Hur gör man...
Det här är en hypotetisk fråga! Vi är inte intresserade av att föda upp katter. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vi skulle vilja ta en kull på vår kattjej om vi tycker att hon är så bra i temperamentet som vi tror.
Då skulle vi givetvis vilja använda en fin "godkänd" katt som pappa. Tanken är i så fall att behålla en kattunge från kullen. Om vi inte har ett stamnamn men både mor och far har stamtavla kan kattungarna registreras som renrasiga skogisar till de som eventuellt skulle köpa?
Ja man får registrera två kullar utan stamnamn.
Mvh Ann.
Åhå… tack för svaret… 
Är du med i någon kattklubb? Det måste man vara för att få registrera kattungarna. Du ska också skaffa ett veterinärsintyg på att din katt inte har navelbråck, det ska även hankatten ha + testikelstatus om han inte redan har det.
Lycka till
Mona
Ja, jag är med i en kattklubb, men som sagt det här är inte alls aktuellt just nu, först om ett-två år kanske. Men man är ju nyfiken och vill veta hur allt går till och vad som gäller! Tack för upplysningarna! 
Ja då har du ju tid att leta hane, det bästa är att gå på utställningar och lyssna på dommarnas bedömningar det lär man sig väldigt mycket av. Ta gärna kontakt med din uppfödar och be om råd och hjälp ifall du blir osäker på något.
/Mona
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga utan att låta hård.. Men jag tycker verkligen att norsk skogkatt som ras har tillräckligt med "hoppsan" uppfödare som "bara ska ta en kull" på sin "fina katt". Oftast har man inte någon aning om hur en skogis ska se ut, ännu mindre aning har man om hur man ska göra en bra kombination på hona och hane. Du säger att du inte vill bli uppfödare? Men betänk då att du ÄR uppfödare i och med att du tar en kull på din hona. Du har därmed ansvar för rasen, och inför dina kattungeköpare, på samma sätt som vilken uppfödare som helst.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Hej där
Man får idag registrera 2 kullar utan stamnamn i SVERAK som jag tillhör,
men från 1 januari 2008 gäller endast 1 kull (ny regel). Om man följer alla regler som
finns i den klubb och det förbund man tillhör, så får kattungarna naturligtvis
renrasiga stamtavlor med allt vad det innebär, dock utan ett stamnamn.
Visst har vi som #6 säger, många "hoppsan" uppfödare, hon har även helt rätt i det hon säger att när man tar sin
första kull så är man uppfödare, med ansvar och skyldigheter gentemot rasen.
Däremot tycker jag inte du låter som en "hoppsan" uppfödare, då hade du aldrig
ställt frågan här. Visst kan man ta en kull utan stamnamn, men jag tycker precis
som #6 att man ska tänka sig för många gånger. Många saker kan gå tokigt och har
man inte rätt kunskaper om vare sig rasen eller avel, så är frågan om det är värt det.
Visst kan du sälja dina kattungar till folk du känner och de kan bli kastrerade, men oftast
så säljs de till någon som avlar vidare och så fortsätter ditt ansvar för kombinationen du gjorde.
Som #6 sa, man kan inte bara ta en kull, behålla en kattunge och blunda för de man
säljer, de har ju köpt av en uppfödare och de förväntar sig kanske din kunskap och ditt stöd
när frågorna kommer, och tro mig, de gör det…
Men som du skriver så är ju dina tankar 1-2 år framöver, då har du säkert antingen lagt din
tanke på hyllan, eller annars har du lärt dig så mycket att det känns helt rätt. Vi har alla varit
oerfarna och nya en gång. Gör som jag gjorde, skaffa dig en "guru".
Hälsningar Barbro S*Rockringen's
#6 Jag tycker det är bra med synpunkter även om de är kritiska, så du får gärna vara hård. Jag är gräsligt oerfaren på det här området det erkänner jag villigt.
