Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 3852 ggr
mangarden
0

Aprikos skogkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har ni någonsin sett en aprikos skogkatt.

Denna katt har ni tidigare diskuterat färgn på här på forumet och nu är den klar. Har varit hemma hos Dagny dickens och fått henne färgbedömmd som aprikos smoke-vit.

mangarden
0

Hennes mamma har ochså en ny färg blåbaserad karamellsköldpadds smoke.

alpblomman
0

Vilka fina missar!

mangarden
0

#2 tack så mycket

Tita
0

Ååååå Marina vilka fina bilder på tjejerna Kyss kan du inte skicka dom bilderna på mailen till mig ?? då kan jag byta ut bilden jag har nu på Elfhild under "Katter från Lohöjdens"

PUSSA DOM I MASSOR FRÅN MIG KyssKyssKyss

//Marita

mangarden
0

4# självklart ska du få bilder på tjejerna skickar dom på en gång

Marina

Tita
0

Kanon Skrattande

Juliette-
0

Gud vilka vackra.. men av nyfikenhet.. går dom att ställa ut med sina färger?

mangarden
0

7# Tack så mycket visst är de vackra.

Elfhild kan man bara få bedömmning på hon kan inte tävla men Pepsie kan ställas  som blåsköldpadds smoke och tävla.

Malin1
0

jag såg en oriental på en hemsida som har denna färgen, dock inte smoke utan aprikot.

vad är det som skiljer aprikot från creme?

mangarden
0

Hej Det vet jag faktiskt inte mer än att aprikosena mörknar jag har sett endel drem och det är stor skillnad i färgen

Marina

SChamuels
0

Dem är så snygga och unika.

Ska vi smida planer troSkrattande

Kram Susann

Tita
0

Jag det hade jag ju aldrig kunnat gissa när jag skickade in stamtavlorna på kullen att hon var Aprikos, men jag hade mycket huvudbry över hennes färg minns jag Skrattande

Undrar om inte Elenna i den kullen har samma färg, fast jag vet ju inte hur hon ser ut i dag, men dom var ganska lika i färgen som små .

Men Marina hon måste ha endrats ännu mer i  färgen sedan hon flyttade hem till dig va?? Hon har i alla fall vuxit på sig och fått en väldig päls sedan hon bodde här Skrattande

Marita

Dizorinas
0

Vad snygga dom är Marina

hoppas Annastazia blir lika fin som sin mamma Elfhild

Ann-katrin

mangarden
0

11# så klart vi ska smida lite planer kram

mangarden
0

12# jag har också tittat på Elenna och tycker preci som du att de har samma färg och det stämmer att färgen ändrats jätte mycket på Elfhild.

När jag köpte henne av dig så var hon mer röd i sin färg nu är hon mer brunröd ser nästan smutsig ut.

Och ja hon är enormt stor väger 5.8 kg och pälsen har kommit på de senaste månaderna annars hade ju varken hon eller pepsie särskilt mycket.

13 # Ja visst är de snygga och Anastazia blir säkert lika vacker som sin mor hon har ju växt endel sen hon flyttade hem till dig så hon blir säkert en strovuxen dam

Marina

Tita
0

Jag är bra sugen på en hona efter henne endå Flört

Misskatta
0

Hej! Är aprikos en godkänd färg inom fifé?? Annars såå är det ju avelsförbud eftersom man inte får avla på en icke godkänd färg…

WesthKiowas
0

#17 Nej, jag tror inte att den är godkänd på skogisar.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

mangarden
0

17#  de är inte godkända men det är inget avelsförbud på dem enligt båda Dagny Dicken och Louise Guezennec.

Man får avla men Elfhild kan inte tävlas på utställning hon kan bara få bedömming, pepsie kan som jag skrivit längre upp tävla som Blåsköldpadds smoke. Detta är den informationen jag fått

Marina

fiskerjentas
0

Det var to fine katter Kyss

Hva er ems koden for

blåbaserad karamellsköldpadds smoke? Er det mulig utfra det som står i kattens stamtavler at katten har denne fargen, eller må dere sjekke flere av forfedrene til katten nu ?

mangarden
0

# 20 tack så mycket

koden för aprikos smoke är x ems

koden för sköldpadds karamellsmoke är x gms

Dessa stamtavlor har varit under utredning i ca 2månader och jag vet ine hur mycket de har spelat in vad föräldrarna är men dessa färger som framkommit ska de vara för bilder har mailats till australien för där är denna färg godkänd och även Alva har varit inblandad.

