Tillstånd???....
… att ansöka hos kommunen om tillstånd att ha uppfödning… hur går det till, vad har ni för tankar kring detta, måste man göra detta??
Nån som har nån fundering??

Har du inte fler än 9 katter eller tar fler än 2 kullar per år så finner jag ingen som helst anledning till att söka tillstånd. Jag kommer göra det den dag som jag måste, inte tidigare. Anser att det är att slänga pengarna i sjön
Ops… Nu stack jag nog ut hakan igen!
/Camilla

Tillstånd krävs för den som
- håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader. T.ex. en som har hand om egna katter eller håller en katt på foder.
- föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare, katteri.
- upplåter 3 eller fler katter per år.
- säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
- säljer 3 eller fler katter per år från annans uppfödning.
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter.
Jag jobbar själv med sådana frågor på en kommun i Skåne, och här är det väldigt få katterier som sökt tillstånd. (2 st). Förmodligen är det fler som skulle ha tillstånd eftersom de föder upp 3 eller fler kullar/år, men så länge de inte själva hör av sig och söker tillstånd gör kommunen ingenting. Här går det till så att kattuppfödaren fyller i en blankett, skickar in den, jag går igenom blanketten och den sökandes lämplighet osv. Sedan åker jag till katteriet för en inspektion, och om allt är som det ska får katteriet tillstånd. Här kostar det lite olika beroende på hur mkt tid man får lägga ner i ärendet, men ca 2 timavgifter (a`712 kr) kostar det. Jag vet kommuner där det kostar 3-4000 kr, så avgiften kan variera hur mycket som helst.
Hör gärna av dig om du har fler frågor!
/Jenny L
#1 Nehej då inte stack du ut hakan inte! Tillståndet kostar allt från 0 kr till 3000 kr och varar tidsbegränsat 1- 5 år eller är oändligt. Så det ser lite olika ut var man bor mao precis som #2 meddelar.
Har själv skickat in nu för effektualisering om den tredje kullen för i år kommer som tänkt är i maj.

#2 Tack då vet jag vad som gäller =)

Jag kommer att söka tillstånd i min kommun. Inte för att jag tänkte föda upp mer en två kullar per år utan för att om det blir aktuellt med en trejde kull så vill jag inte att lagen styr mitt beslut, utan jag vill själv kunna bestämma när.
Sedan är jag för mer kontroll utav alla hem som har djur. Och då tror jag på att man måste "dra sitt strå till stacken". /Sylvia

Varsågod!! :-)
Jo jag kom på en sak till bara: om kommunen får in en anmälan mot ett katteri, och katteriet inte har tillstånd fastän de krävs, kan kommunen tvinga katteriet att upphöra med uppfödningen alt. söka tillstånd. Om man ändå inte söker tillstånd kan kommunen polisanmäla katteriet, och man riskerar böter. Detta är vad som KAN hända, men vad jag vet så är polisanmälningar ang. detta vääääldigt ovanligt.

#6 Vad ska till för att man som uppfödare inte ska få sitt tillstånd när man söker ett? Är det svårt att bli godkännd? //Kaisa
#2 Jag förstår inte punkt 6. Man behöver inte tillstånd för nio katter men om man utfodrar fyra behöver man det??? Jag tolkar det som utfodra=ge mat, vilket vi alla gör. Eller får man ha fyra foderkatter. Vad menas med att förvara katterna i samma punkt. Det låter som att man har dem undanstoppade i en låda.
Som tur är har jag bara två katter, så det gör väl ingenting om jag inte förstår, men det är alltid bra att veta vad som gäller.
Susanna

#8 Undrar om inte det gäller ej egna katter - "förvara" dvs katthem eller liknande.
Vet inte med jag tror det.
/MArie
Skall precis söka jag också då jag en period kommer ha 10 katter medans min foderkatt är fertil….tänk på det ni som har foderkatter att de också räknas fast att de bor någon annan stans
Jag tillhör gänget som INTE har tillstånd, detta pga ett skäl.
TVÅ år INNAN det skulle träda i kraft vände jag mig till Hälsovårdnämnden i Malmö för att sas vara ute i god tid, BÅDE vad det gällde information om vad som komma skulle OCH för att få det KLART till det trädde i kraft. En synnerligen otrevlig och lika ovetande människa som inte kunde ge någon som helst info, jag skulle vänta till ca 6 mån. innan det var dax fick jag till besked.
Några månader innan datumet ringde jag igen, xxxx var lika otrevlig och ovetande nu som tidigare, och svaret jag fick var att Du tror väl inte Du har prioritet 1?
Den gången jag har en veterinär som en god vän men med "skinn på näsan" och ALDRIG skulle tolerera att djur misskötts (mina eller andras spelar mindre roll) har jag gett fullkomligt f.. i att söka. Jag har I ALLA ÅR propagerat FÖR att registrade uppfödare ska ha minst TVÅ OANMÄLDA besök per år, men alltid blivit nerröstad av majoriteten, VARFÖR? Har man rent mjöl i påsen är det INGET problem eller…….? VEM som är välkommen när som och hälsa på hos mig och mina katter
!/Häxan

Måste ju fasktisk säga att jag tycker det verkar lite löjligt med registreringen när det ändå inte finns kontroll… Varför ska man betala en massa pengar till en instans som inte gör några kontroller… vad ska de då ha pengarna till… administration gissar jag… för vända papper är de säkert jätte bra på… =) oops… nu stack jag ut hakan oxå… =)
Ja det underligaste med detta tillståndet är ju att de inte något som helst att göra med Sverak&IDP!!!
Det borde vara Starkare kontroller och ja sammarbete med Sverak&IDP som ju faktiskt Vet och har KOLL på exakt hur många kullar som uppfödare registrerar varje år!!
Hoppas detta blir av i framtiden!
Ja vet inte det känns lite som tevelicensen att man egentligen inte vill eller tycker att man skall men gör det ändå för att det känns bäst så *skratt*

