fråga
Här är jag med mina funderingar.
Jag tycker mig se, när jag kikar på bilder som ni alla skickar in i samband med diskussioner om rasstandarden se två olika typer.
Det finns en typ som är väldigt "spetsig/vassare" dvs ser ut att ha längre ansiktsform och smäckrare linjer, och jag kan även tycka att det finns en typ som är bredare och grövre. Även om de två olika typerna har samma look med haka, ögon öron och kropp så känns de som två olika typer fast de får väldigt god kritik båda två.
Är jag helt ute i det blå eller finns det en skillnad? vad beror den på i såfall?
/annika
Nja…det er vel ikke akkurat to typer, men det er noen som har veldig fine lengder og noen fin substans. En katt kan også være kraftig i kropp og ben, og samtidig beholde den fine trekantete hodeformen
Noen har ekstremt fine kropper og noen ekstremt fine hoder, og noen er midt i mellom
Jeg har en katt som får veldig fine bedømmelser selv om han har noe kort hode….men alikevel har han kommet fler ganger i panel og også fått røster i panelet
Hans kropp er også lang…det er bare hodet som er for kort)
# Oj, vilken snygging…!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Hej! Nej, du är inte ute i det blå. Visst skiljer det sig mycket åt inom en så stor ras som norsk skogkatt, däremot skiljer det kanske inte lika mycket som det kan se ut ibland.
Jag har fött upp många katter och de är födda från -1994 och framåt. Jag har fött upp katter som växt både på längd och höjd så det knakat upp till ett års ålder, där har de stannat och sen fortsatt växa lite igen mellan tre och fem års ålder.
Sen har jag fött upp dem som vuxit sakta men jämnt, de har sett ut som tonåringar vid ett två års ålder, men vid fem års ålder så är det inte stor skillnad mellan dem och den som växte fort i början.
Detta påverkas ju av kattens gener men kanske i viss mån även av yttre faktorer, som t.ex kattungens start i livet. Jag har även hört att vissa hunduppfödare inte ger valpfoder till valpar inom vissa stora raser, detta för att de växer för fort och blir för "slyngliga" . Jag vet inte om det stämmer, men isåfall kanske även detta kan vara en orsak att vissa är lite slyngligare och tunnare och därmed ser smäckrare ut i ung ålder…
tack för svar.
#1 väldigt bra jämförande bilder, visade bra hur jag tänkte.
Man relaterar ju lite till vad man själv har, min hona är ju väldigt lång, hela hon, kropp, svans, ansikte, medans min hane (som är hennes kullsyskon) är bredare, "trubbigare" och känns mer kompakt och stor. Båda två tycker jag är väldigt vackra och de har fått fina bedömningar på utställning men det är klart man har sett en skillnad. Trodde att den enbart berodde på att de var hona och hane.
#6 Intressant om yttre faktorer för tillväxten, kan nog finnas en hel del ytttre orsaker.
Så smäckerheten handlar då oftast om att de är "ungkatter"?