Vill ha kritik....
på denna lilla gosse. Han är än så länge bara 16 veckor men är i dag en stadig bit på ca 2,5 kg.

ännu en bild…

kan bara säga att HAN är min FAVVO i den kullen!!:)
Och vilken HÄRLIG vikt också!:)
ÄLskar hans härliga ljusljusa färg..:)
Ser ut som en godisbit..:)
det jag skulle önska på honom är nog hm.. mer av öronen..
och att han inte blåste upp morrhårskuddarna på första kortet.. ;)
jag gillar hans look och de väldigt snedställda ögonen!:)
det gör att han redan nu ser riktigt grym ut!:)

Vad kul att någon hade en åsikt av honom! Ja, visst har han en härlig färg…och läckra ögon
jag är lite väl partisk, men jag tycker att han är Underbar--------som jag har sagt förut säger jag igen EN RIKTIG GRÄDDBAKELSE

Egentligen skulle man kunna skriva "no comments". Med det menar jag att han ser kalasfin ut och har alla möjligheter att växa upp och bli en kalasfin väldigt rastypisk kille. Alla detaljer sitter där de ska, han har ett jättefint uttryck och en bra vikt.
Men samtidigt så lär man sig inget av dessa kommentarer och nu är ju jag en sån person som petar i detaljer och tycker att alla katter har något man skulle kunna önska hit eller dit, även den mest perfekta.
OM jag då ska försöka kommentera något, som självklart endast är min personliga åsikt och erfarenhet, så är det att han just nu är lite oharmonisk i sin längd i huvudet. Med detta menar jag att han är lite för lång från ögat och neråt, jämfört med längden från ögat och uppåt. Detta gör att han säkert är lite lite svag i sina sidolinjer. Detta är absolut inget fel, utan en utvecklingsfråga och beroende på vilka "linjer" han är efter kommer han att antingen bli lite för lång eller växa i sin triangel när han breddar i sitt huvud.
Tyvärr breddar inte alla i ordentligt och det är då katterna blir lite för långa och markerade som vuxna. Absolut nu inte sagt att han inte kommer att göra det, utan bara en förklaring varför vissa kattungar behöver vara lite längre som unga och då blir lite markerade, för att sen bli perfekta i triangeln som vuxna. Vissa kattungar är lite kortare och helt trekantiga i samma ålder, men om de då breddar mer än vad de längar, då kommer triangeln att bli lite kort och bred och de håller inte standarden lika länge som vuxna.
Man måste tänka på att standarden är skriven för en vuxen katt och bara de som känner linjerna och vet hur katterna i stamtavlan utvecklas, kan veta hur katten kommer att se ut som vuxen. Det ultimata för mig är en katt som passar perfekt in i standarden när den är 3-5 år.
En annan liten detalj är att hans öron idag inte strävar utåt, utan lite uppåt pga hans längd i huvudet, detta är också något som blir bättre när han breddar i sitt huvud.
Oj, nu blev det så där långt igen, men slutklämmen är iallafall enligt min smak en lovande och fin kattunge, som har alla detaljer på plats, Man kan naturligtvis alltid önska lite större tofsar på öronen.

Tack Barbro! Jag vet att det är svårt att bedömma småttingar men det är ändå kul att höra ett första omdömme och då från ngn som är mer erfaren än mig. Fast jag tycker ändå att jag får mer kött på benen och ser mer detaljer. Får väl fråga igen om ca ett år..
//Gisela

I fyramånadersåldern brukar jag försöka undvika att analysera skogisar för det är ofta en hopplös ålder… Längder överallt och
ofta avsaknad av substans ;) Det krävs lite erfarenhet av
linjerna för att skatta hur det blir i slutänden, men åsikter kan
man alltid ha!
Håller med rockringens i inlägget ovan om huvudbredd och öron.
Härlig look, men risken kan ju finnas att han växer om ögonen
och att de blir lite för djupa i slutänden?
Han har en helt ok vikt för åldern men eftersom jag inte ser
några tassar på bilderna kan jag inte utläsa om han verkar
bli av det mer långsmala hållet än det breda, lufsiga med
valptassar :)
Försöker se hur pälsstrukturen är eftersom jag har erfarenhet
av att rödsilver ofta har en förmåga att bli ullig i känslan, men
jag ser inte riktigt om täckhåren finns där och är av rätt slag på dessa bilder.
Lycka till med lillkillen och jag hoppas få se vad det blev av
honom som stor sedan!

#7 Håller med att det är en hopplös ålder…De är som tonårsslyngar skulle jag vilja säga
Här kommer en till bild…

Låååång kille ;) Markerade sidolinjer just nu, men de växer han säkert i. Här syns ju täckhåren också! Här ser öronen ut att ha
bättre form och placering, men det är en lite udda vinkel att
betrakta huvudet i…
Nej, helst vill jag ta ett uppehåll i att analysera ungkatter vid tre månader och återuppta det vid sex månader ;) Har den vansinniga
turen att mina småttingar brukar vara harmoniska och de brukar
inte förändra sig så mkt under slyngelåldern utan se ut som
vuxna i miniformat. Det leder dock till kommentarer av domare att de kanske växer ur sig när de är vuxna så det hjälper inte ;)
#4 Håller med dig fullständigt!
Men då har jag ju sett honom live också!!!
Annars aktar jag mig lite för att komma med kritik, då jag anser mig själv vara lite färsk inom området. Men det är hemskt intressant och lärorikt att följa dessa trådar.
En bild på Bernand när han var ca 11 veckor.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Kan inte annat än tycka om honom när han påminner om min Neo från vår kull född 2000 :) Samma färg och blick! Ytterlinjen på örat vill jag dock personligen ha annorlunda.
#11 Nu lärde jag mig något nytt igen…TACK!
Jag förmodar att du tycker att ytterlinjen ska vara rakare…hm vad svårt det var att förklara…och liksom bredare i basen så att de blir mer trekantiga. Hoppas du förstår vad jag menar!?
Letar själv efter en hane med perfekta öron, då min honas öron är för smala i basen samt rundade i toppen.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#12: Brukar generalisera och kalla det ho-formade - tänk kohorn!
Både ytter- och innerlinjerna svänger liksom åt samma håll när
iaf jag vill ha en ren trekantsform med raka linjer. (Det betyder ju inte att alla mina katter/kattungar har det, men man får väl ha lite ambitioner…)
Perfekta öron? Vem letar inte efter en sådan hane?! ;p