Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2421 ggr
Malin1
0

Varning!!

Jag vill utfärda en varning till alla som ska köpa katt osv..
Och även be alla uppfödare..

Se alltid alltid alltid till att ha dolda-fel försäkring!!
Ni som ska köpa kattunge från någon se till och hör efter att kullen är dolda-fel försäkrad!!

Det kan annars stå er mycket dyrt den dagen när försäkringsbolaget vägrar betala ut en ersättning som de anser skall gå på uppfödarens dolda-fel försäkring!…

Vi har råkat ut för detta och går nu 14 000kr back!!
Och uppfödaren vägrar ersätta överhuvudtaget ur egen ficka.
Det är beklagligt att få denna oseriositet slängd i ansiktet..

Men därför vill jag varna alla att verkligen kolla efter när ni ska köpa katt.. Detta är inte helt oviktigt!.

/Tack för mig

-Malin

Sagolika
0

Håller med! Jag kommer alltid att ha de kattungar jag föder upp dolda fel-försäkrade och de framtida katter jag kommer att köpa, ska definitivt vara dolda fel-försäkrade! För man vet aldrig om något visar sig vara fel. Det kan bli väldigt dyrt.

Men egentligen så borde ju uppfödaren vara ersättningsskyldig ändå, även om han/hon inte har någon dolda fel-försäkring på kattungarna. Det som komplicerar saken är väl att det åligger köparen att bevisa att det var ett dolt fel. Ledsen

Mylingens
0

Usch då…låter fruktansvärt! Jag håller med dej om att det är av yttersta vikt att försäkringarna är rätt. Det handlar om så stora summor när våra katter blir sjuka och vad gör man om man inte själv har dom pengarna.

Vi har alltid våra kullar dolda fel-försäkrade och har alltid haft. Från det att kattungarna blir sex veckor försäkrar vi dom även individuellt som vi sen bara för över till de nya ägarna. När vi nu dessutom fick omplacera en av våra avelshonor så fick jag teckna en ny dolda fel-försäkring på de kattungar som hon fått och som inte var 3 år än för att de inte skulle stå utan skydd om det skulle inträffa något. Det är oxå något att tänka på om en avelshona byter ägare och inte längre är försäkrad inom katteriet så måste en ny dolda fel-försäkring tecknas på kattungarna. //Kaisa

Vildvittra
0

Hej!

Kontakta ARN, är det bevisligen ett dolt fel ska uppfödaren ersätta det oavsett om de har dolda fel försökring eller ej.
De får betala ur egen ficka, inte roligt alla gånger. Men har man ej försäkring så får man ha en buffert att ta av om någon avkomma skulle råka ut för något som går under dolda fel.

//Veronica

Malin1
0

Men KO sa att det var vårat eget ansvar att kika efter före huruvida de hade dolda-fel eller ej.

Vi kunde skicka in en anmälan men troligen skulle det inte ge någonting alls.. :(

Enligt Agria räknas det som ett dolt fel!…
Men uppfödaren anser Inte att de är skyldiga och vägrar därför att betala… Gråter
Det är i såna här situationer man märker att man inte var så goda vänner som man Först trodde… men men..

Tack för era svar!:)

Ditchhiker
0

Tackar för bra info!!

Har mina doldafel försäkrade
//Tomas

Mylingens
0

#4 Usch…stackare! Det är så trist när det ska behöva bli så här och som du skriver, att man dessutom trodde att man var bra vänner gör inte saken roligare. Men jag hoppas att din varning når ut till andra så att man blir uppmärksam på det här som kan bli ett stort problem annars. Sånt här ska ju inte bara få hända…// Tröstekramar Kaisa

Malin1
0

#6: Tusen tack!!
Nej man tycker det, vi känner oss ganska så lurade.

Man kanske skulle prova ARN iaf då….
Tydligen är det upp till säljaren också att bevisa att felet Inte fanns innan katten såldes!.. ;)

Vi får nog testa!Det är otroligt mycket pengar för oss som precis köpt hus osv…

Tigerkakans
0

Hej Malin1!