Djurskyddsmyndigheten har bestämt att reglerna ska vara så här och har gett kommunerna uppgift att hantera kontroller och tillstånd. Avgifterna går därmed till kommunerna för deras administrativa arbete samt djurskyddsinspektörens besök. Däremot verkar inte kommunerna fått några instruktioner hur detta ska genomföras så därmed varierar det rejält.
Det är bara så meningslöst eftersom de med problem knappast söker tillstånd och upptäcks…
Det jag reagerar mest på är väl att det skiljer sig så oerhört mycket åt från kommun tilll kommun i fråga om priset, ta Bjuvs kommun tex. där är det gratis i Malmö där jag bor kostar det 2.700 och i Hbg. har de tydligen ny avgift varannat år, tror det var 900:- Personligen tycker jag nog att på något sätt borde det gå att lägga över kontrollerna på Sverak, och som sagt ÅTSKILLIGA är de gånger jag bett om att ALLA borde få OANMÄLDA och då ska det vara oanmälda besök men aldrig fått gehör.
#15 jag håller med Dig till fullo i Dina sista två rader, det känns som om det inte når DIT DET BORDE!!!!!/Häxan

#16 Jag håller med. Det irriterar mig så att det varierar och dessutom
ligger på kommunerna som inte vill ha med det att göra. Det känns
lite som om vi bestraffas genom dyra avgifter eftersom de inte vill
ödsla tid på detta… Mycket bättre om det drevs via SVERAK på
något vis och oanmälda kontroller vore nyttigt.

#7 Det ska till ganska mycket för att du ska bli nekad ett tillstånd. Om du t ex dömts för djurplågeri, har fått många föreläggande (beslut) från kommunen om att dina katter inte sköts ordentligt, eller om du har alldeles för lite utrymme till dina katter. Och skulle du bli nekad, kan du alltid överklaga till Länsstyrelsen.
8# Med punkt 6 menas t ex kattpensionat, där man förvarar och utfodrar andras katter. Att ha foderkatter räknas som egna katter, dvs punkt 1.
När det gäller diskussionen om oanmälda inspektioner måste jag bara försvara kommunerna lite grann. Jag tror att så gott som alla inspektörer gör oanmälda inspektioner om man misstänker att allt inte står rätt till hos en djurhållare, om det t ex kommit in ett klagomål. Det är iallafall så vi är tillsagda av Djurskyddsmyndigheten att jobba. De planerade inspektionerna, som hos katterier med tillstånd ska göras vartannat år, försöker nog också de flesta göra oanmälda, men efter att man har varit hemma hos ngn 4 ggr är det lätt att ge upp och istället ringa och boka en tid…
Måste hjälpa Jenny att försvara kommunerna lite…
Inspektioner som är föranledda av en anmälan görs med största sannolikhet oanmäld av alla kommuner. Däremot en inspektion för ett sökt tillstånd sker alltid föranmält. Och som Jenny skriver så ska inspektioner göras på katterier med tillstånd vartannat år, står i DFS 2004:9.
Att avgiften för stillstånd och även tillsyn variera beror på att vi saknar en statlig taxa, detta arbetar vi många inspektörer för att få. Livsmedelsverket har antagit en sådan taxa så alla livsmedelsföretag i hela Sverige betalar efter samma taxa, vilket jag anser är jätte bra.
Sen kan man ju tycka olika om tillstånden, onödiga eller ej. Jag ser det iaf som en kvalitetstämpel. Ditt katteri, din lämplighet och dina lokaler var vid godkännadet bra. Sedan ska du ha minst ett besök vart annat år och då blir ju ditt katteri kontrollerat fortlöpande och din kvalitetsstämpel är värd något.
/Nina också djurskyddsinspektör

Måste passa på att fråga vad punkt 3, upplåter betyder.
#2 Jag la in om mitt tillstånd då jag hade endast 2 katter och har idag tillstånd för just nu 20 katter som ifall jag råkar få kvar ungar som blir över året då utökas mitt tillstånd, jag betalade 1500kr för mitt. I mitt tillstånd ingår då även för ev mottagande av hittekatter som behöver placeras ut.
Och angående inspektioner för detta paragraf 16 tillstånd så kommer kommunens djurskydd på inspektion oanmäld, men mig gör det inget då jag inte har något att dölja, har även veterinär som gör besök med jämna mellanrum så man har stenkoll på ev sjukdom + att man har då intyg på hur katterna är i skötsel och annat.
Har även hört att detta paragraf 16 kommer tas bort då kommunerna inte riktigt hinner med det + att många uppfödare anmäler inte sitt katteri för tillstånd + att det finns inget samarbete mellan kommuner och Sverak/Idp för att hitta uppfödare som inte anmälare sitt katteri, blir för dyrt för endast kommunen att "leta" uppfödare.

#20 Med att upplåta katter menas att hyra ut katter mot ersättning. Kanske inte så vanligt när det gäller katter, men punkterna har konstruerats så att de ska passa alla djurslag. Kanske vanligare att upplåta hästar för turridning..
1640 kr kostar det här i Linköping i allafall skall försöka fylla i de krångliga papprena som jag precis fått.

Vi ska oxå söka tillstånd nu till sommaren. Vet inte vad det kostar här i Staffanstorps kommun, ska ringa och fråga efter helgen. Vi ville ha byggt färdigt katthuset och uteburen innan vi sökte och det är gjort nu. Jag ser det väl mer som en kvalitétsstämpel att ha tillstånd, känns skönt att göra rätt för sej. //Kaisa