Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 347 ggr
TessaW
0

Utställningsträning

Utställningstränar ni era katter på något vis? Dvs så de ska vänja sig och klara av utställningsmiljön.

Juliette-
0

Nej de gör jag inte jag ser bara till så de kan hänga ordentligt.. sen så vet jag inte vad man skulle kunna göra för att vänja dom?

Midlands
0

Det jag gör är att hantera kattungarna som domare brukar göra=)Låtsas att dom står på domarbordet.

Belgarion
0

Du kan tröna på att känna och hålla upp dom i luften och hantera dom väldigt klumpigt men alla ljuden och alla människorna kan du bara träna på utställningar. Se en dålig utställnings dag som bara träning…

Mulan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är en av de som uttryckt mig om utställningsträning, så jag får väl förklara mig lite vad jag menar.

Utställningsträning för mig är att man åker på utställning eller liknande med katten när den är liten eller åtminstone innan den har blivit könsmogen.. Med jämna mellanrum och att man går runt på utställningen med katten i famnen o låter den kika på lite olika saker osv i mattes trygga famn.. Klubbmästerskap eller uppvisningar på kattens dag osv brukar funka alldeles ypperligt också. 

När jag har kattungar så tränas de väl i hantering, bl a ställs på bord och man känner o tittar på dem noga. De tränas också försiktigt i att hållas som man ska visa upp skogisar. När de blir runt 10 -12 veckor brukar de i det här hushållet vara riktigt härdade.. Vi har fyra sociala människobarn, så när kattungarna är lite större o ungarna kan ta hem alla kompisar igen efter första kattungekarantänen (vi vill helst ha det lugnt o stillsamt som möjligt kattungarnas första veckor i livet, så vi har "kattungekarantän" för kompisar…) så är det inget ovanligt scenario med tiotalet ungar i huset samtidigt.. Som spelar musik, springer runt o jagar varandra och en massa annat.. suck… JAG blir trött i huvudet och halvgalen av allt stim o ljud men det är inget ovanligt scenario att kattungarna ligger mitt i vardagsrummet i värsta kaoset och sover.. Viktigt är att tillägga att våra barn och deras kompisar har fått lära sig att respektera katterna och de har även fått lära sig att sovande katter är heliga! En liten klapp kan man få ge, men sovande katter vill oftast vara ifred oftast och det ska de få vara.. (Om de inte heter Bruce Viggesson o mer än gärna VILL bli gosad med av barn.. Oavsett om han sover eller ej..) Så vi har lite gratis utställningsträning hemma, men en hel del kan man göra för att utställningsförbereda de små ändå!

mvh Malin