Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1967 ggr
Margona
0

Avmaskning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad ni ger för medel när ni avmaskar era katter? Vilket kan ni rekomendera? Jag brukar använda Axilur men vet inte om det kanske finns bättre medel att ge.

Sissi
0

Jag använder Baminth till kattungar och Drontal den sista avmaskningen (innan flytt). Använde tidigare Baminth till mina vuxna katter, men då jag har en som numera går ute använder jag Drontal, som är lite mer bredspektra och tar död på all sorts mask.

Men när den här tråden ändå är på tapeten vill jag passa på att fråga Hur OFTA man bör avmaska sina vuxna katter?

// Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mylingens
0

Jag brukar använda mej av Drontal då jag tycker det är lättare. Det är bara en tablett som ska ges vid ett enstaka tillfälle, man slipper att ge tre dagar på sträck som med Axilur. Men Drontal ska man inte ge till små kattungar, då brukar vi ge Banminth. Men för att sluta att behöva slåss med katterna när det är dags för den årliga avmaskningen så har vi nu fått utskrivet recept av vår veterinär på Profender som trycks ut ur en engånspipett i nacken, väldigt behändigt men något dyrare. //Kaisa

Frostvikarna
0

Jag har fått rådet av veterinären att använda Drontal på utekatter och Banminth på innekatter. Jag avmaskar min vuxna en gång om året då de bara är innekatter. Katter jag har haft och som har varit som varit ute och jagat har jag avmaskat 3-4 ggr om året med Drontal. Avmaskningen brukar jag göra ngn vecka innan den årliga vaccinationen, det är bra att ha dem inom samma tidsperiod, så glömmer man inte + att jag har hört, vet inte om det är sant, att vaccinationen tar bättre…

Margona
0

#1 Enligt min veterinär som jag frågade om hur ofta sa han att det berodde på om de var duktiga på att jaga eller inte. Om de tar många byten rekomenderade han att avmaska igen efter en och en halv månad annars var tredje månad. Jag glömde dock att fråga vilket medel han rekomenderade. Kan tillägga att en av mina också går ute.

Mindfields
0

#2 Menar du att man smetar ut det som en kräm, eller det ska injiceras med spruta?

Jag har tidigare använt Drontal men läst att man gärna ska skifta för att de inte ska bli resistenta?
Sist provade jag 3 dagars kur med oral Axilur, nerblandat i blötmat. Har aldrig varit så lätt att lura katterna!! ;)

Sissi
0

# Usch då…han som kommer hem med små fåglar titt som tätt. APOTEKET NÄSTA!

Margona
0

Men tar Drontal bort fler typer av maskar eller är de bara lättare att ge? Hur ger man det. Min Smeagol är svår att ge tabletter han går inte att lura med mat utan man får tvångs öppna munnen men han lurar en och sväljer men sen spottar han ut den då har han gömmt den i munnen. Han är vidrig med sina äckliga sorkar och möss.

Mylingens
0

#5 Profender är precis som medlena mot fästingar och loppor, man trycker ut ett par droppar ur en pipett i nacken på dom, direkt på huden, sen träcker det själv in under huden. Drontal smakar ganska illa så jag hade jätteproblem att lura i dom den nu när det var dags för ett tag sen. Så till nästa gång ska jag lösa ut receptet på Profender, klart mycket smidigare! (men ganska dyrt om man som vi har många katter, 11 st) //Kaisa

Fairyhearts
0

Jag har fått råd av vet och andra att bara avmaska innekatter om man vet/ser att det finns mask.
I vilket fall så avmaskas våra innekatter alldeles för ofta!!!  Man ska nog använda sunt förnuft och inte avmaska flera gånger "bara för att",  tills vi kan ta enkla prov på kattens avföring och därefter avmaska.
Och så kattungar som vissa avmaskar flera gånger innan 12 v Hujedamej……..tänk på deras tarmar vad de måste ta stryk av maskmedlet som slår ut goda bakterier också..

Det är stor risk att masken bli ressistent mot medlen som finns. Man pratar om att alla avmaskningmedel ska finnas på recept nästa år och att man ev kan få lämna in "bajsprov" för att se om katten har mask innan avmaskning. Så är det Danmark rdan har jag för mig. De tycker inte vi är kloka som avmaskar stup i kvarten

/Marie

Margona
0

Vad är Profender? Det har jag inte hört talas om, tar det bort många typer av mask? Måste man ha recept på det? Det vart många frågor.Glad

Mylingens
0

Profender är ett heltäckande avmaskningsmedel, precis som Drontal och man kan bara få det på recept, allt enligt vår veterinär.

Våra innekatter får burkmat lite då och då och även rått kött ibland och då tycker jag att det krävs att även de avmaskas, vi brukar göra det ca 1ggr/år. Det tar lite tid att upptäcka att katten har mask, de kan tappa vikt och inte förrän de kommer ut med avföringen och när de kräker så märker man det. Jag tycker att det är onödigt lidande för katterna och ger hellre 1 ggr/år så det slipper obehaget av att ha magen full av mask. //Kaisa

Margona
0

# 11 Tack då ska jag be min veterinär om att han skriver ut det till min kille. Jag måste tyvärr avmaska honom ofta då han är en utmärkt jägare som ofta kommer med olika äckliga djur.

