Hmmm...
Den senaste tiden har allt gått emot mig! Visst är det så att en sak kommer inte ensamt.
- Jag har lyckats fixa en knick på min hane Czack, klämde svansen i badrumsdörren
Stackars katt! ja, det var den utställningskariären det…. - Jag blev nekad att ställa på Spinneriet fast jag betalade första dagen.
- Min Mums som nyss blev kastrat har fått en infektion så i gårkväll fick vi åka till veterinären, han fick 3 dl vätska i nacken, smärtstillande, antibiotika och febernedsättande. DYRT, men värt varenda öre för han mår redan bättre.
- Får strunta i Hamar-utställningen eftersom pengarna fick gå till veterinären igår.
- Slutligen så dumpade jag min pojkvän.
Tur att man är en positiv person i grund och botten!
Nu kan det ju bara bli bättre. Men är det inte intressant att allt knas brukar komma samtidigt!
/Camilla

Ja, det är jobbigt när allt går emot en men jag brukar tänka så här; Allting löser sig, det tar bara lite olika lång tid!

Näääää va allt låt jobbigt för dig!!! MEN får hoppas att allt känns bättre snart!!!
Hoppas det blir bättre för dej snart & för katterna okså

Ta fasta på de glada stunderna!! Hoppas att det snart känns lättare för dig!! och Czack är världens snyggaste kille, med eller utan svansknick!!! =)

Tack alla!
#4 Hi hi, ja visst är han!

Kram på dig…

Måste ju tala om att jag är inte speciellt deppad eller något sånt, mest förundrad över att det oftast händer flera mindre trevliga saker samtidigt.

Visst är det konstigt… livet beter sig himla underligt måste jag säga… ibland undrar man om det är någon som sitter och styr… hehe…
#7 Då dröjer det förhoppningsvis lääänge innan nästa tråkigheter kommer. Väldig otur med Czacks svans men ändå tur att det inte var värre… Skönt att Mums piggade på sig så snabbt igen! Utställningar och pojkvänner kommer det säkert flera ;-) /Ann.

Häv ur dig & gå vidare ;-)
Ge Mums en liten krya på dig puss från ett stort fan, och vilken otur med svansen, men en olycka händer väldigt snabbt & väldigt lätt!!!
/Mia

Oj vad mycket på en gång. Så skönt att du inte är deppad vartfall. Men har man otur så har man. Det brukar alltid klumpa ihop sig. Tråkigt med Czack. Utställningar kommer det fler. och vad säger man om killar mister du en står det tusen åter….
En stor kram iallafall.

Usch då så mycket tråkigheter:(( Men som min mamma brukar säga…Det är bara att bryta ihop och gå vidare
. /Sylvia
Du har så rätt Camilla så där har det varit för mig under en längre period också nu, allt verkar gå åt skogen.Vet precis hur det känns ,hoppas det löser sig för dig snart och det blir åt andra hållet i stället ……bara possitiva händelser ;)
//Tita

Ja har det börjat så blir det ofta mer
men sedan kommer solsken
.Tänk att nu har du haft ditt en tid frammöver
Hoppas att allt går bättre nu konstigt att allt ska komma på en gång…
Precis som du beskriver det tycker jag det är ibland. Massor av bekymmer o sorger. Sen lungn o ro med mycket glädje så att man kan samla kraft tills nästa smäll. Livet är verkligen en berg o dalbana. Tur att allt ordnat sej till det bästa för dej. Vårkram till dej o katterna./Laila

Ja du Camilla ibland känns det ju som allt hopar sig….men som sagt det är ju bara att ta nya tag igen=))
Pussa pappa Mums och brosan Czack från Cendi=))
Cendi skickar även en nospuss bara till dig Camilla!!
Det låter som mycket otur på en gång….
Som du själv skrev, nu bli det bara bättre.
Susanna

Nu kan det bara bli bättre! Oftast kommer en olycka inte ensam. Du har nog gjort bort ditt för ett tag framöver nu…
Kära nån…ja ofta kommer allt elände på en gång. Men desto skönare när det vänder.

