Skogisvärldens inriktning
Jag tänkte spinna vidare på Rockringens tråd om forumets inriktning, fast kanske ännu "tyngre", skogisvärldens inriktning. Under vintern/våren så har det i flera trådar dykt upp debatter om "gamla/respektive nya uppfödare, precis som S-Pax skrev igår.
Detta gillas tydligen inte av de "gamla" uppfödarna, som inte heller vill kallas elituppfödare, de ser tydligen detta som negativt. Hur kan man då förändra skogisvärlden så att såna här klyftor inte uppstår? Är det så att man som äldre, erfaren, stor uppfödare måste tänka mer på sitt beteende när man är offentlig för att dessa klyftor inte ska uppstå?? Det som driver oss alla, erfaren eller ny, uppfödare eller inte är ju kärleken och fascinationen av den väldigt trevliga rasen Norsk skogkatt. Jag tänkte berätta vad jag upplevde på vår tredje utställning, en upplevelse som nog kunde gjort att den utställningen blev den sista.
Vår hankatt som gick i klassen 6-10 månader skulle upp för bedömning, nummerlappen hade kommit upp på buren så vi bar fram honom och väntade på en BIV i en annan grupp som skulle avslutas. När den var klar så rådde det en viss tveksamhet hos domaren och assistenten i vilken ordning katterna skulle bedömas. Då kliver en av de "större" uppfödarna som hade en katt som gick i 3-6 månader in och börjar plocka med nummerlapparna, prata med assistenten och fixa och dona. Vi stod där som fån med vår katt och undrade vad som hände.
Katter bedömdes, men vår katts nummer kom inte upp på buren. Vi frågade då assistenten varför inte vår katt kommit upp till bedömning. Då visade det sig att vår katt blivit bortglömd och nummerlappen till vår katt hade lagts åt sidan av "den stora uppfödaren". Vi fick dock vår bedömning på vår katt. Dock missade vi deltagande i BIV:en på grund av detta.
Det den "stora uppfödaren" gjorde var helt enkelt att plocka bort vår katt som skulle ha gått in i BIV:en med 3-6 månaders katterna, eftersom det inte fanns tillräckligt antal katter för en BIV i 6-10 månader. Vi var osäkra på reglerna och sa därför inget, men på måndagen kontaktade vi den arrangerande klubben för att kontrollera reglerna. Det visade sig då att vi skulle vart med i BIV:en, men aldrig fick chansen. Jag upplever inte att denna uppfödare ville dela med sig av sina utställningserfarenheter till oss som nya. Hon sabbade ju bara för oss.
Jag tänker dock inte peka ut uppfödaren, då felet delvis var vårt. Vi visste reglerna, men var för osäkra för att våga säga ifrån.
Mvh Bengan
Vad konstigt att inte domaren sa ifrån?

F-n vad dåligt och fult gjort!!!!

Tror dette grunner i et problem man stadigvis opplever jeg.. Katte-eiere som tror de har rett til å blande seg i hva som skjer på og bak dommerbordet.. Har selv opplevd situasjoner der man tydelig ser eiere av katter påvirke dommere og SLIK SKAL DET IKKE VÆRE.. Arrangøren av klubbene klarer fint å ta seg av "problemer" selv, vi som stiller katter skal sørge for en ting - å ha katten klar når det er dens tur, sette katten til dommeren og så la dem dømme. Svare på spørsmål dersom dommeren spør om noe, men ellers holde munn… Jeg hadde helst sett att alle utstillinger ble ført slik at kattene settes i bur bak dommere til alle bedømmninger og at assistenten bærer katten til dommerbordet.. først da kan dommere dømme (relativt)upartisk..
Att som "grön" komma till en katt utställning med sin kisse första gången kan vara en mer skrämmande än skön upplevelse.Det har jag själv upplevt och kände som dig Bengan att det kunnat varit första o sista gången.man kommer in i loalen som är belamrad med stressade människor och katter som gnäller och protesterar.Det mest irriterande såna som ska tränga sig förbi i incheckningen dessutom.Sen när man fått sin burplacering och gjort allt klart med burskynke,katt o alla andra atteraljer så ska man gå runt och speja in konkurenterna.Jag kände mig tafatt första gången och de som kom fram och hälsade vara i allmänhet gröngölingar dom oxå.På ett underligt sätt så överlevde både kissen och jag
Trots detta så blev utställning nästan som ett gift i alla fall,och nu ruskar jag av mig obehagskänslan och sköter mig själv.
Sen är väl frågan om kattustställning som sådan gagnar rasen Norsk skogkatt(eller vilken ras det än är) eftersom utställningsvärlden tyvärr mer och mer verkar vara som en klubb för inbördes beundran och skitprat,avund och som i ditt fall Bengan sabotage.
och likt förbenat så anmäler jag mig till nästa o nästa utställning….
så visst är man knäpp
Nu ska jag talka katten,det är ju utställning i morgon
kram Maggan

