Blir så arg...
Priset på en renrasig Skogkatt MÅSTE höjas.
Jag har suttit och läst annonser på Blocket och där är flera stycken med "Norsk skogskatt". Dom har mage att begära 3500-4000 kr för en katt UTAN stamtavla. Kanske rätt att ta så mycket i betalt för en katt, för att höja kattens status. Men då måste priset på en renrasig katt vara det dubbla. Är det fler än jag som känner så här??? /Sylvia

Jag förstår precis.. men hm ;-) kanskle inte det dybbla,, kan bli svårsålt tyvärr.. men höjas ja absolut,, men det går ju inte om bara en eller ett par uppfödare gör det det måste ju göras av alla.. eller iaf väldigt många..
Någon måste ju såklart börja men.. hm jaa det e svårt detta….
//Linda

Jag tycker att det är bra att folk tar bra betalt för katter utan stamtavla, fast jag undrar lite om de verkligen får dom sålda men det är ju en annan fråga… Jag tycker inte att priset ska höjas på stamtavleskogisar, pratade just om detta med en kompis igårkväll och vi sa att skogisen har väldigt bra rykte och status bland "icke kattfolk". Skulle priset höjas så kommer många att tycka det är fööör dyrt att skaffa skogis och istället köpa en billigare skogisblandning.
Kompisen hade läst i hundsport om samma problematik, rashundar har blivit väldigt dyra och det har i sin tur främjat blandrasaveln. Inte den utveckling som är önskvärd, risken finns att det blir samma sak för oss.
/Camilla

#2 Iof förstår jag hur du menar men blir ni inte arga? Ni föder upp katter med stor omsorg och lägger ofantligt med tid och pengar på katterna, och så säljs huskatter för samma summa. Katter som inte har kostat lika mycket att föda upp och som inte är vaccinerade o s v./Sylvia

#3 Nej, faktiskt inte. Kan bli lite irriterad på att de inte blir vaccinerade och sånt men inte på att de tar bra betalt för dom. Min första katt var en huskatt och tanken fanns faktiskt att para honom med min kompis vackra huskatthona, det blev aldrig så för han blev kastrat innan. (japp, jag var en sådan!) Men jag förstår faktiskt att folk vill ta kull på sina älskade katter, blandraser eller inte. Det var ju tack vare min huskatt jag blev kattfrälst och började föda upp.
Men visst är det lite tråkigt att det står att det är skogisar i annonserna när det i själva verket är huskatter. Men det är ju smickrande för oss också att Skogisen har så bra status, som kompisen sa: många som har en långhårig huskatt säger med stolthet i rösten… Det är nog Norsk Skogkatt i min katt!

#2 hm ja jo du har en poäng i det oxå.. hm som jag sa,,, svårt detta….
//Linda
kattbebisar till salu..

Förmodligen kommer priset på skogisen att öka, speciellt hos de katterier som testar sina djur (och gästande djur…) för FIV/FeLV, HCM och liknande på regelbunden basis. Om man även har djur som syns på utställning tyder det också på att katteriet är engagerade för sina djur. Vi menar INTE att en oställd katt är sämre än en utställd. Vår uppfattning är att det SKA vara skillnad på skogis & skogis. Bra katt, med bra stamtavla, bör vara dyrare än ok katt utan förfäder med meriter.
En liknelse kan man göra med bilar… En Ferrari kostar mer än FIAT…
Sen finns det givetvis massor med orsaker att diskutera om VAD som är bra/sämre med vissa katter/stamtavlor…
Anders & Jaana

En Ferrari kostar mer än FIAT… det är ju samma som äpplen och päron och skogis och birma.. då kan ju tycker JAG inte säga att det är samma sak på skogis och skogis.. En bra eller en ok skogis.. olika priser, njäe asså.. det vet JAG inte om JAG tycker direkt.
JAG tycker oxå att man måste sära på avel och utställning..

