Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 662 ggr
maggan50
0

Visst är det ledsamt...

att vissa "stora" uppfödare inte ids svara på ett trevligt mail.Har vid flera tillfällen skickat epost och talat om vilka fina katter dom har ,och att det vore trevligt om dom svarade tillbaka men svaren lyser med sin frånvaro.Tror tyvärr att svaren uteblir på grund av att jag själv inte är känd!!

Tycker det ärGråterledsamt då jag själv har 2 fina skogisar som jag köpt av underbara uppfödare(som kanske inte är i världklass när det gäller KATTPRODUKTION men när det gäller vanligt folkvett och empati.jag konfronterade en av uppfödarna(inget namn,men kanske en av de  kändaste) på en utställning i vintras och frågade varför hon inte svarar på mail från oss vanligt dödliga kattägare eftersom jag vet flera än jag som inte fått svar o då svarade hon:-

Eftersom jag är så stor och känd så måste jag sovra bland alla mail jag får dagligen.

Ja det gäller väl att klappa sig på magen o säga va duktig man är.

Och kollar man vart hennes kattungar säljs så är det till andra uppfödare till närmare 75 %.Övriga måste väl vara bekanta.Ja kattvärlden har tydligen blivit en värld för inbördes beundran.

Men är i alla fall glad att majoriteten av kattägare o utställare på utställningarna som jag möter är urgulliga.

massa varma vårkramar till er och en Glad PåskGlad

från Maggan

Zygots
0

Hej Maggan!

Om det är som du skriver så tycker jag att det är sorgligt.

Jag vet inte vem/vilka som klassas som "stor och känd" uppfödare, men inte tycker då jag att det skulle handla om "hur många" kattungar man föder upp per år. Jag antar att det var det du menade med KATTPRODUKTION.

Jag hoppas att detta är den ENDA uppfödaren som du blivit bemött av på det sättet. Det är ju så man skäms! Jag tror att den här personen hade varit lika dan vare sig h*n målade tavlor ellersamlade frimärken.

Själv hade jag absolut "valt bort" den här uppfödaren, och som sagt, den stora majoriteten av uppfödare ÄR bra.

Kattuppfödning ÄR ju faktiskt en hobby, och inget annat, eller?

Jag gör som du, pratar med de trevlig personerna, och bryr mig inte om ifall de får många eller få kattungar per år.

Ha en jättebra Påsk.

//Annika

Frostvikarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med Annika till fullo! Man skäms och jag tycker att sådana uppfödare förstör en rolig och trevlig hobby som bör grunda sig på bra samarbete.

Sålla bort alla otrevlig människor, och var glad för att du har två fina skogisar uppfödda av trevliga uppfödare!

//Gisela

Zolas
0

Jodå, dessa uppfödare finns, tyvärr. Visst är det konstigt?  Att bara för att man är en framgångsrik uppfödare på katter, så blir man automatiskt outstanding även som "människa" !!!  Mycket konstigt. Man kan visst ta sig vilka friheter som helst då, gentemot andra människor. I helt andra situationer !  Men dessa finns i alla andra intresse-grupper också, överallt. Fundersam

maggan50
0

Ja,man blir besviken.Nu har det väl inte med att göra hur många kullar dom får utan snarare hur bra karriär dom gjort som uppfödare.jag menar ,som får katter som vinner hela tiden i stort sett.Och jag har en känsla i maggropen att de flesta domarna känner igen katterna på linjer o t ex öronen o sen dömer dom efter det.

Domarna är ju eller har varit uppfödare själva o visst känner dom igen den hane som dom lånat eller den uppfödare som dom sålt eller köpt katt av.

Man kan ju inte säga annat än att det är mycket jäv i sammanhanget eller hur?

Mina katter är jättefina o med fina stamtavlor men jag är ganska säker att dom kommit längre i karriären om dom haft ett mera känt stamnamn.

#1 Förresten Annika,dina underbara kattungar är dom sålda allihopa?

Man kan ju inte bli annat än kärGlad

Jag nöjer mig med mina 2 men man vet ju inte i framtiden om man vill ha en till familjemedlem nu när barnen flyttat ut o man är själv.

