Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett14-rasstandard
Läst 2000 ggr
Anneli_G
0

Rasstandarden...

… med anledning av tidigare inlägg om forumets inriktning så skulle jag nu vilja ställa en fråga till er… Skulle ni i denna tråd vilja visa hur en rastypisk skogis ska se ut?? Jag tycker som nybörjare att det är så svårt att se…!!

Restless
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är EC DK Killix Enigma DM - en katt som för mig har otroligt
många starka detaljer och en underbar helhet. Flera domare har
dessutom sagt att standarden skulle kunna vara skriven efter
honom och liknande.

Ber dock om ursäkt att han är okammad på bilden och att
svansen inte är så välpälsad just här…

Visst kan jag peta i detaljer på honom också, men allt syns
ju inte på bild ;)

Mindfields
0

#1 För att då vara petig, om man nu får det, så hade jag gärna haft lite vassage blick på honom, kanske en yttepyttestorlek större, men han har en helt underbar kropp o massa.
Men i övrigt är detta en katt som jag gärna haft i min ägo ;)

Zolas
0

Många skogkatter passar in på standarden, men är olika ändå. Det gäller ju uttryck, utstrålning och många smådetaljer, som gör det,  att eftersträva en skogkatt som är "lika" hos alla uppfödare tycker inte jag verkar intressant, och vem bestämmer vilken typ som är den "rätta" då? Skogkattens brokiga bakgrund gör ju att det förekommer många olika utseenden, vem säger vilket som är rätt? I så fall. Följer våra katter någorlunda standarden, så tycker jag att det är upp till den enskilda uppfödaren att avgöra vad man prioriterar. Detta med tanke på en annan tråd som kom upp.

Restless
0

#3: Klart att många skogisar passar in i standarden men ändå kan
vara olika! Det är väl det som är speciellt med skogisen :)
Det betyder väl inte att man inte kan visa upp bilder? Du har ju 
många vackra gamla katter hemma - det är nog många som skulle
bli glada av att se bilder!

#2: Japp, lite större och längre, lite längre svans, lite rundare huvud mellan öronen, lite större och spetsigare öron samt lite vassare look. Han har fått många barn och barnbarn som är starkare typmässigt ;)

S-Pax
0

Okej, här gäller det att våga:-).

Jag tycker att vi i S*Pax' Amor Vincit Omnia har lyckats föda upp en skogis med många starka kvalitéer. Han var ensam katt i kullen så han måste ha fått alla bra egenskaper koncentrerat:-) Han är två år och utvecklas fortfarande. Skulle önska mig en lite bättre haka och längre svans men "that's it". Han har till och med låånga fina tofsar på öronen vilket helt klart är en bonus tycker jag. Sedan skulle det förstås inte skada om han gillade utställningar lite bättre:-). Förhoppningsvis fattar han att han är kastrat snart.

En intressant tråd- förhoppningsvis kommer det att fyllas på så att man får chansen att se flera av Sveriges kanske finaste skogisar.  

/ Lotta

Anneli_G
0

#4 Kanske kan du visa något av barnen så får vi se hur skillnaden blev?? Jämförelse har jag fått för mig att man lär sig mycket på… =)

Zolas
0

#4.  Klart man kan visa upp bilder !  Vem tycker att man inte kan det?  Det är ju roligt.  Mitt inlägg var inte tänkt som kritik ! Men lite som svar på en annan tråd ( varför inte skriva där då, förstås ! ) Där det efterlystes mer "lika" skogkatter överlag.

Fridalas
0

#6  Gå in på Restless hemsida (eller (N) Skaujentas) och titta på S*Restless Lynx - det är en hane som jag tycker har fått så mycket från Enigma + lite till; vassare uttryck, längre huvud, lite större öron.
/ Gunnel

S-Pax
0

Putt,

det måste väl finnas någon mer som i sina ögon har fött upp/äger/känner till en rastypisk skogis och kan visa en bild?

Vill ju se lite fina skogisar:-)

Seerath
0

Det här är S*Redtail's amazon. Jag har inte fött upp men har i min ägo. Jag tycker hon har ett fantastiskt huvud men jag skulle vilja att hon hade rakare ytterlinjer på öronen och grövre benstomme.

Seerath
0

profilen

Teres
0

GIC S*Skvaderkatten´s Frej ns22
Enligt domarna så har han många fina kvaliter.
Det jag skulle önska är kanske lite större öron med lite större toffsar.

Restless
0

#11: Har du ingen bild när hon har huvudet rakt istället för uppåtvänt? Svårt att läsa ut hakan annars ;) Hon är vacker din Amazon! Benstommen är svår att utläsa på bild.