Du Bengan… Du tror inte att det kan vara så att den så kallade stora uppfödaren ville hjälpa till att få lite ordning på vad som verkade vara en förvirrad situation? Kan ju vara så att hon/han sedan klantade sig själv med nummerlapparna… Tycker att det är lite synd att man på en gång misstänker sabotage. Ska något sådant som ni varit ute för skyllas på någon så är det domare och assistent som inte hade koll på sina ansvarsområden och att de sen tillät en utställare att lägga sig i tycker jag är oproffsigt.
/Camilla
#5 Jag har inte skrivit något om sabotage, jag skrev följande.
Det den "stora uppfödaren" gjorde var helt enkelt att plocka bort vår katt som skulle ha gått in i BIV:en med 3-6 månaders katterna, eftersom det inte fanns tillräckligt antal katter för en BIV i 6-10 månader.
Om det var avsiktligt eller av misstag som vår nummelapp försvann, det vet jag inte. Det spelar egentligen ingen roll heller. Konsekvensen blev densamma. Sedan kan jag hålla med om att domaren och assistenten kunde varit proffsigare. Å andra sidan så vet man ju själv vilken roll man har som utställare, vilken roll som är domarens, assistentens eller den arrangerade klubben. Kort sagt "uppfödaren" var utställare inget annat och skulle definitivt inte börjat fibbla med bedömningsordningen.
Mvh Bengan

#6 Du skrev också detta och det var det jag reagerade på.
Jag upplever inte att denna uppfödare ville dela med sig av sina utställningserfarenheter till oss som nya. Hon sabbade ju bara för oss.
Sabbade betyder ju saboterade. Har man saboterat så har man utfört ett sabotage. Du kanske inte menade så men det är så du skrivit 
Mvh Camilla
#7 språkförbistring mellan sörmländska och värmländska. Vi som växte upp här i sörmland på 60-70 talen använde ofta ordet sabba när man förstört något, vilket jag än idag gör tydligen.
Exempel. Jag lånar en bil och backar på en stolpe, det blir en buckla på bakskärmen. Då ringer jag ägaren och säger att jag sabbat bakskärmen på hans bil. Det betyder då att jag förstört den, inte att jag medvetet saboterat hans bil.
Jag skulle ha skrivit "hon förstörde ju bara för oss" för det gjorde hon, avsiktligt eller ej.
Jag får sluta använda sörmländska slangutryck när jag skriver på forumet.
Mvh Bengan

Ha ha, ja det är lätt hänt att man skriver som man talar. Om jag skulle skriva helt på värmländska så skulle nog inte många förstå det eller få väldigt skojigt.
Vi tar ett exempel:
Värmlanska: Ja ha jämt komme innaför dörra!
Rikssvenska: Jag har precis kommit innanför dörren!

/Camilla

och jag har då okomme hem o har oätit
och är man ofrisk så vet väl alla att man är sjuk.
grinar man så skrattar man och flännar man så grinar man…
hänger ni mä??
tur att vi har dilekterna kvar och att det sen kan bli missförstånd får vi väl ta som en del av charmen eller hur??
hua så träkigt om alla skulle låta likadant
//Inger