Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 387 ggr
mina
0

P-PILLER?

När ska jag börja med p-piller åt min hona jag har nämligen 2 syskon en hona och en hane och jag vill ju inte att det ska bli inavel?Eventuellt kastrering av hanen./Marina

TessaW
0

Jag sökte lite på katter.nu om detta och det verkar vara rekommenderat att honan ska löpa en gång innan man börjar med p-pillren. Men det låter som en fråga som det finns olika meningar i vad jag förstod. Jag var i samma situation som dig förrut. Mina två katter är halvsyskon så jag gick också och funderade när man ska göra något åt att de inte ska kunna para sig. Man får nog vara uppmärksam på ändrat beteende som kan avslöja att de är könsmogna. Katter verkar ju kunna visa detta mer eller mindre tydligt. Min hane blev könsmogen först, det skedde vid ca 7 mån ålder. Han började bli lite rastlös, gnälla om nätterna och fick fettsvans. Då kastrerade vi honom. 7 mån kan vara tidigt för kastrering, men det verkar vara OK om katten växt till sig, vilket min hane gjort. Han var fint utvecklad för sin ålder. Honan började löpa vid 11 månader så då satte vi henne på p-piller. Vi ska kastrera henne snart dock, men ville vänta tills hon växt till sig ordentligt eftersom hon utvecklats mer långsamt.

Seerath
0

Veterinärerna brukar ha en gräns på 6 mån så så fort dom blivit så pass gamla kan man kastrera. Annars beträffande p-piller så kan man inte vänta till första löpet om man har syskon. Det är på tok för stor risk att hanen upptäcker det före en själv så börja vid 6 månader tycker jag. Men kolla linjen också, hur snabbt har föräldrar och far/mor-föräldrar blivit könsmogna? Om dom varit snabba så är det stor risk att dina är snabba också och då kan du behöva börja tidigare.

Lättaste är nog att kastrera hanen så fort kulorna ramlat ner och så tidigt som en veterinär går med på.

Fairyhearts
0

#6 Håller med Seerath - kastrera hanen snarast.

En av mina unga honor började löpa nu vid 6 månaders ålder. Det ligger tydligen en del tidigt löpande honor bakom henne. Jag var tvungen att ge p-piller då hon lever ihop med sin fertila halvbror.
Fast det känns ju mindre roligt att börja ge p-piller så tidigt, men har man inget val så…..
/Marie

mina
0

Tack för svaren/Marina