Teres
0

Lägger en bild där man kan se hans haka och huvud lite bättre

Mylingens
0

Vi är inte hållt på så länge men vi har i vår ägo en egen uppfödning som vi är stolta över, IC S*Mylingens Chanté, 1,5 år. Han brukar få det mesta exellent på bedömningarna, det skulle i så fall vara att han har öronen lite för högt satta fortfarande. Sen skulle jag önska mer päls på honom, kvalitéen är där inget fel på. Men han är en stor och härlig kille med otroliga längder. Lätt att ha att göra med men kan visa humör på utställningarna ibland tyvärr. Men hemma varken strilar eller skriker han. //Kaisa

Seerath
0

#13 Syns det bättre här? *ops glömde filen*

Eller på den här: Extern bild

Här står hon uppp iaf, tänkte benstommen: Extern bild

Teres
0

IC S*Awanatha´s Lapiz Lazui g0322

Vanessa är  otroligt vacker och hon vissar tydligt på utställningarna vem som är snyggast vackrast och bäst. Hennes självförtronde är det inget fel på.
Det en jag skulle önska på henne lite längre svans och att hon inte håller öronen lite högt i bland.

Teres
0

Här kommer en till dock lite förvånad vad matte lurat ut henne i

Zygots
0

Jag skulle vilja visa en kattunge jag har hemma nu, jag tycker att hennes starka sidor (just nu 7 veckor gammal) är hennes look och öron.

Kanske kan vara roligt att lägga upp en kattunge för att sedan följa upp med bilder och info vartefter hon blir äldre.

Restless
0

#19: Hon har helt underbara öron! Ser fram emot att se vad
det blir av dem :)

Lade in bilder på en katt från kattunge till vuxen till lite äldre och
bad om kommentarer i min tråd "Kritiktest". Visst är det intressant
att följa upp kattungar även som vuxna!

Zygots
0

Jag såg din tråd, och det var toppen, skall skriva där också. Jag tycker personligen bäst om katten som 6,5 år, men det är väl så vi vill att det skall vara. Hon har hela tiden utvecklats i "rätt " riktning.

Hon är (enligt mig) en väldigt god representant för NFO

S-Pax
0

# 19 Verkligen superhäftiga öronSkrattande. Ser ut att få fina tofsar också.

rockringen
0

#3 Hej Margaretha, vet inte om du syftar på min tråd men isåfall vill jag bara förklara lite. Jag skrev inte att skogkatterna ska vara lika varandra, däremot skrev jag att det finns en alldeles
för stor variation i skogkatternas utseende.

Visst ska det finnas utrymme för lite tycke och smak, men vi vill väl alla ha en ras som går att känna igen. Jag är ganska less på alla som säger att de har en skogkatt där hemma så fort den har lite pälslängd. Nej jag föredrar en tydlig och klar standard som vi alla kan känna igen våra katter i, men självklart med utrymme för tycke och smak i vissa detaljer. Att katterna blir för lika tror jag aldrig någonsin vi behöver oroa oss för.

Vildvittra
0

Vår ras måste vi kunna känna igen, vill inte stå och fundera om det är det ena eller det andra.

Upplever att vi har det problemet på maine coon i sverige idag, många katter som ser ut som något mellanting och ofta man hör på bedömningar att de saknar det rastypsiska för rasen.
Man ska kunna se att det är en maine coon, norsk skogkatt eller en sibirisk skogkatt.

//Veronica

Ixatrixa
0

Jag har ännu så länge två favoriter från mig och det är min avelshane S*Ixa´s Erasmus och hans syster S*Ixa´s Emsa som är mina bidrag.

Först ut Erasmus som slår sin syster med höjd på ben och längd men så är han ju kille ju.

Ixatrixa
0

S*Ixa`s Emsa

Alioshas
0

I min tolkning av standarden är den här katten i min top-5-lista på mest rastypiska skogkatt som har korsat min väg. S*Black Island's Gersimi är hennes namn.

Mulan
0

Hej!

Jag är relativt ny och tycker att jag fortfarande är i startgroparna med min uppfödning, som jag ser långsiktigt på.. Den bästa kattunge i mitt tycke som vi har fött upp i vårt hushåll är Shantaram. Men hon är en mkt ung dam, så vi får se vad framtiden utvisar… På bilden är hon 7 månader.

Om JAG ska se kritsikt på henne så hoppas jag att hon längar mer i huvudet, annars är hon väldigt läcker (för mig.. Skrattande)

mvh Malin

rockringen
0

Oj, va svårt, många rastypiska vackra katter har jag sprungit på genom åren. Här kommer iallafall två som enligt min tolkning följer standarden väl och tilltalar min smak. Jag har inte fotat själv och vill därför inte lägga in bilderna, Följ bara länken om ni är nyfikna http://www.rockringen.se/presentation_swe/favorit_swe.html

fiskerjentas
0

Her er link til av mine absolutte favoritter.

(N) Fodnaheias Revansj

Sissi
0

#19 Var inne på din sida och kikade på lilla Jam Jam tidigare idag…mmmmums!

Här kommer en bild på S*Tam-Trions Hubba Bubba som är ca 7 månader på fotografiet.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***