Amberhanar
Hur många fertila amberhanar tillgängliga för avel finns det egentligen? (nyfiken). Vilka är de? Var bor de? Hur ser de ut (visa gärna bilder). Jag vet några, men troligen inte alla.
Amber kissar är så vackra jag vill med se bilder!

#2 Så söt, det är så fint med amber.

Vilken liten sötnos! :)
Hm, några vuxna hoppas vi oxå få se ;)
#4 Tack Monica! Massor av pussar på Kejsaren från oss 
#5 Tack Sagolika och förlåt att jag la in en liten bebis i din tråd… För att svara på din fråga så finns det väl inte så många amberhanar som lånas ut… Men lycka till i ditt letande. Mvh Ann.

Det gör absolut ingenting Ann! Självklart ser vi gärna bilder på din nye lille amberkille :)
Några finns det ju som lånas ut. Kanske hittar vi dem i den här tråden längre fram. Man vet aldrig.
Tack själv Monica! Vi hörs längre fram. :)
Varför så besatta av amber?
Färgen är väl inte de viktigaste eller?

Nej, färgen är det minst viktiga hos en skogis,helt rätt, men iom att amber är lite ovanliga och omtyckta är de, kan det ju vara av intresse för den sakens skull.
Själv har jag mina egna orsaker till mitt intresse för amberhanar just nu.
Även om de allra flesta säkert håller med om att färgen är det minst viktiga på skogisen (och den är ju heller inget som bedöms), så har ju många ändå sina favoritfärger. För vissa är det silverkatter, för andra paddor och för en hel del kan det vara amber. Svårare än så behöver det inte vara.

#8 Det kanske inte handlar om bestatthet, utan bara att folk tycker det är en vacker färg… Precis som vilka andra färger som helst.

Även om färgen inte bedöms på skogisar så betyder ju inte det att man inte kan ha sina favorit färger. Jag gillar mest silver men tycker även att amber är snyggt, kanske för att det inte är så vanligt.
Varför anses det så fult i skogisvärlden att tycka färger är kul?
Bara för att jag är lite fixerad*skratt* så betyder ju inte det att jag glömmer bort allt annat.
Konstigt nog så bedöms ju skogisen i sina färggrupper…så man tävlar ju emot de som har samma färg och tänker man då efter så så är ju det orättvist också i så fall;)
För mig handlar det mycket om helheten på en skogis och en katt som dessutom har en fantastisk teckning eller färg gör väl i alla fall mig glad;)
Jag tycker amberkatterna är enormt fina sedan finns det ju mindre bra och jättefina katter bland dem precis som det finns ibland de andra katterna som har andra färger.

Jag har min S*Florinella's Czack Gyllenlack, nt 09 24 som jag kanske kommer att låna ut när han fått sina första kullar hos mig.
Visst är amber en vacker färg liksom många andra färger som vi har hos våra skogisar. Det är ju absolut inte nödvändigt att hanen behöver vara amber för att få färgen utan det räcker ju att han är bärare och utbudet av dessa är ju betydligt mkt större än de som är amber. Det finns en hel del hanar som är bärare och som har underbart ljuvliga temperament och även är bra tekniskt, så om man är intresserad för att få fram just färgen så bör man kanske tänka på att inte bara söka bland de som är amber utan även kolla vilka som kan vara tänkbara bärare.
Det som man måste tänka på är ju att båda katterna är bärare för annars blir det inte amber även om den ena katten är det.

Ja precis, det var ett bra påpekande Krusmons.

jag tar bort de sålänge så ni nyfikna får vara nyfikna ett tag till :) Annars kan ni ju leta ni kommer förstå mig när ni finner kullen
SJälvklart får man ÄLSKA en färg vad är de för fel med de?

#4 Guuud så vacker!!!!!
Som NI alla säger jag älskar oxå amber!!
Föredrar personligen att älska en katt.
Färgen är faktiskt av underordnad betydelse då det är kattens egenskaper som är viktiga iaf i avelsarbete. Exteriören och temperamentet är viktiga om man är road av utställning…
Jag tycker mycket om blå katter (liksom bärnstensfärgade katter) men äger ingen blå- jag njuter av dem hos andra istället.
#18 Där talar du riktigt!
Själv tycker jag att ambersmoke är vackert, med den sotade nosen, men är inte så förtjust i, eller snarare, jag ställer mig ganska likgiltig till resten av ambervarianterna. Det finns många fler färger som ligger mig varmare om hjärtat faktiskt. Även om det är intressant och roligt med amber, som ju är unikt för just skogkatten. Men det är mer ett gentiskt intresse och fascination för min del. Och som sagt, om man nu ska knyta an till trådstaren, så finns det många otroligt vackra och bra typade hannar som är bärare av amber.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Då får ni gärna ge tips på vackra, bra typade hanar (med bra temperament) som är amberbärare också.