Finns det gränser...
För hur förolämpande en domare får vara?
När de dessutom hittar på saker som inte finns så börjar man undra?
Hur så, har du något konkret? Det finns ju regler för domare i sverak, läs där, det finns nog upptaget.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
en länk till domarregler
http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Domar-,%20elev-%20och%20assistentregler%202007v1.pdf
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Jo jag sitter med den röda boken här…och den är ju ganska luddig om hur en domare skall vara.
Det står inte så mycket om rättigher för oss utställare;)

Kan det vara så att du syftar på en viss domares beteende i Jönköping igår?
Vi var flera som blev "utsatta" för regelrätta FEL!!
KATASTROF enligt min mening!

Nu får du allt specificera lite mer vad du syfatar på och också definiera vad du menar med förolämpande. Vad menar du med att hitta saker som inte finns? Kan du specificera det också? Vi domare bedömer det vi ser och känner dels mot en standard för den specifika rasen/huskatten i fråga och dels mot en generell standard som gäller samtliga katter. Att påtstå att en domare skulle hitta något som inte finns är befängt, däremot så kan tolkningen av det domaren beskriver kanske inte alltid hållas med av alla. En bedömning är en bedömning och bedömningar kan självklart vara olika.
Från min sida är väl det en ganska hjälplöst beklagande då jag respekterar en bedömmning men dock känner mig lite kränkt över att det skrivs saker i bedömmningsedeln som är osanna.
Aliosha är det inte lite väl magstarkt att påstå att inte en domare kan göra några fel eller misstag?
som du skriver i denna mening.
Att påtstå att en domare skulle hitta något som inte finns är befängt

Att påstå att en domare aldrig begår misstag vore magstarkt ja men jag har inte någonstans påstått det. Tar du med hela meningen jag skrev istället för att at med en del av den står det väldigt klart vad jag har sagt och menar.

Hej Aliosha!
Jag kan vara "första man ut".
I mitt fall ställde jag en sliverkatt, gupp7, klass9. Då domaren fick katten på bordet sprang denne nästan omgående ivägg till andra domare med katten. Väl tillbaks talade hon om (vilket jag redan visste) att den aktuella katten var en ns11 (regad som ns23) och att andra domare var eniga med dömande domare.
H*n förkalrade också att katten skulle fått sitt CAC om den ny inte varit för att hon hade ett icke godkäd färg!!?? Jag påpekade då att katten faktiskt fortfarande är silver och tävlar i rätt grupp, det enda som skiljer är mönsterbeteckningen som i stället för ns23 skall vara ns11.
Ingen reaktion!
Efter bedömningen till handahöll vi rasstandarden där det ju står svart på vitt att ns11 är godkänt mönster på NFO.
Domaren ville då att jag skulle hämta bedömningssedeln ifrån sekreteriatet för påskrift av dömande domare samt de andra som konsulteratst så jag kunde skicka in stamtavlan till Sverak för (färgändring)???
Jag påpekade då att katten inte alls skall färgändras utan endast mönsterändras och att katten fortsättningsvis skall tävla i samma grupp.
Min undran stod givetvis till Certifikatet, efter en lång (något pinsam) tystand påpekade domaren att h*n i alla fall skulle tagit den andra katten som klassvinnare då min katt ju var lite markerad i sidolinjerna??!!
På bedömningssedeln finns INGET som helst påpekande om detta, och muntligen talade ju denna domare klart och tydligt om för mig, och samt publiken att katten EJ kunde på sitt CERT den här utställningen då katten hade en icke godkänd färg.
DET är inte ok.

Hej Aliosha!
Jag kan vara "första man ut".
I mitt fall ställde jag en sliverkatt, gupp7, klass9. Då domaren fick katten på bordet sprang denne nästan omgående ivägg till andra domare med katten. Väl tillbaks talade hon om (vilket jag redan visste) att den aktuella katten var en ns11 (regad som ns23) och att andra domare var eniga med dömande domare.
H*n förkalrade också att katten skulle fått sitt CAC om den ny inte varit för att hon hade ett icke godkäd färg!!?? Jag påpekade då att katten faktiskt fortfarande är silver och tävlar i rätt grupp, det enda som skiljer är mönsterbeteckningen som i stället för ns23 skall vara ns11.
Ingen reaktion!
Efter bedömningen till handahöll vi rasstandarden där det ju står svart på vitt att ns11 är godkänt mönster på NFO.
Domaren ville då att jag skulle hämta bedömningssedeln ifrån sekreteriatet för påskrift av dömande domare samt de andra som konsulteratst så jag kunde skicka in stamtavlan till Sverak för (färgändring)???
Jag påpekade då att katten inte alls skall färgändras utan endast mönsterändras och att katten fortsättningsvis skall tävla i samma grupp.
Min undran stod givetvis till Certifikatet, efter en lång (något pinsam) tystand påpekade domaren att h*n i alla fall skulle tagit den andra katten som klassvinnare då min katt ju var lite markerad i sidolinjerna??!!
På bedömningssedeln finns INGET som helst påpekande om detta, och muntligen talade ju denna domare klart och tydligt om för mig, och samt publiken att katten EJ kunde på sitt CERT den här utställningen då katten hade en icke godkänd färg.
DET är inte ok.
Min katt har foderallergi och hade en liten skorpa i nacken…i bedömmningsedeln står det att katten har sår över hela kroppen.
Så jag blev ledsen och kränkt.

