Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1159 ggr
mangarden
0

RX i stamtavlan

När det står RX i stamtavlan i stället för  SVERAK LO nr

och det står SVERAK RX nr

Vad står RX för någon som vet har det med x-färger att göra?

Gyldenloeve
0

For at en kat kan få LO i stamtavlen skal de første 3 generationer være tilstede. Altså der skal være forældre, bedsteforældre og oldeforældre tilstede i stamtavlen:-) "Mangler" der en eller flere af dem i stamtavlen, får katten en RX stamtavle, for at fortælle køberen, at der er novice katte i stamtavlen.

Sådan er det hos NFO og MCO, men andre racer har andre regler. F. eks. hvis du parre en sølv somali med en ikke-sølv somali, så vil alle afkom fremover få et RX i stamtavlen for at fortælle køber, at der er sølv bag katten.

mvh Carli

Ixatrixa
0

Man kan ha noviser i stamtavlan som bland annat jag har i mina stamtavlor

Novis=En huskatt som har fått avelsgodkännande eftersom den ser ut tillräckligt som en skogis….ganska vanligt om du tittar längre bak i stamtavlorna

Min första hona var en såkallad K 4 så jag behövde ett avelsgodkännande för att avla på henne.

med andra ord så behövdes en excellent bedömmning på utställning vilket min Evita fick av Anne Veland ´år 2000 tror ja det va.

mangarden
0

Tack för för svaret så det har inget med färger att göra då eller förstod jag fel

mangarden
0

# 2 ja jag har många RX katter längre bak i mina stamtavlor så det verkar vanligt men jag visste inte riktigt vad det stod för

fiskerjentas
0

Mnn får også RX stamtavle hvis katten er etter en katt med ikke godkjent farge.

Før når amber kattene ikke var registrert som amber men med xo og xp var de og deres avkommer på rx tavle

Min Diva til eksempel hadde da Rx stamtavle og måtte avlsgodkjennes av to dommere

mangarden
0

jaha då förstår jag bättre för Anaztasia som är efter min aprikos hona ska nu avelsgodkännas och få en rx stamtavla och även hon är ju aprikos.

Tack så mycket för svaren alltid bra att lära sig