Ojoj det var ju jätte tråkigt Camilla. Hoppas att svansen läker sig så det inte märks. (man kan ju hoppas). Och pussa Mums krya på dig pussar och ja som sagt killar finns det många utav.=)
*kramar*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Nu vänder det nog och du får en massa tur i stället
Jag fick höra att man ska se allt positivt och le åt skiten. Och jag gjorde det log utav bara den och värre blev det
men livet är inte alltid snällt ibland.
Kram på dig 

Aj, aj,aj
Shit och shit och shit va trist
Å så lägger du ner din blogg???
som har så mycket att skriva om!!! Inte ofta det händer så mycket inom loppet av några dar.
Stora kramar från Lilly 
Jeg tror at du kan stille ut czack om du får veterinærinntyg på at skaden er påført og ikke i genene(?)
Husk at det er i motbakke det gåt oppåt
Skickar mängder med tröste och styrkekramar *KRAM*
Lollo
En massa tråkiga händelser på en gång.Det brukar annars vara tre men här var det fler olyckor.
Men det går fler tåg.Bara att borsta av sig och gå vidare.
Kramisar Susann

Ja, det är konstigt att det ska komma samtidigt alltid.
Men se det från den sjusa sidan, nu vlir det bara bättre.
Agneta
Stämmer precis med min bild av Dig - Du fixar det mesta- oavsett problems mängd och/eller natur:
En tjej med stort Hjärta, tja kanske lite utav hjärter dam ;), lite Klöver (enligt ovan egenhändiga beskrivning i din tråd), kan ibland få Spader (det fick pojkvännen denna gång) och mängder av Ruter i (kolla in den häftiga ormtatueringen)!
Sen gör har ju MUMS sin bostad hos Dig - bara det!
Kram

Håller med vad många skrivit - nu kan det bara bli bättre 
Kram på dig Camilla!
/Marie

Kramisar i massor!
Det känns som om allt kommer i sjok liksom.. En säck med dåligheter o sen en säck med braigheter och så är väl livet i stort.. Efter regn kommer sol eller vad det nu är man brukar säga..
kram igen från Malin
Aj aj aj, de måste varit en rejäl smäll för att de ska bli en knick på svansen.
Utsällningskarriären behöver ju dock inte vara över för de, de går ju utmärkt att ställa ut en katt med knick på svansen som kastrat.
Mer trist e de ju såklart att han inte kan användas i avel som tänkt. Synd på en snygg hane.
Håller tummarna för att "efter regn kommer sol".

#31 varför skulle han inte kunna användas i avel ?..det är ju ingen Genetisk knick utan en knick som blev till pga. en olycka..vet man varför han har en liten knick så är det ju ingen som helst fara med avelsarbetet för hans del..eller ?..
//Stefan

Måste nog hålla med #32 här, om knicken är kommen av olycka som man vet om så finns det ingen som helst anledning att inte använda honom i avel. Eller är jag fel på det? //Kaisa
Jag måste ju faktiskt poäntera att en katt med knick, ärftlig eller ej, har inga avelsrestriktioner. Det finns inga regler som säger att man inte får avla på knicksvans hur den än uppkommit. Sen är det ju upp till var och en att följa sitt samvete i den frågan.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jag kommer absolut att använda honom i avel. Det var utställningskariären som fertil som är över om domarna känner den.

Det gör du rätt i. Den är ju uppkommen genom skada, inte något ärftligt.
Vilken otur med så mkt. elände på en gång.
Håller tummarna att du får tur och medgång istället nu. 
mvh Nina
jag undrar om jag har en gätte fin honkatt. Både utseendet och tempramentet! Det visade sej att hon hade en knick på en utställning men när hon besiktades som kattunge hade hon ingen knick, utan kom när hon växte. Den sitter allra längst ut och känns knappt. Kan jag avla på henne ändå? Jag kommer inte avla på henne om man inte bör!!! Jag tycker så mycket om henne så hon stannar som sällskap ändå!!!
#37 Jag råkade själv ut för det nu i mars. Min katt (7 månader) har inte heller haft knick innan men det har tydligen dykt upp utan jag har märkt det. Jag hade tänkt ha henne i avel och även ställa ut henne men nu är det kört. Givetvis stannar hon kvar hos mig ändå, hon kastrerades igår och jag tänker ställa henne som kastrat. Jag tycker nog man bör tänka mer än en gång om man bör avla på defekter, rasen är ju inte så liten så detta skulle behövas. Däremot om det är en skada som man har sett uppkomma så finns det röntgen som visar det och man kan givetvis avla på sin katt med gott samvete.
/Mona
Ja hon fick fin bedömning ändå och som kastrat gör det ju inget med knick så efter en ordentlig koll hos veterinären så blir hon troligtvis kastrat hon också, om det inte är något annat.
#34 Vill bara upplysa om vad det står på Sveraks sida ang äftliga defekter. Det är alla uppfödares skyldigheter att följa detta.
/Mona
Uppfödning handlar inte om att reproducera katter. Målsättningen är rastypiska, friska och sunda katter, fria från defekter och med god mentalitet. Det är enligt svensk lag förbjudet att avla på djur med ärftliga defekter.
#39 Ja de är ju brecis lika goa ändå och det är ju trots allt i första hand sällskap vi har dem, iallafall jag. Men visst är det kul att ställa också.
/Mona
Ok Tack! då vet jag vad som gäller! Hade naturligt vis inte tänkt avla på henne om det var medfött! Det är bra att få svar som är bra…

