Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 10428 ggr
SannaE
0

Kattnät?

Vi ska näta in våran balkong nu när det börjar bli vår.
På tyska e-bay har jag hittat kattnät.
Är det någon som vet om det går att få tag på liknande i sverige, och isf var?
Är det någon här som har det som kan berätta vad ni tycker om de?

//Sanna

Anneli_G
0

Hej, vi måttbeställde "fotbollsnät" från intersport, gick även att välja olika maskstorlek och var inte dyrt alls… fungerade jätte bra… satte upp det på vajer som vi köpte på ikea… så gick det att dra ifrån om man ville…

Labolina_73
0

#1 Jaha men vad smart,,, har du ingen bild? :-)

Vi ska oxå fixa nu och har haft både hönsnät och kompostgaller och lite annat på tapeten men inte riktigt kommit på vilket som funkar bäst..

//Linda

Anneli_G
0

Tyvärr har jag ingen bild då jag inte längre bor kvar där, ska kika lite i mitt galleri om det finns en skymt av det nånstans =)

Labolina_73
0

mmm gärna.. :-)

Brita
1
Anneli_G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild där det skymtar i bakgrunden… tyvärr har jag ingen bättre bild…

Jotta
1

Hej!

Jag köpte voljärnät från Scancord, se länk i inlägg #5.
Det är lättjobbat, men se till att inte spänna det för hårt för katterna kan få för sig att bita i ett spänt nät, vilket de inte gör i ett lös nät. (I alla fall mina katter.)

Bifogad bild visar en närbild på nätet. (Flygfä ingår ej.) Flört

Fler bilder där man se lite av nätet i förhållande till katterna:
Nypon
Plommon
Plommon igen
Siska, här ser man att nätet är lite hårt spänt på vänster sida
Muskot, med lagom spänt nät bakom sig
Nätet ska gå att "töja" lite

Silverfarans
0

Jag använder kompost nät på min balkong!! Jag har ju en balkong med både tak o sido väggar så det var bara att haka på gardinstänger upp till grannen o sedan satt jag fast kompostnätet med buntband JÄTTEBRA!!!!!

offsides
0

Vi har använt vanligt voljärnät till vår balkong. Hållbart och bra storlek så inga fåglar kan smita in. Finns i vanliga byggvaruhus och på Granngården kostar ungefär 100:- för 10*1 m

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Merlyn
0

Överskottsbolaget har bra och hållbart nät till vettigt pris.

Labolina_73
0

#10 ok,, bra,, vad e det för nät? vet du???

Merlyn
0

Det är ett tiktigt starkt nät, vet inte vad det kallas men kostar 175 kr rullen, jag tror de ligger på 10 meter/rulle.

Jag köpte en sådan, kanon när jag nätade in fönster som katterna gillar att sitta i.

Soteria
0

Tycker de där "kattnäten" är fula, och är inte särskilt förtjust i fotbollsnätet heller. Jag tycker att det är snyggare med antingen hönsnät eller sådant som vi har som vissa brukar kalla svetsnät.

Vår innätade balkong

Våra katter har alltid gillat att klättra på nätet, så jag skulle inte känna mig säker med annat än nät i metall.

zealousnfo
0

Jag rekommenderar svetsnät (som bl a finns på ÖB) framför hönsnät. Jag har haft hönsnät tidigare och en viss energisk kattjej gnagde hål på nätet. Det har hon inte klarat med svetsnätet… :-)

Runsviks
0

Vad ni kan tänka på vid köp av hönsnät att den bör vara  plastad… det finns många katter som klättrar och vasst hönsnät kan skära in i trampdynorna.

Pulcherimas
0

#9 Tyckte ditt förslag lät bra och har nu ringt runt till de byggvaruhus som finns här (Eskilstuna) och till Granngården….de har aldrig hört talas om voljärnät!!! Vadan detta?

#12 Är det redigt hållbart så man kan använda det till innätning av balkong?

zealousnfo
0

#16 är det inte samma som svetsnät?

Hållbart och bra till innätning.

Pulcherimas
0

#17 Nej, det är i ett mjukt material som tex fisknät. Lättjobbat! Mindre jobb vid fastsättningen och enkelt att göra om utifall det skulle behövas. Glad

zealousnfo
0

På Harald Nyborg finns voljärnät, men det verkar vara i metall:

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5114&Grp=&n=10100

Merlyn
0

#19 Ja, sådant nät är det jag menar!!! Väldigt hållbart och rostar inte!!

Pulcherimas
0

#5 och #7

Har beställt katalog nu! Tack för tipset

SannaE
0

Tusen tack för alla era svar!

Som #15 Skriver så är jag rädd att katterna ska skära sej i tramdynorna på det vassa höns/Svettsnätet.

#1 Vad smart, ska ner och höra med InterSport idag!

#5 och #7 Tusen tack för länken!

Har beställt katalog och hoppas den kommer inom kort!

//Sanna

Ixatrixa
0

Här är min förra balkong med svetsnät….rekomenderar det varmt då jag tycker det känns tryggt att katterna inte kan trassla in sig och mina små "apor" till kattungar kan klättra i det utan att göra sig illa.