Jag vet ine hur det blir med föräldrarna när färgbedömmningen gjordes på dessa så hade jag 3 led med mig mormor  Pepsie dotter Elfhild och barnbarn Anaztasia.

Marina

mangarden
0

17 #  var finns det skrivet att man inte får avla på dessa och gäller det då endast inom sverak för inom idp är det tillåtet??

Marina

fiskerjentas
0

Ok…ja det hørtes ikke enkelt ut.

Finnes det en lenk til stamtavlene deres noe sted?

mangarden
0

Jag tror att pepsies finns på paw peds om jag inte minns fel

Och nej detta är inte enkel tyvärr det är ju dagny och div andra som har kommit fram till detta då Elfhild har ställt några gånger med olika färger varje gång. // Marina

mangarden
0

23 # Har kollat nu och pepsie Twist finns på paw peds hon står som Blecktrummans pepsie Twist Elfhild finns inte men hennes pappa som är sagoskogen Bosse och pepsie är ju Elfhilds mamma så man får väl kolla på det viset. // Marina

Knoxville_katteri
0

Väldigt Vackra fäger & katter måste jag ju säga Skrattande

Tita
0

Men avla måste man väl få göra    ??? det är väl bara utställningsmässigt det inte är godkänt.

X-linjer finns ju och har ju funnits länge det skulle det ju inte göra överhuvudtaget om man inte fick avla på dom ????

mangarden
0

26 # tack så mycket jag är väldigt stolt över dem.

27 # Precis min åsikt och det frågade jag när bedömmningen var klar om de gick att avla på dem och det var inga problem nu är ju jag idp-medlem och där är det godkänt. Vet inte om det skiljer sig från sverak men tycker att de borde informerat mig om det då de vet att Anastazia kommer bli en sverak katt./ Marina

alpblomman
0

#28 Kommer det bli några kattungar efter din aprikosfärgade katt? Smids det några planer?

mangarden
0

#29 ja planer finns har bara inte bestämmt riktigt vilken hane vi ska använda till Elfhild än. / Marina

alpblomman
0

#30 Är väl svårt att hitta en aprikos hane? Annars kanske creamfärgad vore bra?

mangarden
0

Jag hade en rödtabby-vit hane och fick fram en aprikos flicka i den kullen.

Så det lutar väl åt att vi använder samma sen om jag tar en svartsmoke kan det bli karamellfärgade så vi är i valet och kvalet vad vi ska välja. Båda färgerna är ju fina så vilken saka man satsa på ???? Det är så vi funderar i nu läget

alpblomman
0

Det låter spännande. Ska bli intressant och se vad det blir.

Tita
0

Ja det finns ju en svartsmoke kille som jag tror skulle bli kanon till Elfhild du vet ju vem MarinaFlört

mangarden
0

ja vi får väl snart fundera färdigt på vilken det blir. men det är som sagt ett svårt val

mangarden
0

Ja marita jag vet vem du menar och han finns i mina tankar med ska du veta . Han är så snygg

Dizorinas
0

Vet vilken hane ni menar hi hi hi Tror också det kommer

att bli bra Har själv dom planerna på Anna till höster

/Ann-katrin

mangarden
0

#37 just därför funderar jag på om du tar karameller så tar jag fram aprikoser men karameller är så snygga så vad ska man göra fundrar fram och tillbaka

Silverfarans
0

Den färgen "aprikos" på minner om min S*Silverfåran´s Anborn han är från första början röd silver men nu sägs det att han är KALL cream o han är mer o mer blå i sinna färger mot sitt röda eller creama!!

Ska försöka ta några kort så NI kan se.

mangarden
0

39# vad fin han var men han ser mycket rödare ut än vad Elfhild är sen är det jätte svårt att se på kort.

Elhlid är också lite blåaktig i sin färg jätte svårt att beslriva men blågrå nästan och hon har mörkat med tiden när vi köpte henne så var hon mycket mer röd än nu.

Silverfarans
0

Jo men det blir Anborn mer o mer blåare…

Jag ska försöka ta några bättre på han.

