Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 352 ggr
emmaa
0

Fråga om färg?

Är det så att hankatter har mycket lättare att få den "orange-vita" färgen (jag vet inte vad de olika färgerna heter, hoppas ni förstår) ? Jag skulle så gärna vilja ha en norsk skogskatt-hona i den färgen men trots att jag letar och letar så hittar jag aldrig någon. Har jag bara haft otur eller är det extremt ovanligt med honor i den färgen?

EddaM
0

Denna tjejen har en del röda-vita honor till salu. http://www.lapommis.se/

Hoppas du hittar din röd/vita tjej=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

alpblomman
0

Jag köpte en rödtott för en vecka sedan, hon är hona. Det är ju ovanligare med röda honor eftersom kattgenetiken kräver att både mamman och pappan har rött på sig för att det ska kunna bli röda honor. Hankatter däremot kan bli röda om bara ena föräldern har rött på sig. Lycka till med letandet!

Margona
0

För att en pojke ska kunna bli röd så måste mamman vara röd, creme eller sköldpaddsfärgad. Hanarna ärver alltid sin färg från sin mamma. Honorna ärver hälften av sin färg från mamman och hälften från pappan. För att en flicka ska kunna bli röd måste pappan vara röd eller creme färgad medans mamman kan vara röd, creme eller sköldpadd. Jag tror jag det vart rätt nu.

MVH Margona

Kronängens
0

Du kan titta på skogkattslingans sida efter kattungar. Där står det även vilken färg ungarna hos olika uppfödare har. Beteckningen för röd är d och créme som är något ljusare har beteckningen e.

När du kommer till skogkattslingans hemsida klickar du på uppfödning och sedan på kattungar till salu.

www.skogkattslingan.com

Lycka till! /Susanna

emmaa
0

Jag misstänkte att det handlade om generna ;) Tack för era svar och eran hjälp!