Jag spände mitt på ramar av trä och jag fick ofta kommentaren att det var himla fint trots att jag hade en fågelbur på balkongen;)

Vi skall bygga in vår nya balkong på liknande sätt nu när det förhoppningsvis blir lite varmare ute.

vettan
0

Jag har köpt extra kraftigt nät som jag använt till min inhägnad. vanligt hönsnät är mycket svagare.
#23 Snyggt!!!!

pjuck1
0

Här kommerbild på vår ny-gjorda "katt och människobur". Vi höll på hela helgen, var jättenöjde med resultatet trots att det kanske inte är så himla snyggt utifrån. Så skönt att äntligen kunna gå ut utan att oroa sig för att någon hann med i farten.

Vi använde oss av plastat hönsnät.

Frostvikarna
0

#25, Jättefint, men är du inte orolig för att de klättrar över? Vår Totte älskar att klättra och skulle vara över på en sekund…Förvånad

Anneli_G
0

#25 så där skulle jag oxå vilja ha… jätte smart!!! Nu går min ena katt ute helt, men man är ju orolig hela tiden, skulle vara skönare att kunna lösa det som ni gjort, då kan ju lillskrutt oxå vara ute, som nu är inne på heltid (förutom lite koppel ibland, men det är inte så populärt =) )…

pjuck1
0

Jo, vi har funderat länge på hur vi ville ha det, vi ville inte känna som att vi själva satt i bur när vi var ute så bestämde därför att katterna bara får vara ute när vi är det.

Märker vi att de börjar klättra så tänker vi försöka sätta något mindre klätterskydd och se hur det fungerar. Annars tänker vi ta den biten vi satt upp nu sätta tak och flytta hela paketet till andra uteplatsen vi har.  

De verkar inte så himla nyfikna på att ta sig utanför staketet om inte vi är utanför, de verkar rätt nöjda med att tultaomkring bara, så hoppas på så få flyktförsök som möjligt.. =)

Det skönaste är att slippa tänka på att de kan springa ut på gatan, eller att våra gäster glömmer att stänga efter sig när man grillar och så.

pjuck1
0

Nu vet jag att jag lät naiv..

Har vi katterna under uppsikt  så gör de inte dumheter, faktiskt, de vet liksom vart gränserna går, hehe. Men skulle vi lämna dem ensmamma så, skulle de nog testa lite hur nätet kändes mellan tårna, det tror jag..   ;)

därför byggde vi oxå en dörr, för att snabbt ta oss ut, om det skulle nehövas.

Rhapsody
0

# Det ser jättefint ut! Har man klätterkatter kan man ju sätta en inåtlutande kant med nät? Vi jobbar på "ritningen" på vår inhägnad så det är jättekul att se olika lösningar!/Lena

pjuck1
0

Ja, jag har sett bilder på det, och vi har spill kvar som räcker till att ordna till ett "lut" det kan också göras rätt diskret men vi tänkte vänta och se hur det här fungerar.

Herregud de finns ju de som har superkattgårdar. På ett sätt skulle man vilja ha det, så att de kan gå ut när de vill året runt, med kanske nått litet katthus eller så. Men det känns lite överambitiöst med bara två katter…hrm… får tjata att vi behöver fler :)

Mylingens
0

Jag tycker det ser jättefint ut! Det är så skönt när man kan låta katterna få vara ute.

Vi byggde en ny utebur i julas som är sammankopplad med katthuset och vårt hus, så att de kan gå ut och in som de vill. Nu när värmen har kommit så återstår det att måla och inreda buren så det får det fint därute och lite att klättra och ligga på. Men än så länge ser den ut så här… men katterna uppskattar den ändå även om den inte är färdigbyggd. //Kaisa

Emely
0

Jag känner behovet av ett hus komma smygande…

/Emely, med lägenhet i stan :P

LittleL
0

Vi har precis flyttat in i ett nytt hus och katterna har fått vara inomhus i ett par månader nu. Dom gillar det INTE, vana som dom är vid att ha rastgård. Det kommer bli en här nu i vår men så länge ville jag att dom ksulle kunna komma ut lite. Så nu i helgen nätade vi in balkongen. Det blev kanonbra och katterna älskar det:))

Men jag hade ALDRIG kunnat ha en rastgård utan tak. Jag har sagt det förut men i söndags bevisade Lina sin kapacitet. Det tog henne ca tre minuter på balkongen innan hon hängde i taket. Bokstavligt talat, hängde i taket. Hon springer som en krabba i nätet, i sidled. Och då också upp och ner i taket. Vi hade besökare här när vi gjorde det sista på nätet och dom tyckte nog att jag överdrev när jag var så noga med nätet. Men när dom såg Lina i action så tappade dom hakorna. Hehehe, hon är underbar min lilla krabba. /Sylvia

Anneli_G
0

Säger det samma #33… =)… vill oxå ha hus!! hihi

SannaE
0

I går (måndag) beställde jag nät från Göteborg, idag kom det en avi på posten! Glad
Men det får tyvär vänta någon vecka då min personliga hantverkare (pappa) jobbar.
Men nu dröjer det inte länge till de är klart!
Ska bli så himla underbart!
Jag lovar att visa bilder på hur de blev!

//Sanna