Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 604 ggr
pjuck1
0

arg

Jag bara måste skriva av mig. Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag, kan vara skönt att bara få "hälla ur sig" lite ibland.

Vår Frans har det senaste halvåret farit in och ut från veteriären. Han har haft dåliga levervärden så det har blivit en del turer fram och tillbaka.

Varje gång vi har fått tillbaka honom har han haft sår på tassarna. Antar att det kommer från burarna eftersom han aldrig har det i vanliga fall. Första gången detta hände var vi ju förstås inte uppmärksamma och det hela slutade med att han blev halt och vi fick åka in till veterinären och få antibiotika. Han har varit hos veterinären efter det, varje gång har han kommit hem med dessa sår.

En annan sak, och det är väl detta jag är mest förbannad över. Han har ju haft dropp kanske fyra gånger. Två av gångerna satt droppet i benet, och de andra två gångerna trodde vi att det förstås suttit där, eftersom han var rakad på benet.

Vi märkte efter två tre dagar att droppet suttit i nacken.

Förväntar sig personalen att vi ska veta det? Det var fullt med torkat blod i hela nacken, under kragen, alltså, helt omöjligt för oss att bara helt enkelt se. Vi fick tvätta och klippa.

Senast nu kom han hem, med sår på tassarna, blodig nacke. Vi tvättade och klippte. Han hade strut på sig och personalen på djursjukhuset sa åt oss att låta den vara på. Såklart.

Någon dag efter vi tagit av den märker vi att han kliar sig mycket. Vi antog för att han kunde. Men, jobbig "kattmamma" som jag är börjar jag pilla. På ena sidan halsen har han ett stort sår, stort som en tioöring. Det är vattnigt, pälsen är blodig, håret runtomkring såret är väldigt klibbigt och det syns att såret hade behövts tvättas, kanske varje dag sedan han kom hem. De hade alltså tagit fler hål runt halsen på honom, utan att vi fick veta. 

Jag bara undrar. Varför säger inte personalen på djursjukhuset till om detta? Varför ska jag behöva upptäcka detta själv och känna mig som världens djurplågare?

Jag tycker det är jobbigt nog att lämna honom ensam på stationen i dagar. Se hur glad han blir när vi kommer och hämtar honom. Se hur lycklig han är när han tultar runt här hemma. Att sedan upptäcka att katten är full med sår… det känns hemskt. Tror inte jag kan förklara hur hemskt det känns.

Önskar jag vore lite tuffare, ringde dem på djursjukan och bad dem fara.. fast jag är inte en sån. Skulle bara kännas bättre att få konfrontera någon om detta, jag menar, de är inte bara djur, de är små familjemedlemmar för en. Förstår inte hur de kan göra på det här viset..

/annika

Mylingens
0

Låter inte så roligt, förstår att du känner dej ledsen. Men jag hade helt klart ringt upp djursjukhuset och pratat med dom. Det bästa hade så klart varit om du åkt in och visat upp honom. Jag hade nog velat veta vad som orsakat såren, det kan ju faktiskt även vara något i sjukdomsbilden som gör att han lätt får sår. Jag hade i alla fall ringt dom… Lycka till med din lilla kise! //Kaisa

Ninnis
0

Lycka till och hoppas att han blir bättre!

Kakarikos
0

jag va på ett djursjukhus och blev förbannad när jag kommer hem och tar av bandagen efter blodproven.min katt är helt svart om benen. de har stuckit sönder hela hans ben och inte sagt någonting. sen när jag ringer så säger de bara ja men han sprattlade så mycket, men hallå e det så svårt med lugnande liksom?? det har vi alltid fått här i karlshamn vid blodprov…

fy vad jag blev arg. nu är min stackars katt livrädd för åkburar. för han är rädd för att han ska få vara med om samma sak igen.. usch säger jag bara

pjuck1
0

#1 ja, borde ha tagit foton eller nått iallafall och visat. Vi är ganska övertygade om att det var den här struten som skavt mot den rakade biten på halsen, vilket resulterat i att såret blivit retat och blött på halsen, endå tycker jag att de kan säga att det finns ett rakat sår. Att det finns en möjlighet till skav på det eller så. Måste bättra mig på att våga gnälla.

I fortsättningen kommer jag att gå igenom min katt, grundligt när han kommer hem. Men förhoppningsvis blir det inte många turer till.

#3 Det är hemskt när de kommer hem och man ser att det hänt något jobbigt. Det ska inte behöva vara så dramatiskt, och som du säger är det jobbigt för katten kan man alltid ge dem litet lugnande.

Tack för lyckohälsningar, vi väntar just nu på svar efter de senaste proverna, äntligen ska vi få veta vad som inte står rätt till med lillplutten.

Ninnis
0

Håller tummarna att det går och bota, inte kul när de blir sjuka!