Tyvärr är det nog så att eftersom du själv är uppfödare så kommer ARN nog inte pröva ditt fall. När båda är uppfödare är det köplagen och avtalslagen som gäller. ARN prövar och kommer med rekommendationer i tvister mellan konsument och näringsidkare (i detta fall uppfödare). Om de gör det så kommer alla fakta på bordet och då gäller det att ha rent mjöl i påsen. Om de inte prövar ditt fall så kan du ju pröva saken i domstol men det kostar ju en del.

Tråkigt det här med din kattunge och jag beklagar sorgen men oavsett om du är konsument eller näringsidkare/uppfödare så är det viktigt att ta reda på vad avtalet innebär. Både rättigheter och skyldigheter.

I ditt fall är jag tveksam till att ersättning utbetalats från försäkringen även om det funnits en dolda felförsäkring.

Själv har jag dolda felförsäkring och för att slippa spekulationer så är det inte jag som sålt kattungen men känner till lite om bakgrunden på denna historia.

Om man vill ha dolda felförsäkring eller om man är beredd att ta kostnaderna ur egen ficka för dolda fel är upp till var och en tycker jag.

/Linnea

Malin1
0

#8: du har mail!

Och Jo det hade betalats ut ersättning från dolda fel om de nu haft en sådan! Vi har det svart på vitt här brevid tangentbordet.
Vi hade fått ersättning för HELA summan, dvs veterinärvårdx2, bensinersättning, förlorad inkomst, livvärdet.
Summa= 14 000kr.

Att uppfödaren inte ens är beredd att ersätta en enda liten krona,
det tycker jag är skamligt. Men det är min åsikt.

Och ja det kan jag inte svara för huruvida ARN gör och inte gör.
Vi ska i alla fall försöka.

/M

Malin1
0

ps: jag menar detta som en allmän "varning"…
att man alltid bör kolla efter så att dolda-fel försäkring finns!

det är ju en på något vis trygghet för en själv… om något tillstöter!

att vi kanske kommit på fel "hörn" hör Egentligen inte hit.

MEN det är ett gott "skräckexempel" för att man alltid bör kolla efter nogrannt!..

ds

SChamuels
0

Malin1:Driv det vidare till ARN.Goda chanser.

EddaM
0

Vad tråkigt, både för er och kattens skull. Jag har dolda fel försäkrat min kull. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

En jag känner har en kattunge köpare som köpte en han kattunge av henne. Den såldes till sällskap. Sedan ville de använda honom till avel och det visade sig att han hade ena kulan i benet och de var tvunga att kastrera. Så trots att denna uppfödaren sålt honom till sällskap så erbjöd hon ersättning och ev. en kraftig rabatt om de ville ha en ur nästa kull. Det tycker jag var bra gjort utav henne.=)

*kram* Madeleine o katterna

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

trollgumma
0

Hej Malin!

Säger bara att stackare som råkat ut för en sån oseriös uppfödare. Är man så klumpig att man inte har en dolda fel försäkring, så är det som uppfödare bara att pynta ur egen ficka.Kunden framför allt. Det är illa nog att man mist en älskad katt, att sen också stå med så dyra omkostnader som det blir.

Det här är sånt som varje uppfödare bör tänka på, det kan stå er dyrt. Hade jag inte haft dolda fel så skulle jag i dagsläget betalt ut 37.000;- själv, O självklart hade jag gjort det om man vet att det är sånt som går under dolda fel.Man får väl ta ett lån eller något. För som seriös uppfödare står alltid kattunge köparen överst på listan!

Sen är det ju så att man själv måste kolla vad som ingår då man köper en kattunge, så den missen får du nog tyvärr stå för Malin, men trist är det. Hälsn Rosmarie/Trollgummans

Juliette-
0

Gud vad ledsen jag är för din skulle :( gud vad tråkigt du råkat ut för en så oseriös uppfödare.. en dolda fel försäkring kostar ju så lite men kan rädda båda uppfödaren och köparen och situation uppstår. Hoppas de löser sig för dig

Många kramar

Malin1
0

Tack för alla bra svar!!

Det känns lite gott att man har lite bra stöd iaf!!.

Ja det var verkligen en miss från vår sida att inte kolla efter före….
Man tar ju för givet tyvärr att alla har denna dolda-fel försäkring precis som man själv har på sina egna kullar..

Man tycker ju ändå att uppf av "good will" i alla fall skall vara lite intresserad av att försöka ersätta på ett eller annat vis..
Men icke det heller. :(

Tack igen för alla era svar!:)

Kramar på er!

