liten vikt på rätt/fel saker.
Kanske mer en öppen dialog kring våra skogisar och (vår) uppödning/utställning.
Men jag kanske missuppfattade………..=)
//Annika

Håller helt med #5.
Jag känner stor obeslutsamhet inför hur jag ska gå vidare med min egen avel och hur jag ska fösöka utveckla den. Jag skulle gärna vilja ha synpunkter och tankar från andra om hur ni ser på skogisens utveckling, vad som är bra och vad som är mindre bra. Vad vi har tappat och vad vi bör vårda.

#5: Nej då, en öppen dialog där man kan ta och ge kritik av både
positivt och negativt slag är vad jag var ute efter! Diskutera utan att ta allting personligt. Kunna vara ärliga utan att folk känner att man trampar dem på tårna. Gräva ner sig i något som inte finns rätta svar till och få chansen att omvärdera sina åsikter. Nyttigt!
Idag har jag dock slut på idéer att diskutera och borde ägna lite mer tid åt lite annat *hrm*
Jag börjar misstänka att jag är så dum som jag ser ut, för jag begriper inte något just nu. Om man lägger ut bilder på sina katter och vill ha kritik för att komma vidare i avelsarbetet så blir det givetvis en form av "online" bedömning av den aktuella katten på bilden. Precis som när man åker på utställning, man får då en "livebedömning" av katten.
Visst kan man ha åsikter och tankar runt rasstandard, färger mm utan att "onlinebedöma" en katt på bild. Men om uppfödare A vill ha åsikter om sitt avelsmaterial, avkommor mm av uppfödare B-Ö på forumet så borde det vara väldigt svårt utan att visa en bra bild. Det kanske inrte ens då är möjligt att avgöra kattens plus och minus.
Mvh Bengan

# 4 och 5
Personligen tycker det ska finnas möjlighet till både och.Däremot tycker jag inte vi ska sitta och skicka in bilder för kritikbedömning på katter som kanske åker runt på utställningar och får riktiga bedömningar. De ägarna/katterna får ju sina korrekta bedömningar ändå och där ser jag inte syftet med att be andra uppfödare säga vad de tycker. Möjligen om man ställt ut katten flertal gånger och inte förstår bedömningarna eller vill ha hjälp att förstå.
När man skickar in en bild och vill ha kritik, så borde vara till för att t.ex få veta vad andra tycker om en katt som inte ställs ut eller kattungar man fött upp och vill veta andras åsikter om. Detta är åtminstonde min åsikt.
När jag började så visade jag alltid bilder på mina kattungar för att få veta vad andra tyckte. Jag lärde mig massor av andra uppfödares åsikter.
Den dialogen ni menar är jätteviktig, men kanske inte så lätt för någon som är ny att hänga med i. För dem är nog en kritiktråd där man kan diskutera vad och varför man tycker en sak på deras egen katt lättare att hänga med i. De kan då ha den egna katten i minne sen när den börjar utvecklas och se om det stämmer det som disktuerades.
Forumet innehålla både det vi tycker är viktigt, men även det som är viktigt för andra.Så som någon tidigare vis person sa, det ena behöver inte utesluta det andra. Men ett råd till de som ska ge kritik på en katt är att inte bara skriva att de tycker den är fin eller söt, utan verkligen tala om vad man tycker är bra eller dåligt och förklara varför. Min personliga åsikt igen

#8 och#9 Precis, det ena behöver inte utesluta det andra och jag menade inte (Bengan) att man INTE skall visa foton och att det kan komenteras vad enskilda katter har/inte har.
Men, de "kritik trådar" som startats har uteslutande (vad jag har sett) hadlat om just detta.
Jag trodde att intentionen var att skapa en "grupp" som hette just kritik, och att vi där skulle kunna tala om det jag nämner i #5,och iom att man lägger sin tråd i gruppen kritik, också vill ha andras åsikter och vara beredd på just det gruppen står för, alltså en "kritisk" diskussion av det ämne man publiserar.
Det behöver givetvis inte betyda att man inte kan lägga ut foton och fråga vad andra tycker om katterna, men jag skulle vilja "bredda" ämnet kritik till något mer än kommentarer av varandras katter.
Hoppas jag var något mindre "luddig" nu.
//Annika

#9: Självklart både och! Vill bara inte få känslan av att vara någon slags pseudo-domare när jag kommenterar andras katter eller att någon ska tycka att åsikter väger tyngre än vad de gör…
En uppfödares personliga preferenser och fokuspunkter ska ju inte styra någon annan uppfödares avel, men diskussion eller kommentarer kan ge en hel del.
Att visa bilder på katt som ställts ut kan vara vettigt också om
man inte riktigt förstod vad som menades med någon del i bedömningen man fick.
Alla nivåer av diskussioner välkomnas helt klart! Att alla sedan
inte kan eller vill delta i alla är naturligt, bara alla känner sig
varmt välkomna oavsett vad de har att bidra med :)

