Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 207 ggr
Vildvittra
0

Priser utomlands!

Vad tror ni om priserna utomlands, prisindikationerna jag har fått är att de tar från 800€-1000€ för avelsdjur. Sällskaps priserna är nästan i närheten. Något jag funderar på är om deras kostnadsbild ser annorlunda ut och/eller om det är valutan som inte är värd lika mycket som vår svenska krona.
Vi vet ju att vår ras är i billigaste laget så då funderar man lite varför vi inte tar mer.
Vet att det har varit uppe tidigare om prisläget i Sverige/Norge/Danmark.

//Veronica

Merlyn
0

Jag betalade 700 Euro för min Bea + frakt.

Vildvittra
0

Jag betalade 800€ för vår hona som jag hämtade hem förra sommaren från Schweiz. Tillkom gjorde importtillstånd och flygresa på 2000 SEK.

//Veronica

Labolina_73
0

Men oj,, det blir ju nästan 7-8000 kr för katten sedan frakten på det.. Menar du #2 att det betalade ca 10 000:- för din bebis?

Säker värt varenda krona,, inta det jag menar utan mer att det kan vara sån skillnad här och där?!?!

//Linda

Vildvittra
0

Ja det blev 10.000kr i slutändan när hon väl var hemma.

#3 Det är skillnaden jag funderar över, om det kan skilja så pass mycket där nere om det kan vara att de har dyrare kostnader och € inte är lika bra som valuta eller är det vår svenska krona som står sig dåligt…!

//Veronica

jaanuska
0

#Jag vet att vi har dom billigaste skogkatterna i hela norden och vad jag vet också stora delen av Europa.Man börjar faktisk tänka lite,eller hurFundersam

//Jaana

SillyZones
0

Ja, vi har de billigaste skogkatterna , men också flest uppfödare. Det har tyvärr gått litet "inflation" i rasen här, tillgången överstiger efterfrågan, och därmed kan vi inte höja priset.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mulan
0

Hej!

Jag har kollat upp en importkatt och där är priset 600euro inkl rabiesvaccinationer o alla nödvändiga papper, så jag tror det beror på varifrån man vill köpa.. Glad

Sedan är ju skogkatten vanligaste rasen i Sverige nu och många uppfödare har svårt att få sina kattungar sålda, så en prishöjning i nuläget kanske inte är så motiverad.. Efterfrågan ger ju en marknad och när man läser om Norska skogkatter till salu på Blocket så ligger priserna från 3500kr och uppåt.. Tyvärr känns det som att det prånglas ut alldeles för många kullar i nuläget, vilket ger ett överskott på skogisar och som tvingar en del att "dumpa priserna"… Ledsen Hur ser det ut i Norge o Danmark o Finland, där skiljer sig väl inte priserna så mkt från Sveriges?

Jag personligen föredrar nog att sälja sällskapskatter till samma pris som tänkta avelskatter, men det är ju valfritt hur man vill göra..

mvh Malin

jaanuska
0

#6 ja,där har du rätt JessicaGlad Jag menade inte att man måste höja priset utan kanske man ska tänka varför det är så och där slog du verkligen spiken i huvudet.Flört

//Jaana

Vildvittra
0

#6 Ja vi är nog i dagsläget det mest skogistätaste uppfödar landet och det ligger något i det du nämner med inflation.
Nere i europa ses den norska skogkatten som mer exotisk än här uppe i norr eftersom den är vanligast här.
Många där nere vet knappt hur vår ras ser ut av sällskaps köparna då Skrattande och kanske den är mer spännande att äga.

//Veronica