Majamaloss
0

En dolda fel försäkring är inget tvång att ha. Det är upp till var och en, ungefär som med en hemförsäkring. Om det sen händer något i bostaden kan man inte få ersättning någonstans ifrån, kanske låter det långsökt men jämförelsen är lika konkret. Om man som uppfödare blir ersättningsskyldig, i detta fall enligt ett ( konstaterat ? ) dolt fel, får man lov att ersätta, var man tar pengarna ifrån är upp till en själv, precis lika valfritt som att ha hemförsäkring.
Att ha en dolda fel försäkring är en försäkring som uppfödaren kan söka ersättning ur, inte den som köpt katten.
Konsumentköplagen gäller då en kattungeköpare som inte själv är uppfödare köper en katt, denna lag är tvingande till konsumentens fördel eftersom denna anses stå i ett ojämnlikt förhållande till uppfödaren. Uppfödare räknas alltid i dessa sammanhang som näringsidkare.
Köplagen tillämpas då en uppfödare köper av en annan uppfödare, där anses parterna stå i ett jämlikt förhållande till varandra och man kan, om man är överens förstås, nyttja möjligheten till disposivitet, m a o kan man avtala om i stort sett vad som helst, utan att blanda in den tvingande konsumentköplagen. Denna möjlighet finns inte då man säljer till en som inte är uppfödare/näringsidkare. 
Den info du fått av din KO behöver troligen kompletteras, jag förslår att du tar ännu en kontakt med denna. Eftersom du räknas som näringsidkare själv är det köplagen som tillämpas, har du svart på vitt att du ska ha ersättning ska du troligtvis vända dej till domstol. Bifogar några länkar om juridisk rådgivning samt till andra aktuella instanser:

http://www.juristjouren.se/se/privat/

http://www.waerner.se/gratis-juridiska-svar/

http://www.lexkompetens.info.se/

http://home.student.uu.se/mivi1509/

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

Köplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Konsumentköplagen ( som troligen inte gäller i detta fall ):
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Att marknadsföra sin uppfödning/kattungar till salu med dolda fel, blir m a o ett slag i luften, det innebär ingenting för den som ska köpa, bara en möjlighet att inte bli så ekonomiskt belastad för uppfödaren. Om uppfödaren väljer att bestrida ersättningsanspråk betyder inte denna försäkring nån som helst förhöjd säkerhet för kattungeköparen, den sistnämnda kan få lika svårt att få sin ersättning oavsett vilka möjligheter uppfödaren valt att ha eller inte ha. Inte heller argumenten att kattungeköparen måste hålla sin kattunge försäkrad för att uppfödaren ska kunna nyttja sin dolda fel försäkring stämmer, vilket många verkar tro.

// Maja

Malin1
0

#16: självklart är det inget tvång att ha!
Men i vårt fall så hade vi fått allt ersatt om den hade funnits.. :(

Det vet väl alla, men det är ju upp till försäkringsbolaget att bedöma om det rör sig om ett dolt fel eller ej..

I vårt fall bedömde Agria detta som ett dolt fel.

Visst jag kanske räknas som näringsidkare då jag har ett stamnamn. Men jag köpte katten enbart till sällskap och inget om vare sig mitt stamnamn eller uppfödning står med i köpesavtalet….

Vet inte om det ens gör någon skillnad.. Men..

Man får helt enkelt försöka att skicka in en anmälan till ARN.
Går det inte så går det inte, men då vet man ju att man själv kort allt man har kunnat!

Sen får man väl stå där med skägget i brevlådan…. ;)

Margona
0

Fy vad trist,  jag tycker synd om dig och hoppas allt ordnar sig till slut.

