Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 638 ggr
ienan
0

Slagsmål

Har en hona på snart två år och en hane på 8 månader. De jagar varandra och brottas en hel del, vilket jag antar är helt normalt. Hon var inte överförtjust när han först kom till oss ( ca 5 månader sedan), hon morrade och fräste åt honom i ett par dagar. Nu kan de ligga och tvätta varandra och mysa ibland.

Nu till frågan: När de "leker" fräser och morrar hon fortfarande åt honom. Betyder det att det är allvar i leken eller gör katter så med varandra? Han verkar inte bry sig så mycket, har aldrig morrat åt henne, men verkar ändå inte rädd för henne. Vill ju att de ska tycka om varandra!!! Det är mina första katter, så jag har inte så mycket att jämföra med…är detta ett normalt beteende?

EddaM
0

Han har nog blivit könsmogen och vill komma till skott så att säga. Unga hanar kan vara väldigt PÅ flickorna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ienan
0

han har varit könsmogen ett tag och kastrerades för ett par veckor sedan….

EddaM
0

Det kan ta ett tag innan hormonerna går tillbaka. Jag tror att han kommer att lugna sig om ett tag. Och sedan är det ju vår med och många katter, även gamla kastrater kan bli lite pilska. Jag hoppas att han snart kommer lugna ner sig =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kronängens
0

Min kastrathona fräser och morrar fortfarande åt vår yngre katt, som jag tolkar det för att visa att det är hon som bestämmer, t.ex. hur länge leken håller på, hur mycket mys hon vill ha osv. Vår unga katt bryr sig inte utan tittar bara när den äldre fräser. De har bott ihop i nästan ett år nu och leker och stojjar ihop, fast lilltjejen skulle nog gärna mysa mer än hon får med gammeltjejen.