Nä, risken är ju då överhängande att de som har gott om pengar och kan ställa mycket kommer att klassas som bättre och mer engagerade uppfödare, (inte alla har möjlighet att gå på mycket utställningar men de kan i alla fall ha snyggaste BIS-katten hemma på golvet). Det vore riktigt tragiskt tycker jag. Jag vill inte se prisskilnader på skogisen för då kanske inte jag i framtiden kommer att ha råd att köpa in nya snygga blivande avelskatter.
Nä skillnad på skogis och skogis - den tar jag inte.
Varför ska det tyda på att uppf/ägare är Mer engagerade i sin katt för att de åker på många utställningar?
Man kan väl va exakt lika engagerad om ibland inte ännu mer även fast man inte ställer ut så ofta eller inte alls.
Dessutom så finns det ju faktiskt de som inte alls gillar att åka på utställningar!
Dock anser jag att man bör införa avelsgodkännande alltid vid avel på katter- oavsett ras.
Så att katten i sig är rastypisk nog för att kunna få avlas på!
Alltför många som sitter lite här och där med mer eller mindre rastypiska katter och avlar på dem för att de e ju såå söta!
Där tycker jag att man har tappat poängen lite..
Men visst att höja priset för att man regelbundet testar mot FIV,FeLV,Chlamydia,HCM det kan jag ta.
För då känns ändå uppfödningen seriös och engagerad till att avla på Friska och Sunda katter!:)
Förstår #0's tanke.. visst de tar nästan lika mkt för blandraser med "skogskatt" i .. som uppf tar för renrasiga med stamtavla,vacc,idmärkn,besiktn,avmaskn osv.
Så lite knasigt är det!
Men visst är det bra att priserna höjs även på huskatter.
Kikade runt på blocket där vissa faktiskt vaccinerar sina små kattungar. :)) En eloge till dem! =)
Och det finns de uppfödare som tar betydligt mer än 4000-4500-5000kr för en skogkatt idag i SVerige. kanske är de få men de finns.
De kostar dock mer utomlands! Men kanske gör det lite till att skogismarknaden är ganska så mättad att priset ej kan höjas för stunden??
/M

#6 Hej förresten :) Jag kan hålla med dig om att man definitivt kan ta ut högre parningsavgifter idag, med allt vad det kostar att hålla hankatt. Vi ska nog vara rädda om de som håller hankatter, Men att en bra katt, med bra stamtavla, bör vara dyrare än en ok katt utan förfäder med meriter, där håller jag inte med. I mina ögon är avel allt annat än att para meriterade katter med meriterade katter. Visst vill jag att katterna ska vara bra, men allt handlar ju om att två individers stamtavlor, utseende och övrigt skall passa ihop. En variation i genetiken är viktig för rasens överlevnad. Vi ser alldeles för många idag som endast parar på utställningsresultat, vi behöver inte mer sånt. Om man börjar selektera honorna som ska komma till en hane på pris tror jag man är illa ute. Det är bättre att de som håller hanar lär sig tacka nej till en honkatt pga att de inte tycker kombinationen är lyckad för skogisaveln. En omeriterad hankatt kan vara GULD värd i aveln och faktum är att han gör ju samma "jobb" som den meriterade. Fördelen en meriterad hane får är att han ofta får större urval och kan välja och vraka bland de honor vill komma. Han kan helt enkelt låta bli att ta emot Fiat-honor och hålla sig till Ferrari-honorna :):)
Kan bara hålla med # 10, och inser att min egen hane CH S*Långängens Mandel ÄR en FERRARI hane, han ska bara para mina egna TVÅ FERRARI honor
! /Häxan
Jag tror att en höjning på priset skulle vara jättebra. När vi köpte våra två norskaskogkatter förra året häpnades vi över att de var så billiga.
Vi var ute efter en raskatt och villiga att betala för en sådan. Vi letade på blocket "efter vad som fanns just nu" och blev förälskade i en röd liten skogis. Priset stod inte i annonsen.
När uppfödaren berättade vad vi skulle ge för katten ramlade vi nästan baklänges. Vi hade förväntat oss att få lägga mellan 6000-8000 kronor eftersom det var ungefär den summan vi båda lagt på tidigare raskatter vi haft.
När vi sedan kom hem insåg vi att vi då kunde köpa två för samma pris som vi tänkt lägga på en, vilket iofs var bra. =)
Till saken, jag tror att människor som vill ha raskatt oavsett vilken ras det är, är beradda att betala lite extra. Jag tror inte att de väljer att köpa en huskatt för att den är billigare. Utan jag tror att de vet vad de vill ha. Jag tror också att människor är beredda att lägga 3000 kronor på en huskatt, antagligen tror de att en äkta är dyrare, vi trodde iaf det.
Jag instämmer med #10.
Det råder liknande förhållanden på hundsidan, blandraserna har stigit i pris, uppfödare av renrasiga har ökat kraftigt. Tillgång och efterfrågan är i obalans enligt många önskemål. Överlag har folk börjat skaffa sej husdjur, ff a hundar & katter i en allt större omfattning under de senaste åren. Kanske är det en del i ett större sammanhang men hur man ska komma åt problemet med priserna vet jag inte. Är det verkligen ett problem? // Maja