Mvh Margona

knoxville_katter
0

Hej! jag har alla mina kattungar Doldafelförsäkran + att jag försäkrar dom innan flytt i från mej Ovs ålder . Nu är det ju så ev om man har ett Veterinär intyg på att kattunge är frisk som alla vet gäller i 7 dagar , så är det iget som säger att kattunge blir sjuk efter flytt! Där med ser jag till att mina kattunge köpare inte behöver tänka på att försäkra sina kattungar när dom kommer hem ..Utan den står jag för första året.

det är alltid en risk när köper ett djur ./eva

Majamaloss
0

#17 Men det spelar ju ingen roll, försäkringsbolaget betalar inte ut nån ersättning per automatik utan den som i så fall är skyldig att ersätta dej måste själv aktivt söka denna ersättning för att i sin tur betala dej. Om då denna uppfödare bestämmer sej för att strunta i att söka denna ersättning, för att h*n inte tycker att den har anledning att betala, så får du ju ingen ersättning ändå utan du måste själv starta en process om detta. Enligt den uppfattning jag fått spelar det ingen roll i vilket syfte du köpte katten, du är ändå näringsidkare/uppfödare och som sådan anses du stå i ett mer jämlikt förhållande till säljaren än om du inte varit uppfödare själv. Du har förhoppningsvis fått ett skriftligt besked från Agria om att de som ditt försäkringsbolag bedömer detta som ett s.k dolt fel. Det underlaget är till din fördel i en vidare process.

Du kanske upplevde mitt tidigare inlägg som negativt? Det var inte avsikten, jag försökte hjälpa till med den info jag har. Jag har full förståelse för att du är besviken och jag tycker att såna här konflikter bara har förlorare, inga vinnare.
Jag hoppas att detta löser sej snart och bra för dej.
Det är svårt att kommunicera enbart med skrivna ord ibland, särskilt när det är mycket känslor med.
Du är välkommen att ringa mej om du vill.

// Maja

eccentrics
0

Låter jättetråkigt. hoppas atyt det löser sig för er

kram kram

SillyZones
0

Väldigt tråkigt! Maja har helt rätt, dolda felförsäkringen är till för uppfödaren, för att man som uppfödare ska vara försäkrad i ett sådant fall där man är tvungen att ersätta ett dolt fel. Har man ingen försäkring får man ersätta ur egen ficka. Vi har givetvis dolda felförsäkring, men det är ju bara något som gagnar oss och vår uppfödning. Ett dolt fel hos en kattunge som jag sålt skulle jag bli tvungen att ersätta oavsett.

Stå på sig och lycka till!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

pjuck1
0

Jag kan inte låta bli att tycka att detta låter lite konstigt.

När vi fick hem våra katter så var det första vi gjorde att ringa försäkringsbolaget. Vi ville ha helt klart för oss vilken sorts försäkring våra katter har och vilka tak vi behövde ifall olyckan är framme. Vi gjorde även en del tillägg trots att vår försäkring redan såg bra ut. Tycker det är viktigt att veta, skulle inte köpa en tv om jag inte visste hur försäkringen såg ut eller när garantin gick ut osv.  

Jag tycker att det är mitt ansvar som ägare att veta vilken form av försäkring min katt har.

Jag vet inte om jag missförstår men är det bara uppfödaren som kan dolda fel försäkra?

Majamaloss
0

Ja, mej veterligen är det bara uppfödare som kan ha en s.k dolda fel försäkring. Den är till för att uppfödaren ska kunna söka hjälp så att de kan ersätta sin/sina köpare vid gjorda anspråk. Eftersom en ersättning faktiskt kan vida överstiga det man ursprungligen sålde katten för, i vissa fall, är det ett bra skydd. Säg att en katt visar sej ha ett fel som bedöms falla under den s.k dolda fel klausulen ( avgörs från fall till fall av veterinär och eller försäkringsbolag ), kanske de sammanlagda kostnaderna slutligen uppgår till 10-tusentals kronor…..tänk sen den svindlande tanken att uppfödaren kanske får fler avkommor att ersätta….jag och många med mej skulle nog gå i personlig konkurs om jag då inte har en dolda fel försäkring för min verksamhet. Kolla med ditt försäkringsbolag om det finns nåt som motsvarar detta för en ickeuppfödare, fast jag tror att det är meningen att den "vanliga" försäkringen ska hjälpa till då.

//Maja

pjuck1
0

#24 tack för info.

Så himla otäckt. Borde ju finnas något sorts substitut för den försäkringen för "oss vanliga" om man hamnar i den knipan. Känns som att det är svårt att lägga ansvaret på uppfödaren om kattungen redan är såld.

Tigerkakans
0

Hej igen!

