Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 18-tävlingar-och-lekar
Läst 545 ggr
Eva´s
0

fråga ang vitlök

Någon som har erfarenhet och testat vitlök på tex hundar/katter mot fästingar? jag har hört att vitlök funkar kanon,

men vet någon om det tex skulle vara farligt att ge detta till hund/katt? i längre perspektiv så att säga…någon som tex läst ngn studie kring detta eller rådfrågat vetr….

Vi här i "norra delen" har ju vart rätt förskonade mot dessa mindre skojjsiga kryp… men det ökar tyvärr här med…

Tacksam för info om någon har råd eller funderingar osv…

Frostvikarna
0

Ett tag höll jag på att laga och koka all kattmat själv och lånade en bok från veterinären med recept och info om detta. I den stod det klart och tydligt att katter får EJ äta mat som innehåller lök då den omvandlas till gift och att katten tom kan dö av förgiftning. Huruvida detta gäller vitlök vet jag inte riktigt men jag tolkar detta som lök som lök och skulle inte ge mina katter det.

Majamaloss
0

#1; jag har samma info, och vitlök räknas dit med, lök som lök. // Maja

Lo-Looks
0

Här är en länk om vitlök: http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/vitlok.htm

Det finns lök i kattmat såg jag också. 

/Veronica

ps. sök på google så hittar du mera info.

AngelicaT
0

Det finns vitlöklspreparat anpassade för hund och katt. Exempelvis "HoppOff". Tillverkaren uppger på flaskan att det kan ges till katt. Hur stor effekt det faktiskt har tycker jag varierar. Jag har hört både bu och bä så att säga.

alpblomman
0

Vad jag hört så är det farligt med vitlök till hund, men jag tror man kunde ge litegrann utan risk.

ingela-anthon
0

Har också hört att vitlök (lök) är skadligt/giftigt för hund och katt (särskilt hund).

Jag skulle aldrig komma på tanken att ge mina katter mat som innehåller vitlök.

En stilla undran: Varför skall man ge djuren vitlök?

Eva´s
0

*3 Tack ska kolla mer själv med.

6* anledningen var mest för att jag ogillar tanken på att använda mej av typ kemiska medel mot fästingar (nu tänkte jag mest för hundar) har hört så mkt om just dessa medel, om att de dels kan göra djuren allergiska, och att även miljön påverkas..

därför söker jag alternativa möjligheter, och eftersom att vitlök sägs vara bra just mot fästingar så undrade jag om någon har nån erfarenhet av detta….

Trevlig helg till er alla.

ingela-anthon
0

#7 Oops, missade ordet fästingar. Ibland har jag visst lite för bråttom.

Det är bara bra om man kan finna alternativa medel mot fästingar.

TeaTreeOil - kanske några droppar på halsbandet/selen under promenaden? Det sägs ha viss effekt då oljan har en mycket stark och säregen lukt som fästingarna ogillar. 

Trevlig helg och förlåt mitt misstag!

Eva´s
0

*8 ingen fara

Skrattande jaa de kanske vore en idé att testa! ska läsa mer om den! har den ju till å me hemma, ibland går man "för långt efter vattnet" Cool 

ha de bra

ingela-anthon
0

Skrattande

AngelicaT
0

#8 Jag har inte själv hört att vitlök är giftigt för katter även om det må vara så men däremot TeaTreeOil har jag hört ska vara giftigt. Jag var på en shampooföreläsning där man starkt avrådde från att använda dessa shampoon som innehöll oljan. Vilket också stod på berörda produkter. Men mer specifikt varför det var giftigt framgick inte.
Men det är som sagt bara vad jag hört talas om.