*ler*
Det är en viss skillnad på det du skriver och trådens inledande "diskussion". Ska något diskuteras så ska det också specificeras.
Håller med om att det du beskriver inte är OK och att ett misstag är begånget men på vilket sätt är det förolämpande? Är ett misstag alltid en förolämpning? Ska jag ta det som en förolämpning när en utställare kommer med en katt anmäld i fel färggrupp? Är det en förolämpning när en totalt orastypisk katt presenteras för en domare?
Jag tyckerr att man ska vara försiktig med hur man uttrycker sig. Trådens skapare skrev extremt vagt och på ett sådant sätt att ej insatta kan tolka det som att alla domare är förolämpande och alltid påstår något som inte finns. Som domare kunde jag inte sitta här och vara tyst.
Aliosha, det var tråkigt att du uppfattade det så.

I det här fallet så handlade det nog väldigt mycket om att "rädda sig ur situationen" och DET andser jag som betalande utställare är en förolämpning emot mig och hela kattsporten. Alla gör fel, du , jag och alla andra människor, och det kanske kan vara lite jobbigt ibland, men nog får man väl vara "karl" för sin hatt och vid påpekande, speciellt i ett sånt här sammanhang, då det uppenbarligen begåtts ett misstag, kunna medge att man faktiskt har gjort fel, och kanske rätta till sitt misstag.
Skulle du själv ge ett CAC den en katt som du ansåg som två i klassen pga att den (i ditt tycke) bättre katten var registrerad som 23 i stället för 11?

Jag förstår problemet och håller med i sakfrågan, man måste stå för om ett misstag begåtts och göra vad man kan för att rätta till det.
"Skulle du själv ge ett CAC den en katt som du ansåg som två i klassen pga att den (i ditt tycke) bättre katten var registrerad som 23 i stället för 11?"
Jag förstår inte frågan riktigt? Om du menar med din fråga att färgen/teckningen skulle ha någon betydelse för min bedöming så är standarden tydlig på den punkten så svaret är nej.

Ja, det var precis så jag menade. Tack!………=)
Så, det är min bestämda uppfattning att fast domaren i fråga bevisligen gjort ett misstag, så var det helt enkelt för "obekvämt" att ta upp katterna igen, detta skulle ju betyda att ALLA fick se att domaren hade begått ett misstag.
Jaja, man kunde ha "gått vidare" med detta, men, jag vet inte….det blir ett för stort ståhej. Jag kommer i alla fall ALDRIG mer få en katt bedömd av den här domaren.
Kanske gör jag fel att inte "tar tag i det här"?

Hej!
Jag tycker generellt att om en domare begår sakfel ang. standard så är det tragiskt och man borde rimligtvis kunna lämna in en protest? Man får dock inte glömma att kattutställningar är en bedömningssport.. Allt ligger i betraktarens öga och ibland får man cert nästan oförtjänt för att nästa gång förlora det orättvist.. Det ligger i betraktarens öga.. Och det finns massor av sätt att tolka en rasstandard.. Det som slår mig i den här diskussionen är att både Annika och Ixa är ju ändå "gamla" i gården och kan förmodligen ta en sådan förolämpning, men tänk om det hade varit en totalt ny utställare?
Jag minns när jag förlorade ett cert för att min katt hade fått en infektion pga fetsvans, en liten varböld som ploppat upp efter bad o kamning.. Skitdåligt av mig som ägare att inte upptäcka det, och jag skämdes verkligen när domaren upptäckte det..
Själv hade jag inte märkt någonting!
Den domaren sa att jag skulle kastrera min hona, för hon hade svansknick… Hmm.. Jag visade svansroten för domaren och visade det pyttelilla såret (jag blev ju rätt chockad när domaren upptäckte en svansknick mitt på svansens ovansida precis där hon i normala fall har fetsvans och rusade dit med lupp ungefär!) och förklarade att jag nog rispat henne vid kamning och hon hade blivit inflammerad, vilket hade resulterat i en liten varböld. Otroligt B av mig som kattägare, det erkänner jag och står för, fetsvansar ska man sköta!! Domaren tittade på mig o log på ett sätt som jag tolkade som överseende och sa att min katt nog skulle gå bra i kastratklasser.. TUR nog så frågade jag dels andra uppfödare på plats, och de höll med om min teori, plus att jag dagarna efter åkte till veterinären, och det fanns överhuvudtaget inte ngn svansknick på min katt enligt henne och bölden hade försvunnit utan övrig behandling än sårtvätt.. Idag har hon fått två vackra kullar och hittills aldrig en unge med knick, däremot har många av hennes avkommor liksom henne fetsvans.. Därför tycker jag att det är viktigt att domare också försöker tänka sig för ibland innan de yttrar vissa kommentarer.. Nåväl, ingen skada skedd i den här historien, certet var av mindre betydelse än min katts hälsa.
Generellt är de flesta domare jättetrevliga, men det finns dessvärre några stycken som ständigt beter sig på ett sätt som jag både som assistent och utställare tycker är olämpligt.. Det är lite synd.. Men ingen är ju trots allt mer än människa.. Och det finns utställare som är grymt otrevliga också.. ;o)
mvh Malin

