Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 570 ggr
alpblomman
0

Fråga om tänder

Hej!

Min lilla kisse är snart fem månader och jag undrar när man kan räkna med att alla hennes tänder har kommit fram. Hon har fler tänder på ena sidan av munnen jämfört med den andra. Är detta normalt?

Mylingens
0

Vid 5-månadersålder brukar kattungen tappa sina kattungetänder för att de nya ska kunna växa ut. Det är säkert som på oss människor att det är olika från individ till individ. Så din lilla tjej har säkert tappat lite fler tänder på ena sidan än på den andra och det är helt normalt. De kan få lite svårare att tugga just under denna perioden så ibland kan man underlätta lite för dom och ge blötmat så de får i sej vad de behöver. Lycka till! //Kaisa

alpblomman
0

Tack för svaret. Då ska hon få lite mer blötmat av mig.

Alioshas
0

#1 Faktum är att kattungarna inte tappar sina tänder för att nya ska komma fram, de tappar tänderna när de nya kommit fram tillräckligt mycket. Därför kan man under en kort period ha en kattunge med 8 hörntänder!

Mulan
0

Intressant #3, men hur är det då om katten inte vill tappa sina tänder trots att de nya kommit fram? Oskyldig

Har råkat ut för detta med två kattungar i en o samma kull och i det ena fallet drog man ut tänderna o i det andra inte… De sitter fortfarande dubbla, men katten lider inte av det alls. Inga sneda bett eller bettfel på något vis, men dubbla tänder.. Förvånad Kan tillägga att det handlar om hörntänderna enbart.. Aldrig sett fenomenet tidigare hos varken honan eller hanens avkommor..

mvh Malin