Mylingens
0

Jodå…visst finns det som du beskriver, jag tror oxå jag vet vem du menar. Men du ska oxå veta att detta är mer ett undantag än en regel…de flesta av oss är väldigt trevligt folk Flört.

De enda mail jag har slutat att svara på numera är dom som jag får efter att ha annonserat på Blocket.se där folk inte presenterar sej och det ända dom skriver är: "vad kostar kattungen?" I början svarade jag alla dessa och jag har aldrig någonsin fått något svar tillbaka och aldrig sålt en kattunge genom ett sådant mail. Jag hoppas att det bara är otur att du lyckats maila just denna uppfödaren och att du hädanefter kommer att knyta många och trevliga kontakter med oss andra uppfödare. Lycka till! //Kaisa

EddaM
0

Ja det är ledsamt när det skall vara på det viset. Tur är det ju att vi är fler som är trevliga=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kakarikos
0

Hej maggan!

Jag vet hur det är! Jag är lite ute efter en avelshona till, en som har både typen och storleken med mycket päls =) vi letar ju alla efter den näst intill perfekta katten. i och med att mina hanar inte är de starkaste, jätte goa båda två men en av dom är lite liten vet inte om han kommer växa till sig men jag hoppas det. sen den andra är jätte fin men profilen är inte helt rak. så därför hade jag velat matcha detta med en jätte fin hona. För ett tag sen nu mailade jag en stor uppfödare i sverige. kanske har vi mailat till samma? jag skrev också att denna hade jätte fina katter och att jag gillade planerna och att jag va intresserad. jag fick inte ett enda mail tillbaka! inte ens tyvärr men de är redan bokade eller bara ett svar hade varit trevligt,.. detta var innan jag visste hur stor denna uppfödaren är och jag tycker det är för jäkligt rent ut sagt för de ger ju inget bra intryck om sig själva till oss nya uppfödare.. väldigt trist tycker jag, hade varit roligare om vi alla hade varit bra uppfödare! Som bryr sig om varandra. och som inte delar upp sig i "de bra" och de mindre bra. det'är verkligen för sorgligt =(

ha de så bra alla bra uppfödare! Ni är guld värda!

Speciellt ett stort tack till Barbro på rockringens som har varit jätte gullig och alltid svarat på mina frågor om hennes otroligt fina katter. tyvärr har jag haft oturen att har hört av mig för sent =( men men ännu fortsätter jakten på min dröm avelshona.

//Susanna

Merlyn
0

Hej på er!

Det är jättetråkigt att ni råkat ut för sådana uppfödare!

Eftersom det är en hobby och man älskar skogisen så är det ju viktigt att vara föredömlig och hjälpa nya som gamla köpare och intresserade, hade själv en dam på tråden häromdagen som var så glad att jag kunde hjälpa henne att leta kisse då jag tyvärr inte hade det hon sökte efter.

Vi skall vara rädda om varandra och vår hobby, denna underbara kattras som skogisen är!

Hoppas att det går bättre framöver maggan 50.

Mvh Merlyn

Restless
0

Storhetsvansinne kan väl drabba folk i alla brancher och visst
finns det gott om folk som inte svarar på ebrev oavsett om det
är kattrelaterat eller inte, men visst är det ledsamt  att få ett
sådant svar rakt i ansiktet :(

Känner mej själv för väl och vet att jag kan vara redigt seg på att 
svara ibland, men vänliga hälsningar och glada tillrop blir man ju
så lycklig av att man inte kan hålla sig!

Runsviks
0

Vilka fina inlägg ni gör… helt klart som #8 skriver "vi ska vara rädda om varandra". Det är ett givande och tagande. Hoppas att personerna i frågan kommer in här och läser denna tråd, så att de kanske får sig en tankeställare. //Kristin

Easter Bunny

Zygots
0

Nu vill jag ju inte "vända på steken", men, jag har otaliga gånger varit med om att någon frågar på kattungar hos mig, jag tar mig tid att svara på mailet och alla de frågor som ofta finns kring ett eventuellt kattungeköp.
Efter det hör man aldrig av personen igen…=(

Det hör ju också till "god ton" att man svara vid ett sånt tillfälle. Kanske var det inte vad personen i fråga sökte, eller så har man "hittat" något annat, men man kan i alla fall höra av sig och tala om att man inte är intresserad.