Tita
0

# 41 Om han också mörknar i färgen låter det ju som det skulle kunna vara samma, du ska kanske kolla med Dagny du också .

mangarden
0

# 41 tycker du ska maila bilder eller ta kontakt med dagny kan ju vara så att även du har en aprikos katt precis som tita säger.

Hur gammal är han Elfhild blev 2 år den 23 dec06 och de sa till mig att nu kommer hon  nog inte att mörkan mer.

Silverfarans
0

Ett dåligt kort på hans svans (han föddes med blå svans).

Silverfarans
0

Ett till:

Anborn är född 2003

mangarden
0

#44 han ser ändå rödare ut än Elfhlid men som sagt det är jätte svårt att se på ett kort .

Vissa kort på Elfhild ser hon rödare ut än i verkligheten ett tips jag fått är att ta kort på katten i solsken när du har solen i ryggen så att säga

Silverfarans
0

Här har Ni kort i hans huvud men det syns inte så väl men han har fläckar mellan öronen o nosen.

Men jag har haft 2 domare B-M o Eva Porat o 2 välkända uppfödare som har tittat på han o de säger att denna färg heter KALL Cream.

mangarden
0

Marita hade Elfhild når blått i sig när hon föddes ???

mangarden
0

47# tycker fortfarande att hans ser mer röd ut än elfhlid hon är mer grådassig i sin färg.

Silverfarans
0

Ok som du sa det är svårt att se på kort!!

Anborn var mkt silver förut MEN silvret har gått över i grått o det kan ju de som sett han ovan intyga!!

MEN de sa att det heter KALL Cream. Va är Kall cream för färg då???

EddaM
0

Kall creme är en nyans av creme. Atos här hemma är oxå en kall creme. Medans lilla Banderaz är en varmare nyans av creme, fast han är ju silver med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Silverfarans
0

Ja men Anborn är ju inte som Atos Anborn har ju en blå svans o blåa fält mm.

EddaM
0

Atos har lite grått i svansen om man tittar noga. Och det finns nog många nyanser av kall creme med. =)

S*Luddhuvet´z

WesthKiowas
0

Många kalla creme färgade katter har en antydan till blå inslag speciellt på svansarna, jag har sett många.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Tita
0

# 48 hon hade blått på svansen och vissa nadra ställen på kroppen skiftade i blått när hon var liten.

Om ni kollar på min hemsida så ser ni att hon är väldigt kall i färgerna mot dom andra, man kan också se att även syrran Elennas svans skiftar i blått.

Silverfarans
0

#55 Guud va fin den kullen är!!!! Anborn har den färgen precis. Jag bara undrar om hur de kan typ döpa färgerna olika??

mangarden
0

50 # det är jätte svårt att se på kort Elfhilds silver är också ganska grått så det är mycket möjligt att han är aprikos med ta en kontakt med dagny maila lite kort på honom och prova.Hon är jätte duktig på färger

Dagny sa att Elfhild är inte cream och inte röd utan hon är denna aprikos som är godkänd på div andra katter

Tita
0

# 55 Ja det blev stora fina tjejer i den kullen , och vilka problem jag hade med Elfhilds färg visste inte om jag skulle regga henne som Creme eller Röd, dessutom visste jag inte om hon var Smoke eller inte för det syntes inte alls då.

Det blev till slut Röd vit efter mycket överläggningar med andra ….. men men det visade sig ju vara helt fel Glad men vem kunde ana att hon skulle vara Aprikossmoke det fanns ju inte ens Räcka ut tungan

Men hör med Dagny du om du är osäker, han kan inte vara Amber din Anborn då ??

Silverfarans
0

#57 Jo men jag vill ju hellre att han ska vara Kall Cream som är tillåten för jag vill ju hålla på o ställa ut han.

Han var ju rödsilver från början med en jätteblå svans.

Men på KM Nerke så kom det fram några som sa att han var fel i färgen o då visade jag han för Eva Porat o B-M Johansson o Anette Ekvall o de sa att han var Kall Cream o att han kommer bli blåare hela tiden typ. Så de tyckte jag skulle regga om han i den färgen. Men jag väntar o ser ett tag hur han utvecklar sig!!!

