Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1168 ggr
Restless
0

Kritiktest ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in lite bilder på en av mina äldre honkatter vid olika åldrar.
Hon ställs inte ut så inte många av er har sett henne live, men
jag kan tillägga att hon vid senaste vägningen ligger på 7 kg.
Självklart syns inte alla detaljer på bild, men kom igång och
kom med åsikter!

Ska tillägga att jag själv har gått igenom minsta detalj på henne
under flera års tid så det ska mycket till för att jag tar illa vid mig ;)

Se det hela som en träning i att betrakta kritiskt och formulera
tankar i ord!

Först ut: 4 månader gammal.

Restless
0

Nästa bild ca 2 år.

Restless
0

Sista bilden ca 6.5 år.

Kom igen nu!

Bladdermaja
0

Nu är det lite svårt då de olika bilderna är från olika vinklar….På bilden då hon är 2 år, tycker jag att det ser ut som ytterlinjen på örat kunde vara rakare, men på det sista kortet då hon är 6,5 år så ser jag det inte. Nu vet inte jag om hon har mycket päls i ansiktet eller om hon är lite rund och kort. Skulle framförallt önska större öron.

Vilken rolig tråd.

Åh nu var vi där igen…..Vilken vacker katt….

// Maja

rockringen
0

# Hej där, då gör vi väl ett försök. På en så stor och kraftig honkatt skulle jag vilja se lite mer kropps och huvudlängd. Öronen ser ut att pointa lite framåt och därför ser de förmodligen lite stängdare och mindre ut än de egentligen är. Pälsen är svårt att säga något om, det ser ut som en hona med kalasöverpäls men med lite ullig underpäls.

Blankan
0

Jag ser inte så tydligt, Men jag skulle vilja se mera tofsar på öronen =)

Önskar det verkligen på fler av mina egna här hemma också!

SillyZones
0

Hej! Vad roligt med en sådan här tråd! Jag måste berömma dig för vackra bilder, först och främst.

Angående honan så tycker jag att hon ser ut att ha kraftig och bra benstomme. Jag skulle önska större, spetsigare öron som följer trekanten bättre. Desstuom ser det ut som om de pekar litet framåt, kanske bidrar det till att "förminska" intrycket. Eftersom det inte finns någon profilbild så kan jag inte uttala mg så mycket om den och hakan, men jag tycker ändå att hakan ser ok ut framifrån. Hon har en härlig längd i pälsen, kankse litet "ullig". Jag skulle önska ett längre huvud.

Det är alltid svårt att se på bilder efterso man inte ser från alla vinklar, och ite kan känna på katten. Skrattande

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ixatrixa
0

lite mera haka o som någon tidigare skrev så är väl öronen lite rundade på ytterkanten.

Jag skulle väl kanske önska lite mera längd på kroppen och svansen.

annars är hon en riktig snöprinsessa;)

vettan
0

katten är mormor till min Yatsie,så det är svårt att komma med kritik( jag är ju lte partisk). När hon är två år har hon en härlig look, en riktig fin katt där. När hon är 6 ser hon kanske kortare ut pga pälsen men jag tycker fortfarande hon har härlig look. Hon representerar en skogis väl tycker jag, hon är inte extrem men med mycket positivt. Jag tycker hon är en vacker katt. Yatsie själv har ett litet huvud men bra längd på kroppen och en vass look med bra kvalitet på pälsen

knoxville_katter
0

Jag kan inte annat än att säga att katten är snygg

jag gillar hennes benstomme & päls + krage

Fridalas
0

Jag har också en hona som har Kiwawa i stamtavlan - och jag kan se många likheter.
Jag skulle vilja ha mer längd; både i kroppen och huvudet, öronen är fint placerade, men kunde få vara större. Annars tycker jag att hon är en mycket fin representant för sin ras + att hon har hon en bra "NFO-look".

Zygots
0

Måste bara få fråga, jag tycker att det är fantastisk att kunna "se" kroppslängden på henne, det finns ingenting att referera till?

Om någon höll ut henne då hade man haft en chans att se, men på två av fotona sitter katten ner och ett är kortet taget lite halvt om halvt framifrån.

Med den otroliga päls hon har och det faktum att 2 av fotona visar en sittande katt kan åtminstånde inte jag avgöra varken kropps eller svanslängd.

Vad baserar ni (antagandet) om den korta kroppen på?

Kronängens
0

Jätteintressant tråd. Får vi facit sedan Restless?

Ixatrixa
0

#11 *fniss*

Jo hon ser ut att ha kort avstånd mellan benen och hon ser ut att ha samma kroppshydda som en av mina honor (Anastacia) som är lite för kort och som har samma viktklass;)

Restless
0

Skoj att läsa era åsikter :) Håller med i det mesta och svarar längre

imorgon när jag har mer tid vid datorn (hoppas jag). För facit finns

katten live här hemma ;)

Restless
0

Har inte haft två händer vid datorn så mkt i helgen - barnen vill ha uppmärksamhet och tycker att jag är tråkig vid datorn ;) Vet inte riktigt vad jag ska påpeka angående kommentarerna, men det är kul att läsa hur mkt som kan utläsas från bilderna.

Vår gammeltjej skulle gärna fått ha längre huvud, rakare sidolinjer och profil samt större öron som var bredare i basen, lägre placerade samt rakare i linjerna och spetsigare. Hakan är stark. Tofsar hade hon en gång i tiden men de har blivit lite glesa ;) Svårt att se hennes kroppslängd eftersom hon är otroligt bred, men visst borde hon varit längre. Svansen räcker. Hennes styrka är helt klart look, benstomme och pälskvalitet. Hennes pappa var mkt vass och vacker och det har säkerligen bidragit till att hon gett väldigt lite av sina svagheter men mkt av sina starka sidor.

Visst har hon superfina täckhår men som mest välpälsad lite för ullig underpäls. Hennes mönster är tigré, men syns i stort sett bara när hon är helt urfälld…

Tack till er som kommenterat och tack #6 för bildberömmet :)