Men går inte knick under "svansdefekter"? Jag räknar det i a f som en defekt, men det är såklart om det är en knick som uppstår utan skada jag menar då.
mvh Malin

Jag har två katter med knick på svansen. Lina hade sin redan som kattunge men Märtha fick sin när hon var ca 6månader. Helt plötsligt fanns den bara där. En vanlig ålder för knicken att dyka upp. Jag har pratat med olika veterinärer om detta, men enligt dom så kan man inte se på röntgen om knicken uppstått genom skada eller om den är ärftlig. Eftersom det blidas bråsk i båda fallen. Och när det väl börjat bildas så går det ej att avgöra vad som hänt. Och som ett par av dom sa -Ingen seriös veterinär skriver på ett intyg om att en knick uppstått av skada.
Min personliga åsikt är att man inte avlar på knick. Avelsbasen är så stor så Skogkatten klarar sig ändå.Och det är så ofantligt tråkigt när man upptäcker knicken på sin katt, och den risken är inget jag vill utsätta mina kattungeköpare för. Så jag tycker att man ska kastrera katten och ha den som ett underbart sällskap bara. /Sylvia
#43 Förstod nog inte riktigt vad du menade (trögtänkt) skulle en svansknick som uppkommer senar inte vara en defekt, eller hur menade du?
/Mona
Aj,aj,aj…det var inte lite på en gång.
Fast sett från den ljusa sidan är ju Czack fortfarande fertil och stilig som få, Mums på bättringsvägen och du och katterna slipper sitta och trängas i bilen i timtal på väg till utställningar. Och vad gäller pojkvänner så dumpar man ju dem för att man är less på dem, eller hur?
Nä är det ärftlig kanske det drabbar fler och det vill man ju inte! Min honkatt var väl i den åldern också när jag märkte att hon hade något på svansen.

"Dä ä att möe gnäll också", som min kompis brukar säga… 
Tur att du hann med allt detta innan 12 april, så jag hann dra Bullen från Hamar-utställningen! Annars hade jag nog också gnällt lite grann!
Nej, allvarligt talat - visst är det konstigt att allt elände kommer på en gång? Men samtidigt är det bra, man blir ju av med det snabbare.
Pussa på stackars Mums och Czack från oss - själv får du klara dig utan pussar!
Du har inte funderat på att sätta upp draperi, förresten?

#48 Ha ha! Visst ä dä gnälligt!
Men va tusan menar du me draperi? Är det för att jag inte ska klämma någon mer katt i dörren kanske
Ha ha, du kanske skulle skaffa större kattlådor så Bullen slipper kissa i garderoben!

#45 Nej, jag menade om det är en knick som är orsakad av skada så är det ingen ärftlig knick. En knick kan väl uppkomma upp till dess att katten är färdigvuxen och med vår ras, som utvecklas långsammare så kanske det innebär att skogisar kan få knick fram till 2-3 år, eller? Jag vet inte..
Själv hade jag en hona som fick knick när hon var 1,5 år, och jag valde att kastrera henne. Det är ett rejält brott på svansen ett par cm från svanstoppen och hon har aldrig skadat svansen vad vi vet.
I Czacks fall är det ju en annan femma, där vet hon ju att katten har skadat svansen då är det inte en knick utan en orsakad skada. Men jag vill itne starta en debatt om det, jag bara undrade lite hur ni andra såg på saken.
Mvh Malin
#50 Tack Malin nu förstod jag bättre, givetvis kastrerar man inte en snygg katt bara för att den har skadat sig.
/Mona