Tita
0

Hehehe tänk om ni parade Elfhild och Anborn undrar vad det skulle bli för färger då Räcka ut tungan rena spekulationer nu alltså Flört

EddaM
0

Ja för han är ju kastrat *ler*

S*Luddhuvet´z

mangarden
0

58 # ja det är verkligen en fin kull men vad har Elenna för färg i sin stamtavla

Silverfarans
0

#61 Ja det är han ju hihihihihihiRäcka ut tungan

Tita
0

Hahahaha ja då ska det till ett under om det ska bli ungara där ;)

Tita
0

Elenna är reggad som Rödsmoke- vit, hon hade mer rött i sig en Elfhild även om dom var väldigt lika i färgen.

Tyvärr har jag ingen aning om hur hon ser ut i dag Ledsen vore intressant att veta hur stor hon är också för hon var störst av tjejerna i kullen sedan kom dom två andra röda tjejerna, Elfhild var näst minst och Paddan var allra minst.

Men som sagt det kan vara precis tvärtom i dag.

mangarden
0

65# ja på korten ser de väldigt lika ut

och det hade varit intressant och se hur de hon såg ut idag vet du vem som äger henne så kan  man ju kanske be om en bild och Elfhlid är ju väldigt stor. tom Louise som dömmer rätt mycket katter var imponerad av både Elfhlids och Pepsies storlek

Tita
0

Då måste jag höra med mitt X, denna kullen föddes ju mitt i vår separation tyvärr så det blev lite rörigt och just Elenna och en annan av tjejerna var han ansvarig för försäljningen för.

Lite invecklat lång historia

mangarden
0

#67 okej det kanske inte är så lätt men det hade varit intressant eller hur?

Nu har jag varit i kontakt med Dagny igen och så här är det inom idp får man avla på dessa katter men inom sverak ska de avelsgodkännas på en utställning och sen kan man avla de hamnar i en sk kontrollstambok i och med att de är x färger.

Tita
0

Ok men om man köper en avkomma från en Aprikos katt som inte själv är Aprikos hur funkar det då ???

mangarden
0

Då ska det nog inte vara några problem då är ju färgen godkänd antar jag ska prata med Dagny igen för att var 100% säker.

Men det kan ju inte vara något problem.

det finns ju som sagt katter med x i stamtavlorna och då behöver man väl inte avelsgodkänna avkommerna??

Tita
0

Nej man tycker ju inte det …

mangarden
0

ska kolla under morgon dagen om vad som gäller

Mylingens
0

Jag tycker det verkar väldigt intressant det här med en ny färg. Det hade varit väldigt intressant och roligt om t.ex Dagny eller någon annan som är insatt i detta ämnet,ville skriva en artikel och lägga ut här på forumet som vi alla kunde få ta del av. //Kaisa

Tita
0

Låter bra , jag  skulle jättegärna vilja ha en hona efter henne =)

Hon har verkligen fått tyngd från båda sina föräldrar och jag vill så gärna ha en stor maffig hona, sen är det alltid kul när det är från ens egen uppfödning också FlörtSkrattande

Nu är det natti natti för mig, satt uppe alldeles för länge i går så i dag får jag skärpa mig .

Vi ses i morgon Sov så gott Cool ZZZZzzzzzzz………

mangarden
0

73 # ska prata med Dagny om hon kan göra det

74 # ska med krypa ner nu sov gott du med

SChamuels
0

Dem är sååååå vackra Marina båda två.Det skulle vara svårt att välja vilken av dem då även karamellen är helt underbar.Förstår din glädje över dem.

Grattis och lycka till.Dem blir säkert godkända så småningom.

mangarden
0

Tack så mycket susann jag tror också att de blir godkända så småningom det blev ju ambern.

Ett fel av mig Pepsie kommer inte gå att ställa som blåsköldpadds smoke utan detsamma gäller för henne som Elfhild endast en bedömmning. Annars blir det fel och dommarna lär sig aldrig deras rätta färg.

mangarden
0

69 # har pratat med Dagny och de måste avelsgodkännas om de ska över till sverak även om de har en godkänd färg.

Var lite olika från klubb till klubb var man har  för regler tydligen.Hon var tvungen att kolla vissa saker på datorn och den kom hon inte åt för tillfället.

73#  Dagny kan tyvärr inte åta sig det nu men när hon säger ja tar det minnst ett halvår att genomföra

Tita
0

Jag sitter här och skrattar för mig själv när jag tänker tillbaka på när jag köpte in mina katter , att jag noga påpekade till dom jag köpte katter av att jag inte ville ha x linjer i stamtavlorna.För det var sådana disskutioner om x linjerna då och jag som nybörjare visste inte så mycket om det och valde derför att undvika dom tills jag hade mer kött på benen.