Det har också funnits gånger då man bestämt tid för att kattungeintressenten skall komma hem så vi får träffas och prata. Där sitter man och väntar men personen kommer inte och hör inte av sig heller. Så det finns folk till allt………=)

Maggan, alla kattungarna har inte fått sin nya familj ännu……=) du får höra av dig om du är intresserad.

//Annika

Restless
0

#11: Håller med om att det är otroligt frustrerande…
Måste erkänna att istället för att skriva långa och utförliga svar
har jag börjat skriva kortare svar och ber folk att ringa upp om
de fortfarande är intresserade. Där sållas bort en del och man sparar lite tid.

Zygots
0

Ingen dum ide Ulrica, det kanske man skulle börja göra i stället…=)

//Annika

Frostvikarna
0

#12, det var en bra ide att be dem ringa upp. Jag har nog haft en 6 stycken som jag "bokat" med och de har aldrig dykt upp…det är frustrerande och irriterande tycker jag

Runsviks
0

#12 jag har gjort precis som Ulrica en längre tid. Jag tycker den personliga kontakten är så viktig. Samtidigt som de som värkligen är intresserad, det är de som hör av sig. //Kristin

Kakarikos
0

Jag håller med er allihopa =) men som uppfödare blir man besviken när man mailar en annan uppfödare och frågar om de har någon hona eller dyligt till salu för ens uppfödning och de inte svarar tillbaka. jag menar hade jag inte varit intresserad så hade jag ju inte mailat och frågat. men jag håller med er det finns oärliga människor. som skriver att dom vill ha katten men sen aldrig dyker upp.. synd när det blir så tycker jag .det är väl bara att som ni sa maila tillbaka och säga att man inte är intresserad eller att katten inte är som man tänkt sig.. annars blir man så frustrerad när personen inte hör av sig igen.

mvh Susanna

Restless
0

Men det borde väl inte vara så ofta som en uppfödare inte svarar
på kattungeförfrågningar?! Även om kattungarna är bortlovade brukar iaf jag (då och då) hänvisa vidare till ngn annan etc.

Vill ju tro gott om folk och undrar hur ofta ebrev hamnar i
diverse spamfilter?

#16: Jag försvarar ingen nu. Tycker själv det är vansinnigt frustrerande att inte få svar när man skrivit till ngn.

Kakarikos
0

Nej #17 man tycker ju att uppfödare borde svara när man frågor om kattungar. dom va ju inte ens födda. jag var ju bara intresserad av en kattunge därifrån. förväntade mig ett svar. blev ledsen när jag inte fick tillbaka. framför allt nu när man vet vilken det är så.. känner inte denne men vet lite mera nu så tycker jag verkligen det är konstigt när man inte fick nått svar tillbaka. man blir sårad. Jag behandlar mina katter som mina egna barn och ser till att dom förtjänar det bästa. så ett bra hem det hade den absolut fått. =)

maggan50
0

Det är ännu djävligare för er som uppfödare att sitt o vänta på nån som är intresserad och inte dyker upp.Men själv känns det som om man inte är intressant som kattungeköpare bara för att man inte tänker avla.Däremot så är det jättekul att ställa ut kissarna och få bra bedömningar Skrattande

Tycker att det redan finns så många uppfödare och om man inte har rätt glöd så känns det bättre för mig i alla fall att köpa en kattunge i ställe.

Frostvikarna
0

#19 Jo, det är frusterande att sitta och vänta på människor, hade faktiskt telkontakt med några och det kändes bra… Men det behagade inte dyka upp eller ens ringa och säga att det inte var intressant längre… Vad det gäller kattungköpare så har jag inga som helst krav på att de ska avlas på eller ställas ut. Det viktigaste för mig är att de kommer till kärleksfulla hem och ansvarsfulla nya mattar och hussar. Men det är klart att det är roligt och en extra bonus om någon skulle vara intresserad av detGlad.

bibbi50
0

Hejsan Maggan!

