Inte fått ungar ännu!
Min katt S*Vildmarkens Aprikos "Engla" har inte fått sina kattungar ännu och är nu på dag 67-68. är detta ovanligt?
för ex hennes mamma och mormor har fått runt den 64 dagen. tycker det är så konstigt att hon inte har fått ännu. inte heller har visat nått idag. tycker det är himla konstigt. någon mer som haft detta problem om man nu kan kalla det de. jag är orolig!! tänkte jag skulle vänta tills imorgon bitti sen ringa veterinären. Hon har gått upp 2 kg så tror att de kan vara ett par stycken. Jag tycker både det är spännande och oroande. detta är min första kull så jag är jätte nervös!
//Sanna S*Kakarikos

Kan du känna sparkar?

Hej
Det beror ju lite på vilken dag du räknat ifrån. Jag brukar göra så att jag räknar från första parningsdagen, då brukar de vanligtvis komma 65-66 dagar senare. Men om det drar ut på tiden så räknar jag hur många dagar det gått från sista dagen. Om mamman då mår bra och det inte gått mer än 65-66 dagar från sista möjliga parningsdagen, då är jag lugn. När det börjar gå 67-68 dagar från sista parningsdagen, då kanske man ska börja fundera på att ta sig till en veterinär.
Men tänk på att ofta om man åker till en veterinär, så snittar de honan… De kan inte göra så mycket mer, det är sällan man hör om de som blir hemskickade att ta det lugnt. Visserligen klarar man kanske kattungarna, men vill man verkligen byta ett kejsarsnitt på sin hona mot att få levande kattungar?
Det är faktiskt den krassa frågan man måste ställa sig, jag har själv varit där (för två dagar sen), men valde att vänta. Tyvärr förlorade jag kattungar, MEN, min honkatt födde dem utan problem, hon är INTE snittad och hon mår kalasbra. Ett snitt är alltid en risk för honan och om man nu har tänkt sig att ha honkatten
i avel så måste åtminstonde vi som tillhör FIFe tänka på att vi har en regel som säger
Honkatt som måste förlösas genom kejsarsnitt mer än en gång, skall fortsättningsvis inte användas i avel. Vilket innebär att om du har haft ett kejsarsnitt på en honkatt och parar henne igen, så finns risken att det måste bli direktkastrering om du får problem en gång till…
Nej mitt råd är att studera din honkatt ingående, om hon själv visar tecken på att må dåligt, så åk in direkt. Men om hon mår bra, så är det bara att vänta ut de små. Jag har inte haft honor som gått JÄTTELÄNGE, men jag har haft honor som gått med sammandragningar länge, droppat vatten eller ljust blod på golvet sista dagarna och visst har kanske någon kattunge i kullen fått stryka med pga detta, men inget är så hemskt som
när jag bland mina första kullar fick panik och åkte till Strömsholm. Kullen blev snittad för att jag trodde det var nåt fel för hon gick så länge och verkade vara klar… Men den honkatten fick 5 kullar till och hon gick lika länge varje gång och något kejsarsnitt kan jag lova att hon inte hade behövt den första gången heller. Nu blev det väldigt långt det här, men jag hoppas du förstår hur jag tänker. Honkatten är viktigast, studera henne och räkna
inte bara från första dagen. Om du åker till veterinären, så säg till att din honkatt är en avelskatt och att de inte får snitta henne för de har bråttom hem :) Lycka till, vi håller tummarna att allt går bra. Hälsningar Barbro och Rockringarna

jag känner sparkar tydligt! och ser riktigt hur de sparkar..så sött
=)

hej Barbro!
jag räknar från första parningsdag då är det exakt 67. skrev 67-68 för jag va osäker innan men nu är jag helt säker. nej jag vill verkligen itne att hon ska snittas. hon mår bra annars är lite trött och hängig. om man känner runt hennes tuttar är hon väldigt hård precis som mjölk håller på att komma igång. kände detta igår kväll. det syns på henne att hoon har det jobbigt. med denna stora magen och så men hon är väldigt sällskaplig och så, så det e skönt. så om det har gått mer än 64-65 dagar efter sista parningsdag så ska man först då kontakta veterinär? jag tycker det är skönt att man känner sparkar och så för då vet man att iaf några lever. hon har inte visat tecken att vija vara i bolådan. det har inte heller "läckt" nått från henne.
ja det återstår att se om det kanske händer nått inatt men visst blir man orolig när de går över tiden
/sanna