Men där ser man hur det gick….. , aldrig hade jag väl kunnat tro då att jag skulle få fram en Aprikossmoke katt Skrattande

mangarden
0

Nej det trodde inte jag heller att det skulle bli så här när jag köpte henne.

Men hon är underbart vacker även om färgen inte är godkänd så mig kvittar det hon är en av mina vackraste katter

Tita
0

Ja jag tycker också hon är superfin, när hon var kvar här sa alla som såg henne att hon var en jättevacker katt så jag är riktigt stolt Flört och Pepsie är ju också jättefin, hon gick ju jättebra på dom utställningar hon var på både i Hagfors och Örebro som unghona.

mangarden
0

81 # med all rätt ska du vara stolt som fött upp en så stor bastant vacker flicka

och visst Pepsie är också super fin en riktig karamell (ler)

Silverfarans
0

JA ni vilka bekymmer ni har!!

Även om Anborn är aprikos eller Kall Cream eller va han nu är så är jag nöjd i så fall. Jag har fått han bedömd som Kall Cream av Sverak domare o får som sagt vara nöjd med det o det i alla fall en godkänd färg som jag kan fortfarande kan ställa ut o avla på.

Varför ska du ändra hennes färg jag menar är hon inte reggad rödsmoke i sin stamtavla eller?? Då kan du ju ställa ut henne o få henne avelsgodkänd o även få henne färgbedömd till en Sverak godkändfärg!?

Tita
0

FlörtSkrattande

mangarden
0

83 # jag vill ju att det ska vara rätt i hennes stamtavla rätta man inte till det någonstans blir det ju fel hela tiden.

Tänk så många amber som är reggade som nåt helt annat.

Hon är färgändrad flera gånger först röd-vit till chokladsilver tabby till rödsilver tabby till amber men det sist nämnda gick inte igenom  hos vår stambokförare då det tydligen var genetiskt omöjligt.

Silverfarans
0

#85 Jo men jag menar att det måste vara bättre att ha en katt som är Sverak godkänd i färgen?? Aprikos är den godkänd i IDP sa du eller?

mangarden
0

Jag har ju ställt henne men det är ju ingen mening heller när de ändrar hennes färg hon kan ju inte stä'llas som rödsmoke när hon inte är det .

Den sista utställningen jag var på så hade jag anmält henne som rödsilver men när jag kom fram till dommaren så godkände han ju inte det utan ändrade hennes färg och så kan jag ju hålla på hela tiden heller när det endå inte går igenom på utställningarna.

mangarden
0

86 Nej den är inte godkänd i idp men jag får avla på henne

och nån gång blir kanske färgen godkänd det blev ju ambern

Tita
0

Men hur blir det med dom katterna som redan finns därute ?? dom för ju endå arvet  vidare.

Jag tänker då på andra ungar efter Pepsie eller Bosse ??? och dom i sin tur har ju hunnit få ungar.Ska man då avelsgodkänna alla dom också eller hur funkar det då ??

Så rent avelsmässigt spelar det ju ingen roll om man köper en unge och avlar på efter någon av dom för arvet finns ju redan i mängder därute ??? ……eller ??

Silverfarans
0

Jo men så är det med många katter jag har en kompis som har en katt som är Champion i blå vit o i blåsmoke o vit!!!!

# 88 Men Aprikos kanske det kommer ta ett tag innan den blir godkänd o kan du ta kullar på en sådan katt o få dem reggade det måste ju bli så mkt krångel menar jag! Men det är ju upp till dig!!!Fundersam

mangarden
0

86 # visst hade allt varit lättare om färgen varit godkänd men nu är det ju som det är och det är ju bättre att ha en korrekt stamtavla tycker jag

mangarden
0

90 # ja det tar säkert ett tag innan den blir godkänd men alla köper ju inte katter till avel och de som är sverak och vill ha en får ju helt enkelt avelsgodkänna dem på en utställning om de vill ha den till avel.

jag vet inte om det blir så mycket krångel det krångliga har ju varit och få fram rätt färg men nu finns den ju. Men jag förstår hur du tänker

89# vet inte alls hur det blir med de som redan finns ska kolla med min stambokförare vad som händer där.