Malin1: Jag har svarat på ditt mail. Om du känner för att gå vidare så gör gärna det men har lite svårt att tro att du kan hävda dolt fel då problemet redan fanns hos dig sedan tidigare.

Hade gärna pratat klarspråk men skrivreglerna förhindrar att jag gör det. Jag är principiellt mot att hänga ut folk men de som hänger ut andra till höger och vänster för att rädda sitt eget skinn har jag inte mycket till övers för.

Som sagt det är kanske bra om man prövar saken.

Jag ber om ursäkt om brutit mot skrivreglerna i detta inlägg för det var inte min mening. Jag har absolut inte något emot att man går ut med en allmän upplysning/varning men man behöver inte hänga ut någon som inte ens är med på detta forum. Er privata tvist kunde ni löst privat och inte ta upp saken på forumet.

Tacksam om du svarar på de frågor jag ställde i mailet. Än en gång vill jag beklaga förlusten av din kattunge. Du verkar ha haft lite otur med dina katter. Bättre lycka i framtiden. Nu lämnar jag denna tråd och om någon har något att säga eller undrar över något ber jag er maila mig.

Mvh

Linnea

spray
0

Hej Malin!

Beklagar att du förlorat din misse.Det är ju alltid ledsamt när sådant händer.Det positiva är ju att du påpekar vikten av att kolla försäkringarna vid köp.MEN jag reagerar väldigt starkt på att du går ut här på forumet med detta.Är det för att få sympati,eller för att dölja ett dåligt samvete?Vet ju inte vad som ligger bakom i detta fall,men jag tycker att sådana här saker borde göras upp mellan parterna och inte ventileras på det sätt som du nu gör.Vi och alla som läser detta vet ju bara din version av det som hänt det finns ju faktiskt en version till. Men man söker ju alltid en synda bock.Är du medveten om hur mycket du skadar både dig själv och din motpart?Det är ju enkelt att ta reda på vem som åsyftas ,tänk på detta!!!!Stämpeln som upp kommer går aldrig att tvätta bort.

//Spray

Zygots
0

Vad bestod det "dolda felet" utav?

Labolina_73
0

Hej,, tänkte kolla nu när frågan ändå är uppe.. :-)

På min hemsida har jag ju skrivit att mina kattungar är dolda felförsäkrade om dom hålla fortsatt försäkrade,, är det rätt att göra så? eller ska jag dolda felförsäkra iaf,, eller helt enkelt kräva att dom hålls försäkrade. Nu säljer ju jag bara katterna till personer som känns helrätt för mej så det kommer inte att behövas nåt kräva utan vi har en bra komunikation. men rent allmänt,, vad anser ni?

/Linda

Malin1
0

#27: Jag misstänker vem du är.

Min mening är absolut INTE att hänga ut någon,
utan jag ville bara uppmärksamma folk att kolla upp sådär fanns en dolda-fel försäkring innan de köper en katt.

Något vi inte gjorde och det ångrar vi.

Det är väl kanske bäst att moderatorn låser tråden innan den går över styr.

/Malin

Fairyhearts
0

#29 Jag förstår inte riktig tvad du menar med  _"På min hemsida har jag ju skrivit att mina kattungar är dolda felförsäkrade om dom hålla fortsatt försäkrade"

Den Dolda fel jag har är hos Agria och ingår i Avelsförsäkring och gäller i 3 år. Jag skulle absolut sätta ut det på hemsidan. Sen om jag förstått rätt täcker en dolda fel upp till försäljningspriset inte mer. Resten ska sen "vanlig" försäkring betala i så fall. Men det kan ju var olika vart man har försäkringen. Så här står det hos Agria  "Varje katt försäkras till sitt försäljningspris. Då har du ett skydd motsvarande kattens försäljningspris både för veterinärvård och för dödsfall. Observera att det är viktigt att köparen även har en enskild försäkring för kattungen i Agria. I de fall veterinärvårdskostnaderna vid behandling av ett dolt fel överstiger kattens försäljningsvärde lämnas fortsatt ersättning från den enskilda försäkringen i Agria"_

Så jag tycker nog en Dolda fel är en trygghet för säljaren men även för köparen. Som då minst kan få försäljningspriset i ersättning en aning lättare då kanske…..
/Marie

Zygots
0

Jag måste bara få komentera.