Jag håller helt o fullt med om att det är trist när man inte får svar.Hr själv skickat förfrågningar om kattungar utan att få svar men det kan kanske vara så att det nån gång är ett spamfilter eller mänsklig faktor som gör att mail inte når mottagaren.

Detta hände mig själv en gång när jag träffade en utställare från samma stad som jag .Hon hade mailat mig för att fråga om vi kunde åka tillsammans.Men inte hade jag fått nåt mail från henne inte.Glad

kram Inger

Lo-Looks
0

Visst är det tråkigt när man inte får svar, men är man intresserad och man inte fått något svar på några dagar, så tycker jag man kan slå en signal till uppfödaren. De tycker säker att det är trevligt och att man är intresserad av deras katter och man får veta hur prognosen är..om de väntas någon kull , om kattungarna är tingade..osv.

Man ska komma ihåg att internet och mail är inte 100%. Det kan bero på flera faktorer att man inte får svar, det kan vara  problem med mailen, uppkopplingen, spamfilter eller personen i frågan inte kollat mailen pga. någon anledning. 

Så lita inte för mycket på mailen…Flört.

Och du Maggan, hoppas du hittar en uppfödare som du trivs med, för det  finns många många bra uppfödare.

GLAD PÅSK!!!!

/Veronica

SChamuels
0

Maggan det finns fler som råkat ut för sånt.Jag tex.Skrattande

Lite ödmjukhet och vänlighet skadar aldrig.Mest sorgligt för dem själv.

Själv tycker jag det är  folkvett att svara tillbaks då man skriver i en gästbok.Tydligen inte alla som känner till det ordet.

Kotym på nätet är att göra det om nu inte alla vet det.

Fairyhearts
0

Ja det är verkligen trist åt båda hållen. Mailar man oavsett om man är köpare eller uppfödare/säljare så borde man få något svar.
Sen precis som Annika skriver i 1# så hade förmodligen personen varit sådan oavsett. Det finns alltid människor som bara är sådana.
Jag brukar sätta läskvitto och ev lev kvitto på mina mail. Det hjälper oftast att se att de kommit fram åtminstone.
De flesta är ändå - som tur är - trevliga!Oskyldig
Lycka till Maggan i ditt letande.
/Marie

rockringen
0

# 7 Hej Susanna. Tack för dina ord, de värmer. Jag är säker på att du kommer att hitta din hona och du vet att jag hör av mig om det blir någon ändring :) Jag tycker också det är tråkigt när uppfödare beter sig så här, jag skulle aldrig komma på tanken.

Jag blir ofta klassad och svartmålad som "stor uppfödare", men i de lägena får man bara ta det för vad det är. Ofta är grunden avundsjuka att man kanske har lätt att sälja sina kattungar och att de gått bra på utställning. Det är faktiskt inte alltid positivt, man får höra mycket skitprat ska ni veta. Jag personligen ska enligt rykten ha sålt massor av katter med hjärtfel "har haft tre med blåsljud under alla år", jag föder bara upp "vinnarkatter" och jag säljer inte mina kattungar till sällskapsköpare…

Allt detta är ren lögn. Jag står för mina tre avkommor med blåsljud på hjärtat, det är en inte alltför vanlig åkomma. En av dessa "S*Rockringen's Nine Inch Nails" , hans blåsljud hade växt bort när han var ett år, men det var ingen som ville sprida det vidare… Att jag kastrerade honom för att han inte skulle gå i avel (trots att han var enormt vinstrik och vacker) var inte heller någon som ville tro, nej då var det för han var så sjuk…

Ryktet om att jag bara föder upp vinnarkatter tar jag med en klackspark, det säger ju säg självt att det innebär att de är rastypiska… Det sista att jag inte säljer till sällskapsköpare är också taget ur luften. Eftersom jag inte annonserar ut mina kattungar (pga att jag ofta har intresse) så är det oftast uppfödare som vänder sig till mig. Jag kan ju inte sitta och neka köpare, för att sen börja annonsera kattungarna i dagstidningar och dyl. Istället har jag valt att exportera ganska många kattungar, detta har gjort att jag fått ett bra rykte utomlands, som gör att förfrågningarna bara ökar och ökar. Jag är noggrann oxå med var jag säljer kattungarna, så man inte säljer massor av samma linjer till samma land eller samma områden.