Teres
0

Spännade det här =) 

Jag hoppas jag får svar snart jag oxå, vad dom har kommit fram till ang min Adam Skrattande  mailade Dangy i går var ett tag sen jag hörde nått i från henne. Man blir ju nyfiken

Tita
0

# 90 Ja den katten har jag också varit ägare till ;) Bosse är pappa till honom också Skrattande

Kronängens
0

Hur kommer det sig att de kan ha blivit aprikosa? Vart har den färgen kommit in? Är det från ngn annan ras långt tillbaka eller är det en mutation? Eller finns det fler aprikosa NFO?

mangarden
0

93# har du också kontakt med dagny angående färgen .

Han är väldigt lik Elfhild i sin färg och jätte vacker är han lycka till med din färgbedömmning

94 # Har du fött upp den hanen med??

mangarden
0

95 finns säkert men de är felreggade ..

jag får hänvisa till det dagny skrivit i titas inlägg om hennes färg tidigare där har hon skrivit lite om dliution modifier kan inte stava korrekt men det är nåt sånt

Silverfarans
0

#94 Ja du Marita du har många barnbarn efter Bosse. Hur många kullar har han???

Tita
0

Nej Min kompis har fött upp Pampas, men hon lånade min Bosse när hon gjorde parningen med hans mamma så kom Pampas till.

Silverfarans
0

Jo jag vet att din kompis fött upp Pampas! Men Bosse hur många kullar har han egentligen undrade jag han har många FINAKyss barn efter sig!

Tita
0

Vet ej hos mig fick han 4 kullar med sammanlagt 12 barn, sedan fick han 4 barn hos Pampas uppfödare och fyra barn i Norge, så fick han tre kullar hos den kompisen som tog över han vid separationen och hon lånade ut han till avel 1 gång tror jag.

Om jag räknat rätt har han 10 kullar efter sig

Tita
0

Oup glömde skriva att nr 99 var svar på Marinas fråga Räcka ut tunganGenerad

Teres
0

#96 Det var Dagny som kontaktade mig efter jag la in bilderna i de andra tråden. 

Det är så att Adams mor har fått Flera röda barn i olika kullar som har konstig röd färg.

Lägger in en bild på Adams halvbror S*Skvaderkatten´s Alfred reggad som at0924. Men om dom ställer ut han så godkänner dom det ej. så dom har slutat ställt ut han.

Tita
0

Ååå gud så fina dom är både Adam o Alfred, dom är sååå lika min Bosse Kyss

Vad heter deras föreldrar ??

Silverfarans
0

# 103 Ja jag är rädd att det blir så med Anborn. För ibland är han silver o ibland inte då är han Kall Cream, så jag slutar nog tyvärr ställa han jag oxå.

För det blir ju bortkastade pengar.

Min kompi som jag nämnde ovan hon fick sin katt bedömd för vissa som blå vit o andra blå smoke o vit tyvärr så tröttnar man för man går ju o är SKIT nervös på utställningen om de kommer bedömma min katt idag eller INTE!Fundersam

Förstår ni mig???

Tita
0

#105 Ja fy sjutton det är inte kul, mycket bortkastade pengar och så får man börja om igen om dom tagit tex titel känns in särskillt kul ……. då får man lust att sluta ställa katten när det blir så .

Tita
0

Bosse hade ju blivit IC när vi upptäckte att han endå måste vara Röd och fick regga tillbaka, men som tur är så får dom behålla sin titel när det står mellan Creme o Röd så vi slapp börja om med honom.

Teres
0

Adam är i dag GIC men blir det mer bråk så får han stanna där. Visserligen tråkigt för han älskar utställningar.

mangarden
0

103 den havlbroden ser ju ut precis som Elfhild ska bli spännande och se va de säger om din hanes färg hör gärna av dig när det är klart.

Och det är ju precis som ni skriver här ingen mening att ställa när de ändå inte kan enas om färgen och man får ändra varje gång. Då tycker jag det är bättre att ha rätt i stamtavlan och sen får man väl hoppa över detta med utställningar men det är min åsikt

Silverfarans
0

Men va då rätt i stamtavlan Aprikos är ju inte änns godkänd….

mangarden
0

110# vad jag menar är att  det står aprikos i hennes stamtavla och inte rödsilver för hon är ju inte rödsilver.

det finns ju en färgkod för aprikos x ems så det är vad som ska stå i hennes stamtavla och inte en färg hon inte är.