Vad jag förstår så gäller detta en katt (unge) som dött i FIP.

Anser försäkringsbolagen att FIP är ett dolt fel? Hur i herrans namn skall man som uppfödare "skydda sig" mot detta? Katten (jag talar nu EJ om detta enskilda fall) kan ju få FIP i sitt nya hem. Skall då jag som uppfödare av katten ställas till svars för kattens insjuknande och död i FIP och vara ersättningsskyldig tills dess en katt fyllt 3 år. Ursäkta mig, men det låter ju helt barockt!

1990 köpte jag en kattunge 4 månader gammal, vid 7 månader dog kattungen i FIP. Jag skulle själv ALDRIG kommit på tanken att "anklaga" uppfödaren för att kattungen dog i FIP.
Jag blev erbjuden en ny kattunge av uppfödaren, men av förklarliga skäl avböjde jag erbjudandet.

Jag stod själv för alla kostnader i samband med kattungens dödsfall. 

Jag har aldrig, varken före kattungen som dog i FIP eller efteråt haft några fall av FIP i mitt katteri.

Kanske är det så att jag är för snäll och naiv, vad vet jag, men att lasta uppfödaren för det som hänt, nej, det skulle i alla fall jag inte göra. Det är ju ingen som medvetet säljer en kattunge som är eller kommer att bli sjuk.

//Annika

Malin1
0

#32: jag mailar dig istället.

Fairyhearts
0

#32 Det jag känner till och har uppfattat det som, är att FIP ersätts av Agria i Dolda felförsäkringen till kattungen är 1 år. Sen omfattas den av "vanliga" försäkringen. 

Men man kan ju undra om uppfödaren i så fall är skyldig att ersätta mer än försäljningspriset? För Dolda fel gäller ju bara upp till det beloppet. Vad händer då med resten av kostnaden som kan uppstå om katten ej har försäkring hos nya ägaren. Köparen borde väl ha något ansvar också…Vi kan väl inte vara ersättningsskyldiga hur stora belopp som helst?

/Marie

Mulan
0

Ett litet tillägg bara:

Många veterinärer ser inte den torra fip:en hos kattungar, det är först vid noggranna undersökningar som den upptäcks och ofta kan katten dö i cancer eller andra sjukdomar, så torr fip är en lurig sak.. Många veterinärer missar den och dessutom är inte så många intresserade av att få sina katter diagnosticerade som fip-fall just för att det råder sådan okunskap även hos en del gamla etablerade uppfödare, och då är det lite bekvämt att säga att katten har dött i cancer eller ngn annan sjukdom. Och tyvärr kan man inte skydda sig mot cancer, men heller inte mot fip alla gånger, trots att man har få katter o lugn miljö samt väl rengjorda lådor och serverar katten god kost..

Mörkertalet i torr fip är stort och lär förbli stort så länge folk inte vågar gå ut o berätta.. och det förstår jag att man inte väljer i första läget eftersom många fortfarande tycks tro att det är ärftligt eller att fip i sig smittar.. suck… Ingen av mina katter har dött i fip (än) men tyvärr så har en avkomma till min ena hona gjort det..  Och det är inget jag skäms över, mer att jag har blivit intresserad av hur fip egentligen funkar..

Lite utanför ämnet, jag ber om ursäkt för det..

mvh Malin

bibbi50
0

Måste få hålla med Annika #32

FIP är en sjukdom som man inte kan klandra eller lägga skuld på någon,vare sig uppfödare eller köpare.

Då sjukdomen orsakas av coronavirus och kan drabba vem som helst så kan man inte lägga skuldbördan på någon.

Jag vet av egen bitter erfarenhet att försäkringsbolagen har mer eller mindre kryptiska undantag i sina försäkringsvillkor.

Jag miste min man i hjärntumör för 15 år sedan.(Vilket inte har med kattuppfödning eller tråden  att göra)Han var bara 35är precis fyllda och han hade en "dyr" livförsäkring hos trygghansa.

