Hur gör man
Hej
Jag har en fråga om man anser att ens kattunge man sålt blivit en avelmasin som man sålt och fått 3 kullar på 9 måmader ….
Vad har man för rättigheter att stoppa detta ta tilbaks katten eller hur gör man jag mår så dåligt av att få veta detta om min lila avkomma hur går man till väga????
Både för min och denna stackars katt skull har man några som helst rättigheter är det någon som vet hur man går till väga
Tacksam för svar
Hej!
Usch, det låter som en väldigt trist situation. Men tyvärr så är såld katt såld. Så länge aveln håller sig inom förbundets regelverk, så kan du inte göra särskilt mycket. 3 kullar på 2 år, är regeln, och om då kullarna tas på en tidsintervall av 9 månader… Ja, det låter verkligt illa, men jag tror inte att man kan göra något, såvida det inte tas fler kullar inom loppet av det återstående året. I så fall kan du anmäla ägaren till dennes klubb, men om du har rätt att ta tillbaka katten, det tror jag inte.
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Lite dum fråga.. men är detta en hona eller en hane????
Det framgår inte i texten!:)
Säger som SillyZones: Tyvärr har du nog ingen rätt att bara ta tillbaks katten, men du kan ju fråga om du får köpa tillbaka katten från köparen?!
Lycka till.
/M
Samma fråga här, är det en hona eller en hane? För om det är en hane ! Då är det väl bara trevligt ! För katten i alla fall !!!
Tack för svaren
Detta är en hona hade det varit en hane hade det inte varit nåt problem..
Men föda kattungar på löpande band är inte så bra tycker jag

Tyvärr är det nog så att du inte kan göra så mycket åt det eftersom katten är såld och det inte är din längre. Men som någon skrev så har ju honan fått sina tre kullar nu som det är tillåtet att få under en 24-månadersperiod. Så håll nu koll på att honan vilar och att hon inte paras igen för då kan du anmäla det till hennes klubb. Men har du provat att prata med ägaren om det? Har hon/han sagt något till försvar varför hon är parad 3 gånger på 9 månader? Personligen tycker jag att det är alldeles för tätt och skulle aldrig göra så mot någon av mina honor. Men det finns kanske en anledning… //Kaisa
I ditt läge hade jag tagit reda på om man verkligen får behandla katter så.Du kan prova med hälso&miljöskydd och höra vad dem har att säga el nån djurskyddsförening bör också veta.Antigen man är med i klubb el ej kan det ju inte va meningen att utnyttja ett litet djur på det viset.
Ser inte att det kan finnas nån som helst orsak till att avla om och om igen på samma hona
Hoppas det löser sig skogis 99.