Det blir ju fel hela vägen annars om man skriver dit en färg hon inte är. Det är så jag menar sen om den är godkänd eller ej det kvittar ju

Runsviks
0

#111 Jag tillhör de som tidigare hade vår katt reggade som X-färgad, innan de reggades som golden och nu som amber.

Vi ställde EP S*Wildwood's Patina, hon fick sin bedömning men fick inte gå vidare och tävla om cert, BIV eller NOM. När sedan Patina fick färgen goldenspotted var det en del domare som ville att vi skulle regga henne som creme, ""Ingen skulle se skillnad" menade domaren. Jag protesterade, först och främst har inte en creme katt svart kajal och blyertsgrå trampdynor och sedan skulle SVERAK aldrig gå med på att regga henne som creme med svart pappa och svartsilvertigre mamma. Ställ Patina bredvid en cremekatt så är hon definitivt inte creme.

Så jag förstår ditt problem, när din katt varken är cremesilver eller rödsilver. Kämpa på och lycka till. //Kristin

EP S*Wildwood's Patina NFO nt 24 (amberspotted)

mangarden
0

#112 Tack så mycket vad kul att din färg till slut blev en godkänd färg och Amber är ju så snygga tack för din uppmuntran.// Marina

Tita
0

# 112 WAOOOW !!!!!  Va SNYGGT med kajalen vilken effekt det fick på blicken superfin Kyss

mangarden
0

# 112 glömde ju skriva att jag tycker också att han jätte läcker din katt verkligen snygg.

Skulle med vilja ha en amber nån gång i framtiden

Runsviks
0

Tack 113 och 114
Ja, Patina (kastrathona) är vacker och hon vet om det och älskar att vinna på utställningar. När hon kommer upp i panel då är hon en riktig diva. Vilken utstrålning hon har då!

Patina i panel, assistent Susann Fahlén och fotograf Maria Andersson. På fotot ser ni även hennes blyertsgråa trampdynor.

Tita
0

Vacker dam Kyss

Dagny
0

Livet är inte lätt, varken med katter eller deras färger. Jag kan inte vara så aktiv med saker och ting som jag önskar, jag vårdar en katt hemma efter en allvarlig sjukdomsattack. Det går långsamt framåt och tyvärr finns alltid risken för återfall. Hon har något som kan liknas vid magsår.

Marina har visat stort tålamod med mig och det är jag tacksam över.

Vi (fyra domare, tre svenska och en australiensisk) har kommit fram till följande (jag nämner katterna utan stamnamn): Pepsie är blåbaserad karamellsmoke (NFO x gms), Elfhild är aprikossmoke-vit (NFO x ems 09), Anastasia är aprikossilveragouti-vit (NFO x ems 09 21). Eftersom färgen inte är godkänd, läggs bokstaven x in framför själva EMS-koden.

Det anlag som man antar ger karamell och aprikos, kallas dilute modifier (Dm). Enligt nuvarande teorier antas anlaget vara dominant, vilket borde innebära att någon av föräldrarna själva måste visa dilute modifierfärg. Men - här är det största problemet: Dilute modifierberoende färger syns bara på katter med dubbel uppsättning av dilutionsanlag. För norsk skogkatt bara på färger med kodbokstäverna a, e, g.

Likväl kan katter med färger på n, d, f, ha dilute modifier, det är bara det att det inte syns.

Vita katter (w), kan givetvis också ha det. Men här är det uteslutet med någon som helst upptäckt.

Dilute modifierfärger är godkända i varierande omfattning för olika raser i olika förbund. Inom nordiska IDP är Dm-färger godkända för SIA, BAL, OSH, OLH, SYS, SYL, TOS, TOL. Jag tror att Dm-färger är godkända för alla raser inom någon sydafrikansk organisation. GCCF har dem för SIA, BAL, OSH, OLH och några till. Australien-Nya Zealand, där skiljer det mellan förbunden. Några har det för alla raser, några bara för vissa raser, andra inte alls. Inom FIFe är Dm-färger inte godkända alls.

Hur förbunden handskas med avel på raser/färger som inte är godkända, skiljer sig. Jag är tämligen säker på hur det är inom nordiska IDP, men har inte heltäckande kännedom om hur det är inom SVERAK-FIFe. Men jag tror att katter som själva har en icke godkänd färg, eller de som har godkänd färg, men i vars stamtavla (P1-P4) det finns någon katt med icke godkänd färg - dessa katter måste avelsgodkännas. Lägsta ålder 10 mån. Ni som är medlemmar i SVERAK-klubbar, får be er klubb ta reda på närmre hur det ligger till.