Jag kan bara råda alla att bemöta andra som de själv vill bli bemötta, vare sig man är ny eller hållit på i 13 år som  jag. Lär er också det jag lärde mig som ny, att när folk pratar illa om er och era katter, då är det för att någon avkomma är vinstrik, det finns ingen som pratar illa om en seriös uppfödare vars katter inte har framgångar. Om man inte lär sig det, då lovar jag att man snart får lägga ner sin uppfödning, för man är psykiskt knäckt av alla skitpratare.

Kram till er alla, nya som gamla

rockringen
0

#4 Jag tycker att din syn på domarna är lite snevriden och det är tråkigt.
Menar du att de som har katter som vinner mycket är "de stora". Jag kan lova dig
att om en av "de stora" kommer med en katt som inte är bra, så vinner den inte.

Visst känner domarna igen vissa linjer på katter, men det gör vi uppfödare också. Om
domarna börjar känna igen en linje från en uppfödare, så beror det på att uppfödaren
lyckats i sin uppfödning. När man avlar har man ju en "drömbild" i sitt huvud på hur den perfekta skogkatten ska se ut, ju fler som liknar den drömbilden, desto bättre avel.
När man sen kommit så långt att de ser ut att vara släkt, trots att de är obesläktade, ja
då lovar jag dig att man blir varm långt in i hjärtat. Åtminstonde hände detta mig.

Att domare ibland verkar gynna en viss uppfödare beror definitivt inte på att det du skriver, det beror på att den uppfödaren har lyckats avla fram avkommor som stämmer med domarens smak och tolkning av standarden. Om de lånat katten eller köpt en katt av den uppfödaren, så är det ju ganska självklart att de avkommorna (om de nu är lika i typ) får bra bedömingar, det finns väl ingen domare som köper hos en uppfödare vars avkommor de tycker är orastypiska.

Nej, dina åsikter är tyvärr såna som gör kattsporten en otjänst, börja ha förtroende för domarna istället och lyssna på deras kritik, att bara skylla på att den andra katten kom från en känd uppfödare gör att du inte kommer att komma vidare i din avel. Jag är helt säker på att dina katter är jättefina, (stamtavlorna ser ju inte domaren), men att de förlorat pga fel stamnamn betvivlar jag starkt.

Hälsningar Barbro och katterna

maggan50
0

#26 Barbro!

Det var inte meningen att väcka ont blod och det var inte dig jag menade heller i mitt tidigare inlägg.Håller med dig om att alla kattägare oavsett om man är uppfödare eller inte håller ihop och stöttar varann,men med den lilla erfarenhet jag har av utställningsvärlden (trots att jag varit kattägare i närmare 40 år)så kan man inte låta bli att häpnas över allt skitprat och tisseel,tassel som man hör.men det är ju vida känt att det finns väl inte mer skitprat än på platser där majoriteten är vi kvinnor tyvärr.

jag lyssnar mer än gärna på domarnas bedömningar och tar med rak rygg både ris och ros men som lekman så måste du även förstå om man undrar över saker och ting.

Gladfast nu tycker jag nästan att även den här tråden som jag råkade starta i morse börjar få en lite dålig eftersmak!!

kram till er alla

//Maggan

Kakarikos
0

Hej barbro! Tack för det du skrev. jo det är verkligen tråkigt när vissa uppfödare är såna. jag skulle aldrig heller falla mig in att göra så. ja det är bara att höra av dig om de skulle bli ändring. du kanke har några fler planer detta året? Tycker som sagt alla dina katter är fina. de är verkligen min smak när det gäller katter =) och du kan väl inte hjälpa att dina katter är fina då får folk vara avundsjuka för har en uppfödare bra katter så har den det och du är en av dom =) Sen är det bara plus i kanten att du alltid svarar när man mailar Glad jag har förresten ev silverkattungar. de är supersöta men de är frostade nu så det är lite svårt att se men mamman är silver så någon av ungarna lär ju bli det också tycker man.. jag älskar silver =)

Ha de så bra kram Susanna önskar dig också en glad påsk =)

rockringen
0

#27 Maggan!