När han avlidit fick läkare sända in intyg/dödsattest och när jag fick svar så gällde det inte cancer.Dessutom var hab så ung att de närmare 40 000 hade inbetalt i premie inte räckte långt.Surt va,jag fick inte tillbaka min älskade man o far till våra 4 barn varav den yngste var precis 1 år fyllda ,men om han hade förolyckats hade vi fått närmare 1miljon i en engångssumma samt 2 basbelopp uppdelat per månad i   stället för de  141 krona per månad FÖRE SKATT som jag får i dag.Så vis av erfarenheten kan jag med gott samvete säga att försäkringar är jättebra att ha så länge inget händer,samt ta för vana att läsa villkoren i synnerhet UNDANTAGEN!!

//Inger

Seerath
0

#34 Problemet är att försäkringsbolaget anser att dolda fel ska täcka allt i det fallet. Dom ger absolut inget för veterinärvård osv oavsett vad man har för försäkring om man inte haft katten försäkrad där mer än ett år.

Det är lite hemskt. Inte nog med att man kan förlora sin katt i en hemsk sjukdom, sen får man veta att den försäkring man betalat under hela tiden inte gäller och att man inte får ut ett dugg. :(
Man kan bara hoppas att det aldrig ska hända…

Malin1
0

Fortfarande så är det så att det är AGRIA som bedömer FIP fall under 1års ålder som dolda fel.

I vårt fall skulle den ha täckt veterinärvården+ livvärdet.

Jag vill inte diskutera "mitt fall" här längre.

Känns lite som det har spårat ur, vilket inte alls var min intetion från första början!

Jag ber sajtvärdarna att snälla låsa denna tråd nu.

^/Malin

Tita
0

En tanke som slår mig är ju att det kan ju ta sin tid innan man kommer fram till att katten har FIP.

Och under tiden hinner ju köparen vara hos vetrinären flera gånger om och få en massa svindyra behandlingar och detta är ju inget uppfödaren har något att säga till om då kan ju slutnotan sluta på hur mycket som helst.

Så oavsett dolda felförsäkring eller ej är man väl som uppfödare i så fall inte skyldig att betala mer än vad man fick betalt  för katten eller en ny katt i så fall eller har jag  helt fel .

Sen just FIP kan man ju undra hur gammal katten ska få vara för att det ska räknas som dolt fel ???om den inte insjuknar ganska snabbt efter flytt ,  är den 6 mån/ 1 år kan den ju lika gärna blivit smittad i det nya hemmet.

Fairyhearts
0

#37 Den täcker alltså bara upp till tex 5000 kr om det är försäljningspriset. (Agria alltså) vet kostnader över det täcks då alltså inte om det är FIP. Är det så du menar. Eller jag förstå inte riktigt?
När katten varit försäkrad 1 år täcks ju FIP av vanliga försäkringen. (av de bolag som har det). Fram till dess har Agria det i sin Dolda fel.
/Marie

Tita
0

När två av mina kattungar dog i FIP så betalade Agria ut ersättning via vår doldafelförsäkring  till köparna men detta var 2003 och först tänkte dom inte göra det och det inte vorde för veterinären som gick på dom ordentligt så dom till slut gav med sig.

När min foderkatt fick FIP gick ersättningen till uppfödaren.

Seerath
0

#40 Dolda fel-försäkringen ska täcka alla kostnader inklusive liv. Därför det är så viktigt att uppfödaren har en sån försäkring. Det är skillnaden mellan full ersättning och ingen ersättning.

av Edelmann(N)
0

Signerar den Flört

Malin: 

Istället för att skriva en varning om den här personen du siktar till så kunde du helre skrivit en fråga om detta.

Personen kan inte försvara sig så jag tycker också som #27 att du får ta detta utanför forumet.

Men att diskutera ämnet utan att sikta ut någon är bättreFlört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Zygots
0

Nu måsta jag ta Malin i försvar här, hennes varning riktade sig INTE emot uppfödaren av katten utam varningen var till oss alla att vi skall ha uppfödarförsäkringar.

Rätt skall ändå vara rätt.

//Annika

Malin1
0

#43:
Jag har Inte skrivit en varning som riktning till någon!!

Kanske titeln på mitt inlägg var FEL..

Men varningen gäller att man bör se till att dolda-fel försäkring finnes.

Det var min enda mening med det hela.

Jag har bett sajtvärdarna 2 gånger att låsa denna tråden för ett x antal inlägg sedan.. men Inget har hänt…
Jag tycker att det spårat ur lite och det är rätt obehagligt..
Med tanke på vissa mail jag fått, de flesta av dem har varit bra och omtänksamma.