En artikel kan det mycket väl bli, men det tar tid. Först ska ett ordentligt bakgrundsarbete göras, kattägare ska kontaktas (jag måste ju få lov att namnge deras katter). Jag har skrivit en artikel om dilute modifier i Skandinavien, men den handlar uteslutande om siames (95 %) och oriental (5 %). Den tog två år att jobba fram. Nu är den inget för NFO-folk, jag måste ta reda på mycket mer om er ras.

En kort slutsats ur artikeln kan jag dock ge: Dilute modifier finns troligen hos de flesta raskatter, oavsett vilken ras. Det är nog inte så att det kommit in vid ett specifikt tillfälle, det har funnits där länge, men vi har inte förstått vad det är vi sett.

Amber (som tidigare skyfflades in under begreppet x-färg) är något helt annat. Här är det mycket lättare att leta rätt på källan, även om den ligger rätt många generationer bakåt. Om jag kommer ihåg rätt, är det Niro's Dunder och två döttrar efter honom, exporterade till Sverige (Frøy Sparetta av Æsene är den ena, den andra kommer jag inte på namnet just nu) som alla amber går tillbaka till.

En godbit att avsluta med: SES och FSK planerar utställning helgen 24-25 november i år, någonstans i Stockholmstrakten. Vi hoppas kunna få hit Lesley Morgan Blythe från Australien, av mig utnämnd till "The Caramel Queen". Hon är den som gett mig mycket kunskaper i ämnet dilute modifier. Man skulle kanske kunna ha en specialklass för bästa dilute modifierfärg, oavsett om den är godkänd för kattens ras eller ej.

Dagny

mangarden
0

# 116 vilken fin bild på en jätte vacker katt.

118. Tack för din beskrivning och vad kul med utställning den vill jag gärna komma på hade ju varit nåt med den klassen bästa dilute modifier  ska genast boka in den helgen // Marina

Mylingens
0

Tack så jättemycket för ditt inlägg Dagny! Det är alltid lika intressant att få lapa i sej nya kunskaper! //Kaisa

Tita
0

Ja det vore ju roligt att åka på Glad men jag har ju ingen bil Gråter

JessicaF
0

Jag vill informera alla att Lesley kommer till Birkas utställning i Påsk.

WesthKiowas
0

Tack Dagny för intressant information!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

WesthKiowas
0

#118 Jag har Niro´s Dunder på flera ställen i min äldsta honas stamtavla, som senast i 6:e led. Kan ju bli spännande när jag ska para henne med min Amberhane. Fast anlaget har säkert inte hängt med ända fram.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

mangarden
0

93# Hejsan Teres jag undrar bara om du fått nåt svar från dagny än är lite nyfiken mvh Marina

Teres
0

125#  jag har inte fått nå svar en. Bara och vänta och se vad som händer Skrattande

mvh

Teres
0

104#
Adams föräldrar är EC Wildwood´s Milou  DM NFO n & IC S*Vildkattens Odille  DM NFO fs0921

Alfred Föräldrar är EC S*Glitterfjorden´s Smaragd NFO ns22 & IC S*Vildkattens Odille DM NFO fs0921

LittleL
0

En JÄTTEINTRESSANT tråd. Äntligen något att läsa som man verkligen lärde sig något av. Mer sånt här:)) Toppen!! /Sylvia

mangarden
0

126# vad synd är så nyfiken men snällas hör av dig när du fått svar är ju intresserad vore ju kul om fler blev reggade aprikos om han nu är det mvh // Marina

Teres
0

129# Jag hör av mig när jag fått svar.
Vad jag vet så skickades det bilder en till Australien i början på detta år. Nyfiken är jag må du tro =)

Mvh Teres

mangarden
0

130 gulligt av dig.

Mina bilder skickade också till australien de är väl väldigt kunniga där.

Seerath
0

Vi funderar på att lägga till en avdelning med "x-färger" till färgsidan vi arbetar med. Man skulle då kunna ha lite information tillsammans med bilder. Skulle det vara av intresse och är det någon av er som kan tänka er låna ut bilder på era katter som har en "x-färg"?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.