Hej Sanna
Jag hade inte åkt till veterinären om hon gått 65-65 dagar från sista parningsdatumet.
Däremot när det gått 67-68 från sista dagen, eller om hon mår dåligt, dvs illaluktande flytningar
eller värkar som inte ger något. Att de är trötta och lite hängiga är HELT normalt. När man kan sitta
och titta på magen och se att kattungarna kryper innanför skinnet, då brukar mina ha tre dagar kvar, men
det kan säkert variera. Sista dagen eller dagarna brukar magen sjunka. Jag tycker inte man kan säga att
din honkatt "gått över tiden" om du inte vet exakt när de parade sig. De flesta får 65-66 dagar efter parning
och hon är säkert helt normal i tid. Lycka till!!! Hälsningar Barbro

Grattis till bebisarna!!! Det ser onekligen ut som om några av dom är frostade, men man skulle behöva se dom i verkligheten för att veta säkert vem som är. //Kaisa
Håller med , kan i alla fall se en frostad grattis och vad skönt att dom kom till sluta 
//Tita

Hej!
Jodå, dom ser frostade ut. Men det kommer att försvinna och den riktiga färgen visa sig om ett tag.
//Annika

Grattis till kattungarna fina är dom!

tackar =)
Jätte Grattis till bäbisarna de ser jättefina ut.
Vad skönt att allt gick bra Kram/Marina

Grattis och lycka till med de små.//Kristin

Hej
Va skönt att de kom till slut och att allt gick bra, speciellt med
tanke på att jag tyckte du skulle vänta… De ser jättefina ut. Många
hälsningar Barbro och Rockringarna

tack så jätte mycket allihopa! Jätte gulligt av er att skriva =)
betyder mycket =) jag är så stolt här hemma och jag längtar tills de blir stora nog så de börjar springa runt här hemma =)
Ha de så bra alla! Kram Sanna
Stort grattis till de små vackra bebisarna! Lycka till med dem!
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
På den där bilden så kan det se ut som:
2 stkna creme - 1 rød och den där lengst uppe på bilden ser kanske ut som frosted blå padda? Mycket svårt att tyda på bilden ännu 
Håppas på fler bilder senare 
O grattis så mycket med kullen 
På den här bilden.
från lengst nere och upp.
röd
creme
blåpadda(frosted?)âr det en hona?? Envy Me??
röd
crem
Men det är svårt som sagt 

tack för alla svår. ja jag tror som dig#19 japp envy me är en hona hehe =) hon är väldigt fin. härlig teckning. vad man kan se ännu. tror hon kommer bli superfin sen när frosten har gått bort. jag skickar alldeles strax över individuella bilder på dom små.//Sanna

Då tror jag vi har hittat rätt färjer till alla 
Men mönster blir kanske lite svårare. Jag tycker det är svårt att se mönster på creme katter. Dom är ju så ljusa
Vi har också en crem pojke och 1 blå padda.
Fick maine coon kull den 20 mars
Här är bild på. Diezel Djuze som är solid creme.

Grattis till fina kattungar #25 och #27 de är så söta.

tackar tackar =) ja nu verkar vi ha fått de rätt på de små men som du sa så kommer det bli svårt att se mönster på dem sen.. vi får hoppas de syns bättre sen. Så söta dina kattungar va =) längtar tills våra också är så stora.. men det är de ju snart hihi
tack för all hjälp! //Sanna
29#
Bara roligt att hjälpa 
Kanske det är lite tabby och silver på några av dom, men tiden vill ju visa
Tack Margona