Men det är några saker jag har svårare än att få ihop än andra, och här sticker jag kanske ut hakan. Skulle det vara bättre för rasen att jag registerar ett stamnamn, lägger upp en hemsida och sedan kallar mig för uppfödare? Jag antar att det inte är så du menar utan att jag helt enkelt ska låta bli att ta kattungar efter min hona och överlåta det till andra som kan bättre.
#7 Tack för dina råd. Ni som är uppfödare här på forumet sitter inne på mycket kunskap! Om det skulle vara så att detta blir av kommer jag givetvis att be om hjälp att välja hane. Men som sagt, det här är inte aktuellt just nu.
#8 Nu tror jag att du missförstod mig litet.
Men jag efterlyser medvetna uppfödare, som har en plan med sin parning, annat än att katten är snäll och "fin" (alla katter är fina, men det betyder ju inte att de är rastypiska, eller är lämpliga ur avelssynpunkt) Jag vet ju absolut inte vilka kunskaper du har, eller vad du efterssträvar. Men du säger att du inte vill bli uppfödare. Du blir ju det, även om du bara tar en kull. Du har samma skyldigheter. Innan man avlar så tycker jag att man ska sätta sig in i genetik, man ska känna sin ras så pass bra att man kan bedöma fördelar och nackdelar på sin hona/hane och kunna ha ett hum om vad man vill uppnå när man kombinerar hona och hane. Man ska kunna förstå stamtavlor, och hur man drar nytta av dem. Man ska känna till sjukdomshistoia i de linjer man har , och i dem man tänker använda, så långt det går. Man bör testa för t ex HCM. Man måste sätta sig in i det praktiska runt dräktighet och förlossning och vård av kattungar. Man måste vara beredd på att det värsta kan hända, att man sitter med en hel kull som behöver matas varannan timme dygnet runt p g a att mammakatt inte har mjölk, eller t o m har gått bort. Man måste förstå att man har ansvar gentemot kattungeköpare, som kanske vill ha hjälp med allt från en kattunge som blivit sjuk, till att få hjälp med utställningbiten, eller kanske avel. Att sätta sig in i lagar runt försäljning är inte heller fel, då du som säljare har en hel del skyldigheter gentemot din köpare.
Som om detta inte vore nog, så bör man vara medveten om att det kostar pengar att föda upp katter. Har du otur så kan du till och med gå minus. Men är man bara insatt i allt som krävs och allt som kan hända så finns det inget som är mera givande än att föda upp små kattbebisar. Men jag undrar om du är beredd att lägga ner allt detta jobb för en kull, och för att som du säger "vi är inte intresserade av att föda upp katter" Men om du ändå gör det så önskar jag dig all lycka till!!
/ Jessica
#9. Jag undrar lite ? Har du inte glömt något?? Är det inte ROLIGT också ?? Är det bara bekymmer ? Det roliga och underbara kommer helt bort i alla inlägg som skrivs. Kanske att hon faktiskt begriper själv, att det är ansvar och risker, annars hade hon aldrig frågat här. Kanske hennes katt faktiskt ÄR fin och rastypisk ! Hon kanske vet hur en skogkatt ska se ut. Vi kan väl inte ta för givet att inga andra än vi har något förstånd. ( Om nu vi har det?? ) 
#9 Det är roligt att höra dina åsikter.
jag vill gärna ha en diskussion om det här och jag tycker att jag lär mig jättemycket av det ni skriver.
Jag kan hålla med om att jag är uppfödare så tillvida att jag har ansvar för den kull jag föder upp. Vad gäller hälsokontroll för min katt så trodde jag seriösa uppfödare krävde att de honor som kommer för parning är testade för HCM, och FIV/FeLV samt vaccinerade, vissa kanske vill att katten ska ha ett aktuellt veterinärintyg?
När det kommer till sjukdomar som är rastypiska trodde jag i min enfald att norska skogkatter var relativt förskonade mot detta. Här kanske jag är naiv. Då får du gärna upplysa mig om det är några speciella sjukdomar som skogisar nedärver. Inavel är givetvis något som man bör akta sig för inom alla avel.