Ixatrixa
0

När jag avmaskar så använder jag Drontal på de vuxna och axilur mixtur på kattungarna.

Jag använder inte avmaskningsmedlet som ett förebyggande medel då det inte fungerar så.

Jag har minimal risk på mina katter då jag bor som jag gör på fjärde våningen.

Fick lära mig något nytt att man kan få ett 4 veckorsintyg från vetrinären att man har avmaskat som man kan visa upp när man åker utomlands på utställningar vilket låter himla bra. Istället för att behöva avmaska vid varje utställning ifall man åker ofta.

TessaW
0

Jag avmaskar mina innekatter 1 gång/år med Drontal.

Labolina_73
0

Jag har tidigare alltid avmaskat med Axilur men det är inte så speciellt enkelt på små kattungar då det verkar smaka pyyyyyton.

Jag funderar nu på att köpa Banminth till kattungarna,, men när jag tittar in på Apotekets hemsida finns ju där så många,,

vilken ska jag köpa?

Tacksam för svar snarast då jag m¨ste handla det imorrn.

//Linda

Kronängens
0

Min veterinär tycker att Axilur är onödigt starkt. Drontal är bättre, enligt honom om man måste ha mot bandmask också. Han rekommenderade ett annat avmaskningsmedel, tror det hette Flubinol. Ska vara verksamt men hyfsat milt för kattmagarna. Det är en pasta precis som Banminth.

Mulan
0

Hej!

Jag skulle vilja hänvisa alla som går i avmaskningstankar när det gäller små kattungar att läsa på Maine Coon-kattens hemsida.. Här är länken till artikeln:

http://www.mainecoon-katten.se/halsa/Parasiter%20spolmask.doc

mvh Malin

Ps Det kostar 235kr plus moms att skicka in ett träckprov till SVA. Ds

Fairyhearts
0

Detta kan man läsa på SVAs hemsida om Spolmask.

"Behandling : Någon regelbunden avmaskning av flertalet vuxna katter mot spolmask är inte påkallad då flertalet av dessa inte har någon inälvsmask. Strikta innekatter blir inte infekterade."

Här är en länk också där man kan läsa resten av infon om spolmask och det finns fler länkar om andra parasiter - hur de smittar osv.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=310

Jag tror vi avmaskar våra Innekatter alldeles för slentrianmässigt! Tänk på att medlet slår ut andra bra saker i tarmarna också.
/Marie

Kronängens
0

Det jag har hört av en veterinär är att mamman har spolmask latent i kroppen som förs över till ungarna via bröstmjölken och att det är därför man ska avmaska kattungar.

Mylingens
0

#19 Jag har haft mask på små kattungar och då har mamman blivit avmaskad ca 1 ggr/år. De går inte upp i vikt som de ska när de har mask…inget kul. //Kaisa

Sissi
0

Nu var det ett tag sedan jag avmaskade mina katter och Tryffel som går ute har släpat hem ett antal små fåglar som hans söner glatt käkat upp…uuuui! Så jag ska nog gå till Apoteket och köpa Drontal idag. Men det är ett h-vete att få i dem den där stora tabletten, som verkar smaka mer än pyton.

Så nu vet Ni vad jag ska göra i eftermiddag…suck!

Frostvikarna
0

#21 Lycka till!!Flört

Mylingens
0

#21 Ja Drontalen är jobbig, stor och förmodligen väldigt illasmakande, det är slagsmål var gång. Men vi har köpt en tablettgivare på apoteket för 18 kr som är jättebra. Man bara öppnar munnen och trycker ner den så långt ner i halsen man kan så sväljer dom tabletten i ren reflex. Det går på bara en sekund sen är det gjort, smidigt! //Kaisa

Merlyn
0

Milbemax är ochså ett bra avmasknings alternativ, 1 tabl till vuxen katt och tabletten är pytteliten.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____114.aspx

Själv har jag använt Banminth pasta & Axilur mixtur på mina.

Sagolika
0

Hur lång tid efter det att ni avmaskat katterna byter ni all grus i lådorna? Efter några dagar? Byter ni grusen oavsett om ni sett några maskar eller ej i avföringen efter avmaskningskuren?

Margona
0

Jag håller också på att avmaska mina killar men med Axilur så jag vet hur svårt det är att få i dem tabletterna. Det är skönt att det är den sista tabletten idag. Amadeus går det att lura ibland med att gömma den i mat men detta fungerar dock inte på Smeagol.Glad

Fairyhearts
0

#24 Fast man bör enligt deras rek veta att man har mask då.
Citat hämtat från länken.
"För att undvika onödig risk för resistensutveckling bör Milbemax användas strikt enligt den godkända indikationen, dvs. inte användas annat än vid konstaterad blandinfektion med bandmask och rundmask eller inför införsel i landet om samtidig avmaskning mot rundmask anses motiverat."

/Marie

Sagolika
0

Är det någon som byter ut gruset överhuvudtaget och i så fall när?

Juliette-
0

Jag kör Banminth på mina små här hemma.. annars avmaskar jag aldrig då man endast skall avmaska om djuret har mask och de har inte mina innekatter lyckats få..