#13 Jag anser också att domaren i fråga gjorde fel, men som det skrivs ovan så är det mänskligt att fela. Därför kan jag överse med att du också betedde dig väldigt oproffsigt som avböt mitt i min katts bedömning för att diskutera din katt med domaren. Kanske hade du fått ett annat svar om du väntat… /Sylvia

# 17, felet hade väl knappast blivit "ogjort" av domaren om jag hade väntat tills bedömningarna var slut?
För övrigt hade ju din katt inte med detta att göra, och din bedömning blev väl "rättvis" vad jag förstår?
//Annika

Men så är det ju ibland när man ställer ut katter. Det är ju bara att ta nya tag o komma igen nästa gång. Domare är ju människor de med och det är klart att de kan fela. Eller döma på ett annat sätt som inte vi tycker.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#18 Precis min tanke… Min katt hade inte med detta att göra och borde då ha lämnats utanför. Felet hade inte blivit större för att du hade väntat tills katten var klar. Tror inte att någon hade uppskattat att en annan person kommer fram för att diskutera en tidigare bedömning, mitt i kattens bedömning. Är i mitt tycke självklart men det kanske finns någon här på forumet som tycker att sånt är ok?? /Sylvia

#20: Går det illa så kan ju katten bli störd o det är ju inte så bra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Det handlade inte om ett domslut där jag inte gillade utgången för att min katt blev slagen av en annan katt. Detta handlade om ett regelrätt FEL av domaren där domaren inte var tillräckligt insatt i rasstandarden.
Min katt fick inte sitt certifikat för att hon hade en icke godkänd mönstring, detta var FEL, kattens mönstring ÄR godkänd, således var det ett beslut baserat på felaktiga grunder.
Hur skulle DU reagera om din katt inte fick sitt cert pga att domaren ansåg att tabby inte är godkänt på skogkatter??
Skulle du ha reagerat då?

#21, ifall en katt inte klarar att någon närmar sig domarbordet borde katten i fråga INTE vara på en utställning över huvud taget!

#22 Precis som jag skrev längre upp så håller jag med om att det var ett fel av domaren. Jag var där hela tiden och såg också att h*n bar iväg katten. Men jag står ändå fast vid att man inte stör i någon annans bedömning utan visar god ton genom att vänta till katten är klar. /Sylvia

#22 Där får jag nog hålla med dej Sylvia, tycker oxå att man kan ta upp det med domaren när en katt inte är uppe för bedömning. Men det är min åsikt… //Kaisa

Jag måste nog hålla med Little L om att jag tycker det är rätt ohyfsat som utställare att störa domaren mitt under bedömningen av en annan katt för att domaren gjort fel i ett tidigare domslut….
mvh Malin

Ja, jag kunde säkert ha väntat med att lämna fram rasstandarden till domaren, men jag var (och många fler med mig) en aning upprörd.
Jag tycker nog att det är värre att en domare inte kan rasstandarden och dömer bort en katten än en upprörd kattägare lämnar ett papper till domaren under bedömningen.
Kanske borde påpeka det till klubbarna också att de inte skall störa med "kaffevagnen" hos domarna under pågående bedömningar…….=)
Är inte detta att "sila mygg och svälja kameler"?

#27 Mja… jag tycker nog att om vi kräver hyfs och respekt av domaren, som tråden handlade om ursprungligen, så kan vi nog föregå med gott exempel.. 
Kaffevagnen kommer och oftast väntar de tills domaren har dömt klart katten som är på bordet.. Ibland är man tvungen att störa, men en diskussion om rasstandarden tycker jag att man kunde väntat med även om man är upprörd.. Så jag tycker nog att du också gjorde fel likväl som domaren gjorde det….
mvh Malin

Suck, ja, nu var det inte en diskussion om rasstandarden utan om ett felaktigt bedömning pga att domaren inte visste att ns11 är godkänd mönstring på NFO.
Kaffevagnen var bara en "sarkastisk" parallell….=)
Det "goda" med den här "följetongen" är väl att ALLA nu vet att 11 ÄR en godkänd mönstring på NFO, så en liknande situation lär inte uppstå.
//Annika

Hmmm, ursäkta min okunnighet, men vad är 11 för mönster? Har aldrig hört om det. Intressant att få veta eftersom det är ett godkänt mönster enl ovanstående tråd. Och var kan man se det? Gärna en bild på katten!
Tack på förhand

Det finns en tråd som heter ns 11, där finns lite förklaringar och bilder också.
//Annika

# 31 Tack! Har just sett tråden