#10 Jag förstår inte, för mig är det fortfarande luddigt
Du skriver att det ena inte behöver utesluta det andra och jag hittar både det ena och det andra på forumet just nu.
Det kan ju inte handla om vad man har för överskrift på tråden. Om vi döper om färg-tråden, uppfödar-tråden, öron-tråden och ögon-tråden till "kritik", så har vi ju fått en massa blandade trådar som både är diskussioner och att någon vill ha kritik på en bild.
Jag tycker forumet har fått massa intressanta diskussioner sista veckan, speciellt din färgtråd och Alioshas öron-tråd och mer kommer det säkert att bli
Tycker också vi fått massa intressanta diskussioner sista veckan. Jag har faktiskt lärt mig ett och annat genom att läsa dessa olika kritik-trådar. Vågar inte riktigt vara med och kritisera än, då jag inte är så erfaren och därmed inte säker på min sak.
Det är genom andra man lär sig…skoj!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#13 håller helt med! Jag har också lärt mig en massa denna vecka. Som ny behöver i allafall jag höra diskussioner på detalj- och pillnivå
, men jag håller mig i från att kritisera än så länge då jag också inte har nog kött på bena för det känner jag.

#10, Nej, det var inte alls så jag menade. Jag tar det igen, jag trodde att det efterfrågades en grupp med namn KRITIK. Under denna skulle man kunna publicera trådar för konstruktiv debatt. Då jag tittat (kasnke tittat dålig) har det mesta som skickats in varit bilder för utvärdering.
I tråden Poäng på färg eller inte, så talas det om just "kritisk debatt" och många har då talat om att man idag inte vågar skriva så mycket då många tar det man skriver som personlig kritik.
Vi talade då om att kanske starta fler och lite "tyngre trådar" där man inte tog allt som personliga påhopp, trådarna kan handla om precis vad som helst., men "placerad" i en grupp (man lägger ju sin tråd i den grupp där den hör hemma) skulle man vara medveten om att det skulle kunna "hetta till", då gruppen hette just kritik.
Så det handlar inte om överskriften på din tråd, utan under vilken grupp den var placerad.
Och för övrigt har det under hela tiden jag varit med på det här forumet funnits en hel massa intressanta ämnen.
//Annika

#15 Menar vi samma sak, men skriver olika?
Restless skrev som förslag
Man kanske ska starta en kategori "fotokritik" där man kan lägga in bilder på sin katt för att få motiverade kommentarer på bilder på sina katter? Ett ställe där man får ta både positiva och negativa kommentarer och förhoppningsvis se nya sätt att betrakta en skogkatt. Vad tror ni andra - vore det nyttigt eller tror ni att ingen vågar skriva negativa saker och att det blir för vass stämning?
Detta tyckte många var ett bra förslag och det har jag också tolkat som "kritik-tråd".
Jag är ingen forumdrottning, men jag hittar inga nystartade grupper med fotokritik eller kritikdebatt… Men det vore väl ett ypperligt förslag att vi har en tråd som vi kanske istället kallar "kritisk debatt" eller något, så kan man skriva i den "gruppen" att det kan hetta till.
För mig menar vi samma saker, men så länge det inte är startat några grupper, så kan vi inte förvänta oss att de som vill ha ett foto kritiserat ska skriva på något annat sätt.
Det är flera som skriver att de undviker att skriva sina åsikter i kritiktrådar, för de tycker inte att de kan tillräckligt! Men då vill jag säga att jag tycker absolut att ALLA ska få säga sitt! Det kan faktiskt vara väldigt spännande och nyttigt! Sen behöver man ju inte slå fast sina iakttagelser som någon slags sanning, utan även kunna "ta kritik på sin kritik"!
Annars blir det ju aldrig någon diskussion! Jag tycker att ALLA ska kunna skriva hur de ser på katten utan att behöva känna sig bortgjorda! Kom igen nu!!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#17, visst menar vi samma sak…..=) och det är kanonbra att det startats flertalet trådar med intressant innehåll. Det är också många som "tycker till".
Ja, det hade varit bra med en "Kritik" grupp, och vill man inte delta i ämnen under "kritisk granskning" så kan man helt enkelt välja bort att läsa trådar publicerade under den här gruppen. Som jag har förstått det så tycker en del att det känns olustigt med den typen av debatt där det kan "hetta till".
Men respekten för varandra är viktig, så jag pratar om kritik (under ansvar), inte slag under bältet………..=)
//Annika
#17, #18 Bra skrivet…och tack för peppningen *ler*!
Jag är nog en av dem som skrivit att jag inte riktigt vågar kritisera, så jag känner mig lite osäker inom vissa områden. Men som #18 skriver, det krävs att man gör allt under ett visst ansvar så det inte slutar med ren smuts kastning.
Annars tycker jag nog att sanningen är bäst även om den ibland inte är vad vi önskar att höra, men det är ju det som är själva poängen…annars lär man sig ju aldrig något.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***