När det gäller kattungeköpare, där har vi olika uppfattning. Tar man endast en kull på sin katt och inte kallar sig själv för uppfödare får man väl göra detta klart för ev köpare. Dvs att jag inte har kunskap om utställning. Jag ser mig själv inte heller som en jourhavande vetrinärassistent utan tycker att om jag inte kan svara på de frågor om sjukdomar och dylikt som kan dyka upp, då får de helt enkelt ringa vetrinären. Jag tycker inte det är oseriöst.
Sedan är det som alla verkar veta köparens marknad. Det är mitt ansvar att se till att katterna kommer till så bra hem som möjligt. Nu verkar ju inte det vara så lätt alltid enligt vad man kan läsa på forumet. Tar man en kull får man nog ha en plan för hur man ska göra om katterna blir svåra att sälja. I mitt fall så har jag i så fall en plan B. Hur gör ni?
Vad gäller dräktighet och förlossning kan man bara försöka vara påläst och gärna ha tillgång till folk med erfarenhet. Värstfallstänkandet tror jag inte gynnar någon. Jag tror att katter för det allra mesta är kapabla att föda fram sina ungar.

Man kan aldrig kräva av någon att vara allvetande från första
början. Visst borde det vara ok att ta en kull för att känna på
om uppfödning är ngt man trivs med eller inte, såvida man
resonerar sunt omkring det?!
Däremot tycker jag att det vore vettigt att åtminstone ha (minst)
en lite mer erfaren uppfödares stöd i ryggen för frågor och
osäkra situationer dyker alltid upp.
Visst finns det säkert uppfödare som inte erbjuder support om
något händer katten efter flytt, men det kanske finns ngn annan
du kan referera till? Hankattens ägare eller honkattens uppfödare eller ngn annan. Däremot har man ansvar för själva försäljningen vare sig man vill eller inte. Eventuellt får man
köpa tillbaka ngn kattunge pga allergi eller liknande.
Sedan menar jag inte att jag stödjer att alla som köpt sig en
fin katt ska ta en kull bara för att den är gosig, men i viss
mån är det väl nödvändigt eftersom vettiga framtida uppfödare dyker upp den vägen också ;)
Det verkar som om vissa uppfödare tror att de är de enda som kan besitta kunskap om kattungar, uppfödning m.m. Så är förstås inte fallet. Jag är övertygad om att även andra , än de som redan är uppfödare, kan lära sig det som krävs för att ha en kull med kattungar. Det finns böcker, nätet och folk man kan fråga. Alla som inte redan är uppfödare är väl inte analfabeter? Det finns väl knappast heller någon uppfödarutbildning på universitetsnivå? Alla uppfödare har väl lärt sig genom att läsa och prata med andra, eller har jag fel? Bara det att personen som frågar faktiskt frågar här inne visar ju på att hon är intresserad av att lära sig så mycket det går innan det blir dags. Hon har ju ett till två år på sig, vilket enligt mig visar på att hon är intresserad och vill lära. Hon är ute i god tid.
#13 Om du med "vissa uppfödare" menar mig, så är du helt fel ute. Men jag tycker att man ska skaffa sig kunskap och tänka efter litet innan man sätter kull på sin hona. Man behöver inte bli regelrätt uppfödare med stamnamn, men man bör ju fortfarande skaffa sig kunskap inför det man gör! Jag förstår inte riktigt kritiken av det, sedan när blev kunskap något dåligt? Nu riktar jag inte bara mitt förra inlägg mot Rosa Milton. Jag ber om ursäkt om det verkar så, men jag har ju ingen som helst insikt i hennes kunskaper, planer eller katter. Utan jag talar generellt. Men jag står verkigen för det jag skrev i mitt förra inlägg, JAG tycker att detta är kunskaper man måste skaffa sig, alternativt ha en duktig mentor bakom ryggen. Andra kan ju tycka annat men det får bli deras ensak.
Till sist vill jag säga att föda upp kattungar är så otroligt givande på alla plan, så för den som har seriösa funderingar på att börja med det kan jag bara säga grattis! Du är inne på ditt livs åktur!