Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3189 ggr
amandanaemi
0

Avelspris?

Hej allesammans!

Har funderat en del på avelspris och sällskapspris som en del andra raser har. Någon som vill motivera till varför vi inte har det på skogkatten?

Här citerar jag S*Kungsgardens som är Bengaluppfödare:

"Det är inte så många raser som har högre pris för avelskatter, vi med bengaler har det dock, och jag tror mig veta att SPH och CRX tex har det samma. (Jag menar rejält högre priser.) För mig är det en självklarhet, att det ska kosta mer att köpa in ett avelsdjur där förhoppningsvis många års seriöst avelstänk ligger i grunden och som man därmed får ta del av. Dessutom kanske det hindrar en å annan ogenomtänkt impulsavlare att sätta igång.

Men vad säger ni andra? Vad är motiveringen i att det är samma eller endast ngn tusenlapp som skiljer i pris?

Ser ni uppfödare några nackdelar/fördelar med höga avelspriser generellt- kontra samma med låga?

Hoppas jag inte lynchas som profitsugen kattkrängare nu, det är liksom inte ekonomisk vinning jag syftar på, säljer själv ytterst få avelskatter.. ;)"

Vad säger skogisfolket?

Nina-R
0

Jag skulle personligen inte sälja någon katt som ren avelskatt. Hur ska jag kunna garantera hur katten utvecklas och att den ger bra avkommor?
Att sälja en katt med godkännande till avel och att säga att den ser lovande ut, det skulle jag kunna göra. Men man kan ju aldrig ge några garantier.

Handlar det om en vuxen katt är det väl upp till var och en vad man är beredd att betala för just den katten.

Det måste ju va himla surt att köpa en svindyr avelskatt som sedan visar sig ha problem med fertilitet, svåra förlossningar, inte blir bra eller annat som gör att man inte får ut det man tänkt av dem. Eller rent av visar sig ha någon sjukdom. Men detta kanske på ngt sätt står i kontraktet så man får pengar tillbaka?

/SE*Barababelle's

amandanaemi
0

Den som har skrivit detta som jag bifogade har i sina avtal med att duger inte katten till avel så får köparen en ny katt. Det blir ju en garanti.

Jag kan tycka att det blir lite väl mycket "handel", som att det inte är levande varelser. Men jag förstår ju grundtanken.

AgnetaB
0

Kan ju bara säga att gällande häst som jag också har så är det stor prisskillnad om det är till sällskap el till prestation typ dressyr/hoppning mm.

Har faktiskt ej funderat på det förens jag skulle köpa ny katt .

Mona22
0

Jag föder upp crx. Jag säljer precis som#1 inte som ren avelskatt. Jag kan inte garantera något. Därför kostar mina sällskapskatter lika mycket som avelskatter. Vill någon ha mina linjer tycker jag det bara är roligt. Däremot har jag lite "krav" på de som vill avla. De måste testa katterna innan osv.

Jag kommer inte betala överpris för en katt om man inte har några garantier att den håller för avel.Tyvärr har jag gjort det 1 gång redanRynkar på näsan

Nina-R
0

Fast där är ju en jämförelse som är milsvid.
Inom häst så är det ju så mkt som spelar in, gång, meriter, utbildning, ras, stam osv. I vissa fal så är det ju även så att dom som köper riktigt dyra hästar livnär sig på det, hästen ska alltså prestera för att dra in pengar. Och riktigt så är det ju inte i kattvärlden..

Tråden i största allmänhet:

Men det som alltid styr priset är ju efterfrågan. Skulle folk vara beredda att köpa en kattunge för 10-20 000 så skulle man ju också kunna ha det priset. Men jag tror (och hoppas) aldrig kattvärlden kommer att bli någon form av inkomstkälla, utan bara en hobby där huvudsaken är att katterna säljs i första hand som sällskap.
Ju mer pengar inblandat, ju mer buissnes och det ser jag inte som något positivt.

/SE*Barababelle's