Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1652 ggr
mimosa
0

När får man para sin hona?

Vill väldigt gärna ställa ut min hona och undrar när man får para henne om det skulle vis sig att hon skulle få bra och fina bebisar. Vill själv gärna ha en liten tjej efter henneSkrattande Finns det något forum där man kan läsa sig på om detta lite mer ingående? Har en kanon bra uppfödare so jag naturligtvis oxå kommer be om frågor och råd!

Vänliga hälsningar!!!

//Monica

Labolina_73
0

SkrattandeHej,, jag förstår inte rikigit din fråga?

Citerar: Vill väldigt gärna ställa ut min hona och undrar när man får para henne om det skulle vis sig att hon skulle få bra och fina bebisar.

En katthona kan paras från 1 års ålder.
Ställa ut henne kan du ju göra när som helst bara hon inte är dräktig eller precis fått sina bebisar..

//Linda

West
0

Jeg vil endlig sige det samme som Labolina_73 , dog skal du kigge meget på om din hunkat er klar til at få killinger som 1 årig, jeg har lagt mærke til at mange af dem først er klar til at få killinger, efter 1 1/2 års aldren.

Vi skal jo huske at vi har med en langsom voksede race at gøre;0)

Men hensyn til udstilling, så udstil hende tit mens hun er ung, så bliver hun vant til det.

mimosa
0

#1Hejjsan

vad jag menar är att jag vill ställa ut henne först för att se att hon har något att föra över till sina ungar. Vet inte om det är som i hundvärlden att man inte parar en hund som inte har någon sort av merit antingen från en utställning eller tävling och som katt blir de väl då utställning. Räcka ut tungan  Allt det här är fruktansvärt nytt för mig och det finns så mycket att lära sig!

Tack för att ni tog er tid att svara!

SillyZones
0

Tja, får och får.. Du får väl para din hona när du vill. Jag vet uppfödare som parat honor på 9-10 månader, fast det sätter jag mig starkt emot. Som råden här ovan, mellan 1-1 1/2, snarare åt det senare kanske…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Seerath
0

Det är en väldigt bra ide att ställa henne före eventuell parning men det är inget krav inom kattvärlden. Man kan ställa både som kattunge och vuxen men det är först som vuxen som en katt kan ta certifikat och titlar. Dom räknas som vuxna vid 10 mån ålder (iaf inom sverak vet inte om det är annorlunda hos idp).

Fördelen med att ha ställt ut henne före är att man har bättre koll på fördelar och nackdelar och man har även möjlighet att spana på hanar på utställningen och kan hitta den rätta.

mimosa
0

#4 & #5

Tack för era svar! 

Skrattande

Labolina_73
0

#5 Jag håller med om att det är bra och få veta styrkor och svagheter på sin hona (eller hane) innan man parar, men samtidigt så pratar jag lite emot mej själv när jag säger så.

Jag anser inte att man ska blanda ihop avel och utställning, 2 skillda saker tycker jag. Anledningen till detta är, en EC behöver inte vara bättre än en inget alls. en som har EC kan ha kämpat hur länge som helst och tillslut vunnit detta,, jag menar det att hm nu känns det som att jag hamnar i hetgröten men, jag tror nämligen att alla tillslut, få det dom vill ha,, eftersom alla domare tycker om olika saker, såklart ser dom till standarden medn oxå om dom tex älskar öron,, så ger dom certet till den med bäst öron etc.

Och dels så kan det ju vara så att en hona/hane inte alls tycker om detta med utställning men skulle vara en EC om katter klarade av det.. Eller jag som uppfödare kanske avskyr utställningar. (jag är inte sån men) det kan ju vara så..

Jag tycker därför att man ska/kan ställa ut för att få bedömningar men inte för att få cert eller dyligt. Det kan vara som ett + men jag tänker inte åka land och rike runt för att ställa ut mina katter.

Jag anser oxå att om en katt är fin, har bra trekand, bra profil och har den typiska skogislooken kan man avla på denne. Samt såklart ett supertemprament.

Man måste bara se till att honan och hanen kompletterar varandra bra. En hona med mindre öron paras med en hane med större osv. Det jag ser som VIKTIGAST i ja iaf i min egen avel är inte öronen som många verkar tycka e superviktigt just nu, det är faktiskt profilen och trekanten då det är den som gör den stora skillnaden mellan skogis, maine coon och sibirisk.

Jag kanske har uttryckt mej plumpt lite här och där men hm det e ju lite typiskt mej och inte kunna förklara saker och ting.. men hehe det vet ni ju säkert redan.. ;-)

Jag tycker inte att det är nödvändigt att ställa ut innan parning,, eller jo kanske en gång eller så.. bara för att få en bedömning så man vet lite mera exakt vad man ska se efter för hane, och sedan är det en smaksak oxå på vad man gillar bara man håller sej inom ramarna på vad som är skogis och inte,, man ska ju trots allt föra rasen framåt.

kramar Linda

Seerath
0

#7 Men samtidigt så har man som nybörjare dålig koll på standarden, dom självklara sakerna kan man lära sig men det är ju så otroligt mycket att tänka på och har man inte en mentor så måste man ju lära sig det någonstans ifrån.

Nu säger jag inte att man måste ställa katten till EC innan man parar men det är nyttigt att ställa några gånger iaf och höra vad olika domare säger. Om flera domare alla säger att ens katt har en svaghet, då kan man nog lita på det och därmed veta vad man söker efter för hane. Att få cert är absolut inte det viktigaste men får man inte ens Ex eller om man i öppen klass bara får Ex % så kanske katten inte är lämplig att avla på?

Dessutom kan man prata med andra skogismänniskor på utställningar som kan kolla på katten live och se efter vad dom tycker och vad dom tror för hane är lämplig. 

Varför har så bråttom med att para egentligen? Då är det bättre att ta det lite lugnt, ställa ut lite och prata med andra skogismänniskor, kolla på många olika hanar kanske. Hur som helst så bör man vänja sig vid skogisvärlden först. Man kan lika gärna vänta till honan är två år innan man parar så att man känner sig bekväm i uppfödarrollen. Känner sig helt redo att ta sig an att förklara kattungarnas typ för intresserade köpare. Eller kanske t o m få en som vill köpa en kattunge till avel och då behöver stöd.

Nu är det här helt mina åsikter och det behöver inte andra följa.

Labolina_73
0

Ja men då så.. då hänger jag med lite mer på hur du menade,, det skrev ju jag oxå att det kan vara bra att ställa ut nån gång innan parning,,

Såklart ska man inte ha brottom att para sin hona,, tycker inte jag heller. Min hona är 1 år och 4 månader nu och har precis fått sin kull. Jag har ställt ut henne med resultat ex1 och jag har superbra kontakt med uppfödaren och ser på henne katter hur dom är och som du vet,, frågat väldigt mycket.

Men att jag tog upp detta med EC var kanske lite överdrivet men jag har ju sett att vissa ställer ut och ställer ut bara för att få massa titlar innan dom parar.. Det är där jag inte tycker att man måste göra på det sättet,, såklart är det upp till var och en att göra som känns bäst för dom,, så detta är ju bara mitt tycke.. :-)

kramar Linda