Men så finns där några som jag helst inte velat ha.
Men det är väl smällar man får ta..

Nu tycker jag att detta är .. END OF DISCUSSION!

Malin1
0

#44: TACK Annika!!!

Och ja det var min sanna intention.
Sen spårar det lätt ur…… tyvärr.

Hoppas de kan låsa denna tråden nu snart….

/malin

av Edelmann(N)
0

Flört#44

okej,jag förstår ju vad hon menar ( självklart ) men det skrivs ju så här:

Och uppfödaren vägrar ersätta överhuvudtaget ur egen ficka.
Det är beklagligt att få denna oseriositet slängd i ansiktet..

Kan man inte skriva det som en fråga istället för att sikta till sin egen sak?

Skulle uppfödaren läsa det här så förstår han / hon ju dirrekt vem det gäller Förvånad

Men jag förstår att man blir förtvilad ( absolut ) och håppas det löser sig för dig Malin Flört

Lycka till !!

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Malin1
0

#47: jag kan bara beklaga de 2 meningarna.
de hör inte hit jag vet det, men nu är gjort gjort…

men som sagt, kunde jag ta bort dem så skulle jag mer än villigt göra det.

:)
Tack!:)

av Edelmann(N)
0

Ja det förstår jag.

Du menade ju inget med det Flört När man blir förtvilad så brukar man kanske beretta mer än man behöver så ångrar man sig senn…

Men jag önskar dig absolut lycka till Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

SillyZones
0

#48 Det går hur bra som helst att ta bort de meningarna i efterhand, det är bara att gå på hantera-redigera bredvid inlägget och ta bort önskad text.Flört

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SChamuels
0

Jag har läst detta inlägg två grr.

Vad jag vill ha sagt är att:Nu räcker det med hackandet här.Malin råkade felformulera sig och det kan väl för bövlen hända den bästa.

Jag tog det som en allmän varning utan att behöva rusa in på hennes sida och snoka direkt.

Det är rätt lågt att gång på gång hacka på det här viset i en och samma inlägg.Jag tror nog att budskapet har gått fram till Malin nu.

Ha en skön dag/Susann

Seerath
0

#50 Man kan bara redigera sitt inlägg en timme efter det skrivits om man inte är sajftvärd eller medhjälpare väl?

trollgumma
0

Tänkte bara tala om hur det här med Dolda fel funkade för mig.När katterna dog i FIP fick ägarna skicka alla kvitton, köpeavtal samt besiktning intyg till agria. Därefetr skickades pengarna hem till mig eftersom det är jag som är försäkrad. Sen fick jag skicka pengarna vidare till mina kattunge köpare. Dolda fel täcker upp till 15.000:- per katt. Så i mitt fall fick den ena köparen tillbaka 14350:- jag själv fick på min Nilla 10.000 samt att jag då har en som lämnat in papper där summan kommer att bli ca,12.700. Dom täcker kattens pris, obduktion o behandling.

Man räknar med att när katten är under 1 år så har den redan blivit smittad hos uppfödaren med corona virus.Sen tar det väldigt olika lång tid att utveckla sjukdomen, beroende på vilken stam av corona det är och om det blir våt eller torr FIP. Man bör alltid informera sina kattunge köpare att man har corona virus i sitt katteri och vad som kan inträffa om det muterar.Väldigt få är ju negativa med coronan.

Men som sagt, dolda fel känns ändå så tryggt för oss uppfödare att  kattunge köparen åtminstonde kan få tillbaka pengarna dom lagt ut. Måste säga att Agria skött allt det här så bra, o vi ska va tacksamma att möjligheten nu finns att det även täcker FIP./Rosmarie Trollgumman's

Mindfields
0

Nu låser jag tråden, diskussioner ang FIP och dolda fel kan göras i nya trådar utan hänvisning till den här.
Hälsningar
Malin

Restless
0

Har inte varit inne och läst på tråden förrän nu och ser att trådskaparen bett om att få den låst. Även om det inte känns som om den spårar ur just nu, så kan en ny tråd angående FIP skapas om man vill diskutera vidare generella fall.

Inlägget är låst för nya kommentarer