Ingen fara, jag tog inte åt mig  . Du väcker inte ont blod heller, bara diskuterar en sak som är viktig. Det är lätt att tro att en domare favoriserar en viss uppfödare, jag trodde också det i början. Det jag har lärt mig är att domarna också har en viss bild av hur en fulländad skogkatt ska se ut. Kommer då en uppfödare med den typen, då klart att den får en bra bedömning. Att den sen ofta kommer från samma uppfödare är ganska logiskt. Även att den uppfödaren är en "stor uppfödare" blir också logiskt, det tar ju några år innan man hittat sin typ av katt och avkommorna börjar likna varandra.

Jag håller fullständigt med dig om att skitpratet tar död på kattsporten, men det finns uppfödare och utställare som inte lyssnar och bryr sig, det är dem man ska hålla sig till. Att stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras framgångar är ett måste.

Jag tycker inte tråden har dålig eftersmak, jag gillar trådar där det diskuteras saker som är viktigt och det är viktigt att ventilera sånt här.

Kram till dig med/Barbro o missarna

rockringen
0

# 28

Tack igen Susanna, hör av dig när de börjar visa sina färger, vore kul om du får någon silver. Jag har lite planer framöver, men inget i silver… Vi får höras per mail.

En glad påsk till dig med från oss alla.

Kakarikos
0

det behöver inte vara silver hehe. för jag har en silversköldpadda nu och jag hade gärna velat ha en utan silver =) men silver e såå fint =) japp vi hörs vi mailen =)

SChamuels
0

Har just läst hela tråden.

Ville bara säga att det finns mycket vettigt sagt här.

Ett extra plus till Rockringen för dina åsikter.

Juliette-
0

Jag tycker de är väldigt illa uppfödaren i fråga inte svara… nu har jag inte läst hela tråden då jag måste sova men jag kom och tänka på en sak som hände idag. En snäll mycket trevlig dam ringde på mina kattungar. Dock påpeka hon jag inte svarat på hennes mail och att hon nu var trött att vänta längre och därför ringde. Jag kände mig as dum men jag har letat letat och letat jag har inte fått nått mail av henne hur skulle jag kunnat svarat änns??

Sen kan jag säga ärligt jag inte svarar på mig "vad kostar dom" de kommer så många så jag spyr snart.. skit i de du har man lust att svara när de är de ända de frågar haha

Hoppas du finner din drömkatt hos en bättre uppfödare jag har flera tjejer till salu hehe

maggan50
0

Jättefina kissar du har,men jag vill inte ha någon mera just nu ialla fall.Glad

visst är det lustigt ,men de mail jag skickade o inte fick några svar på gällde inte om eller att jag ville köpa eller vara intresserad utan att  jag tyckte att katterna var vackra.

Om nån skulle skriva helt spontant o säga vilka fina katter du har till mig så skulle jag bli mäkta stolt och inte ignorera i alla fall.

nä nu lägger vi locket på för i kväll.

#28och du Barbro,tänk om alla uppfödare var lika trevliga som du ,då skulle det vara mycket roligare.

många nattikramar till er alla goa kattvänner!!!Glad

//Maggan o kissarna

rockringen
0

#32 Tack, då ska jag gå och sova gott nu :)

SChamuels
0

hahaha jag svarar heller inte på såna frågor.

Jag blev något sur en gång då frågan kom.

vad kostar den? Den tänkte jag…den är en fam.medl.

Jag svarade:Vem kostar vad?

Svaret igen blev:Katten?

För den personen var den iaf inte till salu.

Aldrig att jag skulle skriva så.Man börjar väl ändå med att presentera sig tycker jag.

rockringen
0

#33 Tack snälla, detsamma. Bli inte bortskrämd av de som inte bryr sig, de är inte värda irritationen. Jag blir ännu gladare över ett mail där det bara står att mina katter är vackra, då vet man ju att de inte bara skriver så för att de vill köpa katt, utan verkligen tycker det. Nu sover jag ännu godare, kanske inte ens vaknar i morgon… Jo det måste jag, jag ska på funkrionärsfest med alla mina trevliga kattkamrater i Nerikes Kattklubb. Vi måste ju ladda inför SW! :)